نگاهی به تأثیرلایحه زیرساختی بایدن

2021/08/22 | 1400/05/31
بایدن , لایحه زیر ساختی , بازار سهام آمریکا

پس از تصویب لایحه زیرساختی 1 تریلیون دلاری توسط سنای آمریکا و اجرای آن توسط دولت، چه دارایی‌هایی رشد خواهد کرد؟ پس از آنکه این طرح تصویب شد، وارد مسیر قانونی می‌شود و پس از تأیید توسط مجلس نمایندگان و رئیس جمهور وارد فاز اجرایی می‌شود.

با اجرای این لایحه، یک سری هزینه‌ها برای برنامه‌های عمومی فدرال اختصاص پیدا می‌کند و 550 میلیارد دلار در پروژه‌های آب، شبکه برق و اقدامات ایمنی هزینه می‌شود. 110 میلیارد دلار هم برای جاده‌ها، پل‌ها و سایر پروژه‌ها صرف می‌شود. قرار است 66 میلیارد دلار به شبکه ریلی، 65 میلیارد دلار به اینترنت با پهنای ‌باند اختصاصی و 55 میلیارد دلار به سیستم‌های آبی اختصاص یابد.

برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که بیشتر آثار مثبت این لایحه روی اقتصاد در بازارهای مالی پیش از این تاثیر خود را گذاشته است ولی احتمال دارد که بخش بیشتری از بازار سهام از مواهب این لایحه بهره‌مند شود؛ خصوصاً در شرایطی که نگرانی‌ها در مورد تأثیر سویه دلتای کووید-19 بیشتر شده و احتمال می‌رود که این سویه مانع از بروز و ظهور بهبود اقتصادی شود.

برایان پرایس، رئیس مدیریت سرمایه‌گذاری مجموعه Commonwealth Financial Network اظهار داشت: « مسیر لایحه زیرساختی، مسیر خوبی است ولی بعید است که بتواند در این برهه زمانی بازار را تکان دهد. من تصور می‌کنم که در چند هفته اخیر، شور و اشتیاق زیادی روی قیمت‌ها لحاظ شده و در این وهله سرمایه‌گذاران روی عوامل دیگری تمرکز کرده‌اند.» شاید منظور پرایس، ثابت ماندن تمرکز سرمایه‌گذاران روی احتمال کاهش خرید ماهانه 120 میلیارد دلاری  اوراق قرضه خزانه‌داری و اوراق قرضه با پشتوانه رهنی باشد که به تثبیت بازار در اوج همه‌گیری در مارس و آوریل 2020 کمک کرده بود.

پس از تصویب لایحه زیرساختی در مجلس سنا با 69 رأی موافق و 30 رأی مخالف، بازار سهام روند صعودی دارد و شاخص‌های این بازار در بیشترین حد خود قرار گرفته‌اند. جالب است که 19 سناتور جمهوری‌خواه هم به گروه موافقان پیوستند. یک صندوق قابل معامله محبوب که خود سهام شرکت‌هایی را دارد که از لایحه زیر ساختی منتفع می‌شوند، (PAVE) Global X U.S. Infrastructure Development ETF است که در 30 روز گذشته4.7 درصد رشد کرده است.

PAVE تاکنون در سال 2021، 28 درصد رشد داشته، این در حالی است که شاخص‌های S&P 500 و داو جونز امسال 15 درصد رشد داشته‌اند. PAVE، 100 سهم از شرکت‌های با سرمایه کم و زیاد دارد و حداقل 50 درصد درآمد خود را از ساخت زیرساخت‌ها، تأمین مصالح و تجهیزات و خدمات مرتبط در آمریکا کسب می‌کند.

iShares U.S. Infrastructure ETF IFRA هم یک صندوق قابل معامله است که روز زیرساخت‌ها تمرکز دارد و در هشت ماه ابتدایی امسال 22 درصد رشد داشته است. iShares ETF هم 20 مجموعه تأمین برق و 4 مرکز تأمین آب دارد و به همین خاطر یک صندوق زیرساختی مهم در نظر گرفته می‌شود. Industrial Select Sector SPDR ETF XLI که از بخش صنعتی S&P 500 پیروی می‌کند در سال جاری حدود 18 درصد رشد داشته است.

یکی از تحلیلگران در بهار گذشته اظهار داشت که PAVE، 20 شرکت را پوشش می‌دهد و ممکن است بیشترین توان سودآوری را برای سرمایه‌گذاران داشته باشد. از جمله شرکت‌های PAVE می‌شود به Team Inc. اشاره کرد که 56 درصد در سال جاری افت کرده و Primoris که امسال 3.6 درصد افت کرده است.

در کل سرمایه‌گذاری روی زیرساخت‌ها، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری روی جاده‌ها، پل‌ها، تونل‌ها و سایر حوزه‌های داخلی آمریکا به حساب می‌آید. ادوارد مویا، تحلیلگر Oanda گفت که در صورت تصویب سریع این بسته زیرساختی در مجلس نمایندگان، شاهد نقش مثبت آن در ایجاد معاملات چرخه‌ای خواهیم بود؛ به ویژه اکنون که نگرانی‌هایی در مورد سویه دلتای کووید وجود دارد.

مایکل پیرس، تحلیلگر ارشد آمریکایی در مجموعه Capital Economics در یادداشت اخیر خود نوشت: «چند سال طول می‌کشد که این هزینه‌های دولتی به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کند و این افزایش به صورت تدریجی صورت می‌گیرد و در خلال سال‌های این دهه توزیع می‌شود. در واقع افزایش مصارف به صورت ناگهانی نیست.» وی افزود: «بعید است که لایحه زیرساختی به این زودی اجرایی شود؛ چون نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان با فشارهایی از جانب دموکرات‌های مترقی روبرو شده است. وی اعلام کرده که تا زمانی که لایحه توافقی که حاوی هزینه‌های زیرساختی وسیع و رفاه اجتماعی است و بایدن خواستار آن شده، در سنا تصویب نشود به لایحه زیرساختی رأی نمی‌دهد.

واشنگتن که اکنون تحت رهبری یک دولت دموکرات قرار دارد، قصد دارد یک رویکرد دو مرحله‌ای برای هزینه‌های کلان اتخاذ کند. ابتدا باید طرح زیرساختی در سنا بیشتر از 60 رأی بیاورد و این موضوع نیازمند دور شدن و عبور کردن از اطاله بررسی است. دوم برنامه دموکرات‌های سنا برای تصویب بسته 3.5 تریلیون دلاری با رأی اکثریت سنا است. این طرح باید از طریق فرایندی به نام توافق بر سر بودجه تصویب شود. این بسته بزرگ مستلزم هزینه‌های هنگفت برای اقدامات مربوط به زیرساخت‌های انسانی، تغییرات اقلیمی و سایر اولویت‌های دموکراتیک است.

مطالب مشابه

مشاهده همه