همه چشم‌ها به گردهمایی جکسون هول دوخته شده است.

2021/08/03 | 1400/05/12
فدرال رزرو , FOMC , جکسون هول

 همان‌قدر که فدرال رزرو تلاش می‌کند صحبتی از کاهش خرید دارایی‌ها نکند، سرمایه‌گذاران دنبال شفافیت در گردهمایی جکسون هول هستند.

 

سرمایه‌گذارانی که دنبال دستورالعمل‌های شفاف و مشخص در مورد زمان آغاز کاهش گسترده خرید دارایی‌های از سوی فدرال رزرو بودند، تاکنون به جایی نرسیده‌اند و همه نگاه‌ها را روی گردهمایی سالانه جکسون هول در ماه آگوست متمرکز کرده‌اند. در این گردهمایی رؤسای بانک‌های مرکزی دور هم جمع می‌شوند.

فدرال رزرو تاکنون ماهانه 120 میلیارد دلار دارایی با درآمد ثابت خریداری کرده است که از این 120 میلیارد دلار، 80 میلیارد دلار مربوط به اوراق قرضه خزانه‌داری و 40 میلیارد دلار مربوط به اوراق قرضه با پشتوانه رهنی می‌باشد. خرید دارایی‌ها با هدف حمایت از اقتصاد انجام شده است و در صورتی که تأثیر بیماری کرونا کمتر شود، وضعیت اقتصادی این کشور بهبود می‌یابد و بازارها هم به ثبات می‌رسند و قاعدتاً باید خرید دارایی‌ها از سوی فدرال رزرو کاهش یابد. بنابراین زمانی که فدرال رزرو اعلام کند که خرید دارایی‌ها را کمتر می‌کند، می‌توان به این نتیجه رسید که اقتصاد به وضعیت قابل قبولی رسیده است.

جرمی پاول، رئیس فدرال رزرو در ماه ژوئن اعلام کرد که صحبت‌های اولیه در خصوص کاهش تسهیل پولی صورت گرفته است. فدرال رزرو که اخیراً نشست دو روزه FOMC را برگزار کرد، در این بحث‌ها پیشرفت داشته است ولی هنوز زمان مشخصی اعلام نشده است. اسکات کیمبال، یکی از رؤسای اوراق با درآمد ثابت آمریکا در مجموعهBMO Global Asset Management اظهار داشت: «فدرال رزرو در اندیشه کاهش خرید دارایی‌ها است ولی هنوز به آن متعهد نشده است. احتمالاً بازار تمرکز خود را گذاشته است تا ببیند آیا این بانک مرکزی در گردهمایی جکسون هول در 26 تا 28 آگوست، نشانه‌های بیشتری در این زمینه از خودش بروز می‌دهد یا خیر. آیا فدرال رزرو این امکان را فراهم می‌کند که تورم بهتر از حد نرمال حرکت کند؟ چون مدت‌هاست که شاهد تورم پایین هستیم.»

کیمبال با اشاره به بهبود اقتصاد در سال پیش رو گفت: «این ما بودیم که تفکر مدیران فدرال رزرو را نو کردیم و به همین خاطر این مجموعه به ما مدیون است.»

ریک ریدر، مدیر اصلی اوراق با درآمد ثابت جهانی در شرکت سرمایه‌گذاری BlackRock اعلام کرد که فدرال رزرو در نشست جکسون هول به صورت خلاصه و کلی در مورد کاهش خرید دارایی‌ها صحبت می‌کند ولی جزئیات بیشتر را در نشست سپتامبر خود اعلام می‌کند.

پاول اعلام کرد که مشغول آماده کردن متن سخنرانی خود را برای رویداد جکسون هول است ولی از بیان جزئیات خودداری کرد. جیک رملی، مدیر ارشد پرتفولیو در مجموعه Income Research + Management گفت: «نشست جکسون هول می‌تواند فرصتی برای بیان جزئیات توسط مقامات فدرال رزرو باشد. شاید جزئیاتی در مورد کاهش خرید دارایی‌ها و آینده ارائه دهند.»

برخی تحلیلگران مثل برایان رز، اقتصاددان ارشد مجموعه UBS Global Wealth Management بر این باور است که فدرال رزرو احتمالاً در ماه دسامبر، کاهش خرید دارایی‌ها را اعلام خواهد کرد. بازار هنوز واکنشی به اقدامات فدرال رزرو نشان نداده است.

بازده 10 ساله معیار بعد از افزایش جزئی تا 1.278 درصد، تا 1.228 درصد افت کرد. منحنی بازده مسطح شد و اسپرد بین بازده دو ساله و 10 ساله به 102 واحد پایه کاهش یافت.

معاملات آتی Fed Fund که برای پوشش دادن ریسک نرخ بهره کوتاه ‌مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد، با کاهش 25 واحد پایه تا فصل اول سال 2023، قیمت‌گذاری شد. رایان دتریک، استراتژیست ارشد بازار در مجموعه LPL Financial گفت: «انتظار نداریم که تصمیم فدرال رزرو تغییرات و نوسانات زیادی ایجاد کند. فدرال رزرو پیشرفت‌های وضعیت اقتصاد را می‌بیند ولی اقتصاد هنوز نیاز به کمک دارد و به همین خاطر هم آن‌ها نرخ بهره در سطح کنونی را حفظ می‌کنند.»

بانک فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره آماده می‌شود ولی برخی هنوز اعتقاد دارند که این بانک، یک سری ریسک‌ها پیش رو دارد. مارکوس مور، دستیار مدیر پرتفولیو در مجموعه Zeo Capital Advisors گفت: «از نظر من، مسئله اصلی کاهش خرید دارایی‎ها نیست بلکه افزایش نرخ بهره است و اینجاست که ریسک وجود دارد. وقتی به پرتفولیوی خودم نگاه می‌کنم، می‌بینم ریسک این است که افزایش نرخ بهره زودتر از پیش‌بینی بازار اتفاق بیفتد.» برخی اعتقاد دارند که فدرال رزرو بایستی در انتقال پیام خود در خصوص برنامه‌های خود در مورد کاهش حمایت از بازارهای مالی واضح‌تر صحبت کند. در حال حاضر این بانک باید موضع خود را در قبال کاهش خرید دارایی‌ها مشخص کند تا بازار هم بتواند واکنش مشخصی به این موضوع نشان دهد.

 

مطالب مشابه

مشاهده همه