نگاهی به گزارش NFP اخیر

2017/11/05 | 1396/08/14
FOMC , NFP , نرخ بیکاری
روز جمعه 3 نوامبر گزارش مشاغل بخش غیرکشاورزی ایالات متحده موسوم به NFP منتشر شد که ابهامات زیادی را در خصوص مسیر اقتصاد آمریکا و متعاقباً نرخ تورم و نرخ بهره ایجاد نمود و واکنش بازارها نیز نشانگر همین نکته بود. طبق این گزارش، بیش از 260 هزار شغل در ماه اکتبر توسط بخش غیرکشاورزی بزرگترین اقتصاد جهان ایجاد شده است که علیرغم اینکه پایین تر از انتظارات بازار – در سطح 312 هزار – بود اما باز هم رقم بسیار مناسبی به شمار رفته و بالاترین میزان مشاغل ایجادشده ماهانه از جولای 2016 به این سو به شمار آمده و عملاً حکایت از تقاضای نیرومند برای نیروی کار در اقتصاد پررونق ایالات متحده دارد. از دیگر نکات مثبت گزارش روز جمعه، بازبینی صعودی گزارش های مربوط به ماههای آگوست و سپتامبر بود به نحوی که برای آگوست میزان مشاغل ایجادشده از 169 هزار به 208 هزار افزایش داده شد و برای ماه سپتامبر که تخمین زده شده بود 33 هزار شغل به خاطر توفان ها از دست رفته باشد هم اکنون پیش بینی می شود 18 هزار شغل هم اضافه شده باشد. به این ترتیب در مجموع و با این بازبینی های صعودی در این 2 ماه، میانگین 3-ماهه مشاغل ایجادشده به سطح 162 هزار رسیده که برای اقتصادی که در سطح اشتغال کامل قرار دارد عملاً دستآوردی قابل توجه به شمار می رود و به مراتب بالاتر از میزانی است که برای ثابت نگاه داشتن نرخ بیکاری کافی می باشد. (75 هزار تا 100 هزار). از سوی دیگر نرخ بیکاری در آمریکا نیز با 0.1% کاهش دیگر به سطح 4.1% رسیده که پایین ترین سطح از دسامبر 2000 به این سو به شمار می رود. اینها نکات مثبت گزارش NFP روز جمعه بودند که باعث ادامه رشد بازارهای سهام در این کشور شدند. اما گزارش روز جمعه صرفاً شامل موارد مثبت نمی شد و نکات منفی نیز در این گزارش به چشم می خورد. اهم این نکات عبارتند از:
  • رشد منفی دستمزدها
نکته اصلی منفی و نگران کننده گزارش اخیر افت 1 سنتی دستمزدهای ساعتی در ماه اکتبر نسبت به ماه سپتامبر است که باعث افت نرخ رشد سالانه دستمزدها به سطح 2.4% یعنی پایین ترین سطح در 1 سال و نیم اخیر شده است. این اصلاً خبر خوبی برای اقتصاد آمریکا که متکی به توان مصرف داخلی خود می باشد نیست و از سوی دیگر این ظن را تقویت می کند که فشارهای تورمی زیربنایی در اقتصاد این کشور ضعیف بوده و این مسئله افزایش بیشتر نرخ بهره را توجیه نمی کند.
  • کاهش نرخ مشارکت نیروی کار
گزارش روز جمعه نشان می دهد که نرخ مشارکت نیروی کار در آمریکا با کاهشی قابل توجه به سطح 62.7% رسیده که پایین ترین سطح در 5 ماه اخیر است. این کاهش نرخ مشارکت نیروی کار باعث می شود تا کاهش نرخ بیکاری را به اندازه ای که ظاهر گزارش نشان می دهد مثبت تلقی نکنیم و آن را ناشی از مشارکت کمتر نیروی کار در حوزه کاریابی و جستجوی شغل ارزیابی کنیم.

تحلیل نهایی

گزارش NFP روز جمعه هر چند ظاهراً نشانگر ایجاد انبوهی مشاغل و افت بیشتر نرخ بیکاری می باشد، اما افت جزئی دستمزدها به همراه کاهش نرخ مشارکت نیروی کار ثابت می کند که فشارهای تورمی در اقتصاد آمریکا همچنان نازل بوده و توجیهی برای افزایش شتاب ناک نرخ بهره در چنین شرایطی وجود ندارد. هر چند علت اصلی عدم رشد دستمزدها را می توان در بازگشت ده ها هزار کارگر ساده پس از فروکش کردن توفان های اخیر ارزیابی نمود، اما در عین حال نبایستی از این غافل شد که به طور کلی در ماههای اخیر نشانگرهای تورمی دیگر و به ویژه شاخص پایه PCE یا خرجکرد شخصی مصرف کننده نیز علامتی دال بر رشد قابل ملاحظه تورم در آمریکا صادر نکرده اند و لذا انتظار داریم که به تدریج بازار در هفته آینده به این نتیجه برسد که شرط بندی روی افزایش شتاب ناک نرخ بهره در آمریکا گزینه عاقلانه ای نیست و با توجه به رشد شدید نرخ برابری دلار در بازار جهانی تبادلات ارزی در هفته های اخیر، احتمال اصلاح نزولی قابل توجه در دلار و طبیعتاً رشد تقاضا برای طلا را بالا ارزیابی می کنیم. با این حال بایستی یادآور شویم که از دید ما در شرایطی که نرخ بیکاری در آمریکا به زیر محدوده تعادلی خود سقوط کرده و اقتصاد این کشور در حالت اشتغال کامل قرار دارد، دیر یا زود رشد دستمزدها با شتابی بیشتر محقق خواهدشد و این مسئله محرک FOMC برای ادامه افزایش نرخ های بهره خواهدشد. لذا در مجموع اعتقاد داریم که در کوتاه مدت اثرات گزارش NFP اخیر روی دلار نزولی است اما در میان مدت مجدداً دلار رشد خود را از سر خواهدگرفت.

مطالب مشابه

مشاهده همه