وارن بافت و هشدار نسبت به سقوط سهمگین سهام

2020/07/14 | 1399/04/24
سقوط بازار , وارن بافت , سهام تدافعی

معامله‌گران میلیاردر و پرتجربه زنگ خطر را در مورد سقوط احتمالی بازار به صدا درآورده‌اند. بسیاری تصور می‌کنند که وارن بافت با حجم عظیم نقدینگی اش سرمایه‎گذاری در بازار نزولی را بیشتر کند ولی از این خبرها نیست.

مردم تعجب می‌کنند که بافت در سال 2020 تمایلی به سرمایه‌گذاری ندارد. او در این ماه تنها یک سرمایه‌گذاری کرده است. در این خرید برکشایر هاتاوای، شرکت بافت دارایی‌های ذخیره‌سازی و انتقال گاز شرکت‌ دامینین انرژی را به مبلغ 9.7 میلیارد دلار خریداری کرد.

 

توهمات خوش بینانه

مردم به خاطر کووید-19 در خانه مانده‌اند و در بازار سهام فعالیت می‌کنند. حرکات افراد مبتدی در بازار سهام بافت را نگران کرده است. او سفته بازی را که بر پایه دانش و آگاهی نباشد دوست ندارد. معامله‌گران مبتدی دارند سهام شرکت‌های بی‌ارزش را خریداری می‌کنند.

افزایش معاملات روزانه و کوتاه مدتی در بازار سهام شباهت زیادی به حباب شرکت‌های دات کام در اوایل 2000 دارد. بافت گفت که معامله‌گران کاری به بازدهی سهام ندارند بلکه فقط به این توجه می کنند که نفر بعدی چقدر حاضر است این سهم را از آنها بخرد.

 

حباب بازار می‌ترکد

مارک کوبان، بازیکن NBA و مالک فرانچایز Dallas Mavericks با دیدگاه بافت موافق است. وی بر این باور است که وقتی بیماری کرونا به پایان برسد، رشد بی‌وقفه بازار سهام هم به پایان می‌رسد. معامله‌گران روزمره تصور می‌کنند که سوددهی بازار همیشگی است و خیلی هنر می‌کنند که از بازار گاوی (صعودی) پول درمی‌آورند.

هاوارد مارکس یکی دیگر از سرمایه‌گذاران میلیاردر و مدیرعامل Oaktree Capital در آمریکا می‌گوید مردم سهام را بر اساس احساسات خریداری می‌کنند. او بر این باور است که معامله‌گری بی‌پروا اصلاً درست نیست. در دوران شرکت‌های دات کام هم همین تفکر غالب بود ولی حباب بازار بالاخره ترکید.

 

بازی دفاعی بافت

خرید دارایی‌های دامینین انرژی توسط برکشایر هاتاوای نشان می‌دهد که این شرکت تمایلی به ریسک ندارد و تلاش می‌کند با اقدامات دولت همراه شود و بابرنامه جلو برود.

در دوران رکود، سرمایه‌گذاران خردمند به دنبال سهام تدافعی هستند. سهام تدافعی به سهام شرکت هایی گفته می شود که در حوزه فعالیت هایی مانند تامین انرژی کار می کنند. سهام این مدل شرکت ها در هر شرایطی به سختی دچار ریزش می شود چرا که فعالیت های آنها در شرایط بحرانی نیز بایستی ادامه پیدا کند و دولت نیز از آنها حمایت می کند.

 

واقعیت خود را نشان خواهد داد

مارکس، بافت و کوبان به سرمایه‌گذاران هشدار می‌دهند و از آن‌ها می‌خواهند که فعلاً دست نگه دارند. اکنون زمان مناسبی برای پیش‌بینی نیست و بهتر است از بازار دور بمانند. وقتی پولبک رخ دهد، افراد مبتدی شروع به فروش سهام خود خواهند کرد و سعی می‌کنند پول خود را از بازار خارج کنند.

آیا قرار است سقوط عظیمی در بازار اتفاق بیفتد. وارن بافت و سایر سرمایه‌گذاران زنگ خطر را به صدا درآورده‌اند.

مطالب مشابه

مشاهده همه