طولانی شدن بیش از حد مذاکرات برگزیت، پوند را عصبی کرده است

2020/11/13 | 1399/08/23
پوند , برگزیت , انگلستان

پوند انگلیس روزهای پرتلاطمی را پشت سر می‌گذارد. جفت ارز GBPUSD در بازه 100 پیپ نوسان می‌کند و از بالاترین حد خود در اوایل سپتامبر (1.3300) تا نزدیک 1.3200 رسیده است. تقویت دلار و اخبار خوب و بد در مورد سرانجام برگزیت باعث افت ارزش پوند شده است.

خبر خوب در مورد برگزیت

اکسپرس به تازگی اعلام کرد که اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از مذاکرات حاکمیتی، خواسته‌های خود را در مورد بندهای عمل متقابل کاهش داده است. به علاوه مشخص شده است که مذاکره‌کنندگان انگلیسی با حل و فصل اختلافات بر سر کالاها و خدمات موافقت کرده‌اند و این اقدامات در مسیر مذاکرات واقعاً خوب است. با این حال اختلاف بر سر شیلات و کمک‌های دولتی کماکان وجود دارد ولی این مسائل هم احتمالاً حل و فصل می‌شود.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلستان اخیراً رأی‌گیری در مجلس عوام بر سر لایحه بازار داخلی را تا پایان این ماه عقب انداخت. انگلستان نگران است که این لایحه، روند مذاکره با اتحادیه اروپا را دچار مشکل کند. همچنین گفته می‌شود که جانسون نگران است که این لایحه روی روابط انگلستان و رئیس جمهور جدید آمریکا تأثیر بگذارد. تیم بایدن پیش از این هم اعلام کرده‌اند که انگلستان نمی‌‎تواند صلح موجود در ایرلند را تهدید کند.

خبر بد در مورد برگزیت

انگلستان و اتحادیه اروپا در تلاش هستند که تا 15 نوامبر به توافق دست پیدا کنند. البته منابع آگاه بر این باور هستند که بعید است مذاکرات تا این تاریخ به نتیجه برسد. این منابع آگاه اضافه کردند برگزیت در نشست سفرای اتحادیه اروپا در 18 نوامبر در دستور کار قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از منابع اعلام کرده است که مذاکرات انگلستان و اتحادیه اروپا این هفته پیشرفت چندانی ندارد و بعید است که این هفته توافق حاصل شود. روند مذاکرات به گونه‌ای است که خیلی راحت می‌توان فهمید که مهلت مقرر برای به نتیجه رسیدن مذاکرات بی‌معنی است. احتمالاً تا پایان ماه جاری میلادی، شاهد هیچ توافقی نخواهیم بود.

این خبرهای خوب و بد چه تأثیری روی ارزش پوند می‌گذارد؟

اکثریت تحلیلگران بر این باور هستند که در پایان، یک توافق بین دو طرف رقم می‌خورد و بعید است که برگزیت بدون توافق صورت گیرد. اگر قرار باشد برگزیت همراه با یک توافق انجام شود، احتمالا جفت ارز GBPUSD از سطح 1.3200 فراتر می‌رود و در صورتی که هیچ توافقی صورت نگیرد، این جفت ارز به 1.20 می‌رسد. البته تا زمانی که مذاکرات به نتیجه نرسد، این جفت ارز شرایط متلاطم خودش را خواهد داشت و فراز و نشیب‌هایی را تجربه خواهد کرد. اگر فضای مذاکرات خوب باشد، این جفت ارز هم صعودی می‌شود و اگر هیچ پیشرفتی در مذاکرات مشاهده نشود، این جفت ارز قاعدتاً نزولی خواهد شد.

مطالب مشابه

مشاهده همه