واکنش احتمالی دلار آمریکا به گزارش بدترین تولید ناخالص ملی آمریکا تاکنون

2020/07/30 | 1399/05/09
دلار , ین , گزارش GDP

داریم لحظه به لحظه به مهم‌ترین گزارش آمریکا در ماه جاری نزدیک می‌شویم. تا ساعاتی دیگر، خواهیم فهمید که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در فصل دوم سال 2020 چقدر در اثر بیماری کووید-19 و محدودیت‌های ناشی از آن کوچک‌تر شده است.

این گزارش قطعاً ثابت خواهد کرد که فصل دوم امسال بدترین فصل در تاریخ اقتصادی آمریکا بوده است. پیش‌بینی می‌شود که بازارهای این کشور با کاهش 34.1 درصدی در تولید ناخالص داخلی روبرو شده باشند و این موضوع بدان معنا است که درآمد ملی آمریکا تا یک سوم کاهش می‌یابد و این یک فاجعه است.

چیزی که باعث خوش‌بینی است، آن است که اطلاعات نشان می‌دهد که اقتصاد آمریکا در ماه آوریل بن بست را تجربه کرد ولی با بازگشایی‌ها در ماه مه و ژوئن، خیلی سریع‌تر از حد انتظار از این بن بست خارج شد ولی این حرکت مثبت، عوارضی را هم به همراه داشت و باعث شد موارد ابتلا به کرونا دوباره بیشتر شود و برخی ایالت‌های این کشور مجبور شدند که محدودیت‌ها را یک بار دیگر اعمال کنند.

شرکت ولز فارگو اعلام کرد: « دیگر قرنطینه عمومی مشابه آنچه در مارس و آوریل رخ داد، دیگر صورت نمی‌گیرد. شاید در برخی مناطق محدودیت‌هایی اعمال شود ولی حالت عمومی و همگانی نخواهد داشت. »

در حال حاضر بازارها مشتاق هستند که ببینند چه اتفاقی رخ خواهد داد و چه بر سر تولید ناخالص داخلی آمریکا می‌آید. بازارها نیم نگاهی هم به فصل سوم 2020 دارند و می‌خواهند بدانند که در این فصل چه رخ خواهد داد.

 

این مسائل ممکن است چه تأثیری بر دلار آمریکا بگذارد؟

اگر داده‌های مندرج در گزارش خیلی بهتر از حد انتظار باشد، به عنوان مثال  تولید ناخالص داخلی فصل دوم به جاری 35- درصد، 20- درصد گزارش شود، شاهد جاری شدن منابع مالی به سمت بازار سهام، دارایی‌های پرریسک بازار جهانی تبادلات ارزی و نفت خام خواهیم بود. واکنش دلار به نگاه بازارها به این ارز بستگی دارد. اگر به دلار آمریکا به عنوان یک دارایی امن نگاه شود قاعدتاً ارزش آن بالا می‌رود ولی اگر چنین دیدی وجود نداشته باشد، ارزش آن کمتر خواهد شد.

توجه داشته باشید که اگر عددی که منتشر می‌شود، بهتر از حد انتظار باشد می‌تواند تأثیر مثبت خودش را روی بازار بگذارد. در چند هفته اخیر همه در این فکر بوده‌اند که روند بهبود اقتصاد آمریکا به خاطر حیات مجدد کرونا خیلی کند شده است. برعکس اگر اطلاعات بدتر از حد انتظار باشد، به عنوان مثال تولید ناخالص داخلی به جاری 35- درصد، 45- درصد اعلام شود، تمایل سرمایه‌گذاران و معامله‌گران به ریسک کمتر و بازار سهام، دارایی‌های پرریسک ارزی و نفت خام دچار افت بیشتر خواهد شد.

در این صورت هم رفتار دلار آمریکا به نگاه بازارها به این ارز بستگی دارد. اگر بازارها و معامله‌گران دلار آمریکا را یک دارایی امن شناسایی کنند، قاعدتاً اطلاعات بد اقتصادی باعث افزایش ارزش دلار می‌شود ولی اگر چنین نگاهی وجود نداشته باشد، احتمالاً بدبینی اقتصادی در آمریکا باعث افت بیشتر دلار می‌شود.

آنچه به صورت قاطع می توان گفت، جایگاه ین خواهدبود. اگر گزارشی بدتر از انتظارات داشته باشیم، ین به صورت قطعی تقویت خواهدشد اما اگر گزارش بهتر از انتظارات باشد، از قدرت ین کاسته خواهدشد.

مطالب مشابه

مشاهده همه