نگاهی به دلار آمریکا و چشم‌انداز یورو و رزرو بانک نیوزیلند

2020/11/12 | 1399/08/22
دلار , یورو , ترامپ , ریسک گریزی

بازار سهام در روزهای گذشته به رشد خود ادامه داده است ولی بازار ارز به خاطر نگرانی معامله‌گران از سرنوشت انتخابات آمریکا و کنار رفتن ترامپ تغییرات چندانی نداشته است. میچ مک کانل، رهبر جمهوی‌خواهان سنا اعلام کرد که ترامپ این حق را دارد که اعتراض خود نسبت به نتیجه انتخابات را اعلام کند. اکثریت جمهوری‌خواهان با پیروزی جو بایدن مشکل دارند.  نتایج انتخابات نشان می‌دهد که ترامپ طرفداران زیادی دارد و به همین راحتی قدرت را رها نخواهد کرد.

معامله‌گران فارکس از تلاش ترامپ برای باطل کردن آرا در میشیگان و پنسیلوانیا خوشحال و خرسند نیستند. اگر تلاش‌های او به نتیجه برسد، شک و تردید و ریسک گریزی بازار را احاطه می‌کند.

بازارها از شک و تردید سیاسی تنفر دارند. ترامپ دارد کارهایی می‌کند که این اقدامات جلوی انتقال صلح‌آمیز قدرت را می‌گیرد و امنیت ملی ایالات متحده را به خطر می‌اندازد. اگر این اتفاق بیفتد و انتقال قدرت به شکل مسالمت‌آمیز صورت نگیرد،  بازارها خیلی سریع به سمت ریسک‌گریزی حرکت می‌کند.

دلار آمریکا با وجود روزهای خوبی که برای بازده خزنه‌داری و بازار سهام اتفاق افتاد، نتوانست رشد کند. بخشی از این ماجرا از نظرات رؤسای فدرال رزرو سرچشمه می‌گیرد.

کاپلان نگران محدودیت‌های جدید است و تصور می‌کند که تا سال 2021 احتمالا اقتصاد به روال عادی خود بازنخواهد گشت.  روزنگنر احساس می‌کند که اقتصاد به مشوق‌های مالی و پولی بیشتری نیاز دارد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تعداد موارد ابتلا در آمریکا از 200 هزار نفر در روز هم عبور خواهد کرد و متخصصان دلایل زیادی برای نگرانی خود دارند.

تاکنون دولت‌های محلی تمایلی به پاسخگویی در مورد محدودیت‌ها نداشته‌اند ولی اگر میزان بستری‌ها زیاد شود قطعاً در برابر اعمال محدودیت تسلیم می‌شوند. امروز روز کهنه‌سربازها بود و شاهد اتفاق خاصی در بازار اقتصادی آمریکا نبودیم. البته امکان معامله در بازارهای سهام آمریکا وجود دارد.

فروش شدید دلار باعث شد که یورو بتواند اعتماد سرمایه‌گذاران را ضعیف‌تر کند. شاخص  German ZEW در ماه نوامبر از 56.1 به 39 رسید. این افت شدید بیش از حد انتظار بود و نشان می‌دهد که همه نگران یک رکود عمیق هستند. این مسائل آغاز گزارش‌های اقتصادی ضعیف و آغاز افت ارزش ارز است. برخی از متخصصان بر این باور هستند که جفت ارز EUR/USD باید به جای 1.20 روی 1.16 معامله شود.

در حال حاضر پوند انگلیس روزهای خوبی را پشت سر می‌گذارد. اوضاع اشتغال در این کشور بیش از حد انتظار افت کرد ولی درآمدها بیشتر شد. نرخ بیکاری در این کشور از 4.5 به 4.8 درصد رسید. افزایش ارزش پوند دو دلیل دارد:

  1. پولبک دلار آمریکا
  2. جریان EUR/GBP

تلاش‌های دولت نیوزیلند برای مهار کرونا باعث شده است که امروز این کشور از نظر اقتصادی در وضعیت خوبی داشته باشد و به همین خاطر هم بانک مرکزی این کشور تصمیم گرفت از منفی کردن نرخ بهره چشم‌پوشی کند.

کشف شدن واکسن و وارد شدن آن به مرحله تولید امیدها را برای بهبود اقتصادی بیشتر کرده است و در صورتی که این روند ادامه پیدا کند، احتمالاً شاهد افزایش تمایل به ریسک در بازار خواهیم بود.

مطالب مشابه

مشاهده همه