نگاهی دقیق به وضعیت پوند و نشست اخیر بانک انگلیس

2021/08/29 | 1400/06/07
بانک انگلیس , پوند , GBPJPY

پوند هنوز صعودی است!

نشست اخیر بانک انگلیس در ابتدای آگوست تا حدودی صعودی بود. بانک انگلیس اعلام کرد که زمینه را برای عادی‌سازی تدریجی سیاست‌ها آماده می‌کند. به خاطر پیش‌بینی افزایش تولید ناخالص داخلی به 6 درصد در سال 2022، در نرخ رشد اقتصادی و تورم هم تجدید نظر و نرخ آن‌ها بالاتر اعلام شد.

پیش‌بینی می‌شود که تورم (که بانک انگلیس آن را موقتی و گذرا می‌داند.) امسال به 4 درصد برسد ولی در سال 2022 به 2.5 درصد برگردد. این بانک قصد دارد اعلام کند که احتمالاً کاهش ترازنامه  در نرخ 0.5 درصد (به جای 1.5 درصد که قبلاً گفته شده بود.) رخ می‌دهد.

چند نکته از نشست اخیر بانک انگلیس تاکنون

  1. تولید ماهانه در ماه ژوئن افت کرد. کاهش تولید ناشی از افت 11.9 درصدی صنعت معدن و افت 1.9 درصدی صنعت برق و گاز بود. این افت تاحدودی با رشد 0.2 درصدی در تولید و رشد 1.1 درصدی در آب و فاضلاب جبران شد.
  2. نرخ بیکاری از 4.8 درصد مورد انتظار به 4.7 درصد رسید.
  3. شاخص قیمت مصرف‌کننده، 2.0 درصد اعلام شد که در مقایسه با 2.3 درصد مورد انتظار، یک سوپرایز بود. این موضوع یک اشتباه جزئی است؛ چون خرده‌فروشان انگلیسی در مورد فشار قابل توجه روی زنجیره‌های تأمین صحبت می‌کنند. قیمت‌ها باید افزایش یابد.
  4. نرخ سالانه خرده فروشی انتظار می‌رفت که به 0.2 درصد برسد ولی منفی 2.5 درصد شد. این موضوع به عنوان تأثیر چاپ یورو شناخته می‌شود. این مسئله منطقی است؛ زیرا داده‌های CBI نشان می‌دهد که خرده فروشی در ماه آگوست افزایشی بوده و به بالاترین حد خود از سال 2014 تاکنون رسیده بود.
  5. سوناک، وزیر دارایی انگلستان اظهار داشت که اقتصاد این کشور با قدرت در مسیر بهبود قرار دارد.

سخن پایانی

پوند انگلیس هنوز روند صعودی دارد و می‌توان از افت‌های آن به عنوان فرصتی برای خرید استفاده کرد. شکست خطوط روند نزولی GBPJPY می‌تواند یک فرصت عالی جهت ورود به موقعیت‌های خرید باشد.

مراقب تخریب جو ریسک‌پذیری باشید؛ زیرا می‌تواند این تحلیل را بی‌اعتبار کند و منجر به تقویت ین ژاپن شود.

مراقب هرگونه افت در اقتصاد انگلستان باشید. اگر تورم صعودی باشد که با توجه به هشدارهای عرضه‌ که تا کریسمس وجود دارد منطقی است شاهد افزایش تورم باشیم، اقتصاد انگلستان به عملکرد خوب خودش ادامه می‌دهد.

مطالب مشابه

مشاهده همه