١٠ قانون چگونه در بازار ارزموفق باشيم؟

2018/07/02 | 1397/04/11
سود , ارز , استرس , تحلیل , روزنگار , ریسک , زمان , مربی , معامله

١- هرگز دروغ نگویيد

اگر شما امروز ضرر زیادی کنيد، چه ميکنيد؟ سعی در پنهان کردن اشتباه خود دارید؟شروع به بهانه تراشی ميکنيد؟ هرگز به خود دروغ نگویید . اگر نميتوانيد با شکست روبرو شوید، چگونه ميخواهيد پيشرفت کنيد.

٢- سودتان را برداشت کنيد

طمع زودتر از آنچه فکرش را بکنيد شما را از پا در خواهد آورد. هميشه مقداری از سودخود را از حسابتان خارج کرده و آنرا پس انداز کنید . یک پيپ سود هميشه بهتر از ضرر است.  

٣- وقت بگذارید هرگز بطور احساسی وارد بازار نشوید. هميشه پيش از گرفتن پوزیشن حدود ١۵دقيقه تا ١ ساعت بازار را زیر نظر داشته باشيد تا توان روحی ترید کردن در شما بوجود بياید. عجله برای گرفتن پوزیشن معمولاً به ترید احساسی و ضرردهی منجر می شود .فراموش نکنيد که بازار هميشه هست.

۴- به توان روحيتان اعتماد کنيد

شما هرگز نميتوانيد تمام اطلاعات در مورد بازار را داشته باشيد. شما هرگز نميتوانيدببينيد پشت سمت راست نمودار مقابلتان چيست. باید آنقدر با بازار در تماس باشيد که بتوانيد از نظر روحی با آن ارتباط برقرار کنيد. در این صورت است که با اعتماد به نفس و اطمينان پوزیشن ميگيرید. هميشه بعد از تحليل بازار و پيش از گرفتن پوزیشن در مورد این پوزیشن دارید و به این احساستان (feel) از خود بيرسيد چه احساس اعتماد کنيد.

 

۵- ترید کسل کننده است

یادگرفتن ترید سودآور کاری زمان بر و کسل کننده است. شما باید مدتها جلوی کامپيوتر بنشينيد و ممکن است روزها بدون گرفتن پوزیشنی بگذرد. هرچند پول در آوردن کسل کننده نيست اما زل زدن به نمودارها اصلاً لذت بخش نيست بخصوص زمانی که ساعتها منتظر فرصتی مناسب برای گرفتن پوزیشن باشيم. یاد بگيرید که زمانی را که جلوی کامپيوتر ميگذرانيد مفيد باشد.  نمودارها را در تایم فریمهای گوناگون بررسی کنيد، ابزارها و اندیکاتورهای متفاوت را تست کنید . استراتژیتان را بک تست کنيد. اخبار اقتصادی را مرور کنيد. یک مطلب آموزشی بخوانيد.ممکن است نتوانيد این زمان را لذت بخش کنید اما مطمئناً ميتوانيد آنرا به نفع خودتان استفاده کنيد.  

۶- نقاط خروج مهمتر از نقاط ورود هستند

نقطه خروج است که ميزان سود شما را مشخص ميکند نه نقطه ورود. این نکته هرچند بسيار ساده است اما از چشم اکثر تریدرها دور مانده است. اکثر تریدرها نگران هستند که ترید چند پيپ به ضررشان حرکت ميکند و به محضی که ترید خلاف جهت مورد انتظارشان حرکت ميکند، ترس وجودشان را فرا ميگيرد. اما حرفه ای ها نگران این نکته نیستند . آنها نگرانند که آیا جفت ارز به قيمتی ميرسد که مجبور شوند با ضرر خارج شوند . آنها همينطور نگرانند که آیا ميتوانند حداکثر سود مورد نظرشان را از یک ترید در بياورند. شما باید بيشتر به نقطه خروج فکر کنيد تا نقطه ورود.

 

٧- مهمترین نکته اینست که چقدر ریسک ميکنيد

مهمترین عامل تعيين کننده ماندن شما در این بازی اینست که چقدر ریسک می کنید .اگر شما در چند ترید مارجين کال شدید، یعنی ریسک زیادی کرده اید نباید آنقدر ریسک کنيد که کوچکترین حرکت در خلاف جهت تان شما را از بازار بيرون بياندازد.بسياری از کسانی که وارد بازار مبادلات ارز ميشوند رویای سریع ثروتمند شدن را دارند . راه سریع ثروتمند شدن یا داشتن سرمایه زیاد یا ریسک زیاد است.تحت هيچ شرایطی بيشتر از ١٠ % سرمایه تان را روی یک ترید ریسک نکنید اولينهدف در بازار تبادلات ارز بقا در بازار است.

٨- روزنگار داشته باشيد

در روزنگارتان برای هر پوزیشنی که ميگيرید این نکات را بنویسيد: ١- جفت ارز ٢- خرید یا فروش ٣- ورود ۴- استاپ ۵- تارگت ۶- دليل ورود ٧- خروج ٨- ميزان سود یا زیان این اطلاعات به شما کمک ميکند که تاریخچه تریدتان را بتوانيد بررسی کنید. چيزی راکه نميتوانيد اندازه بگيرید نميتوانيد بهبود بدهید . برای هر حرکتتان باید بتوانيد روی کاغذ دليلی قانع کننده بياورید.

٩- با مربی کار کنيد

باید هميشه پيشرفتتان را به مربيتان اعلام کنید. مربيتان باید به روزنگارتان و حسابتان دسترسی داشته باشد و باید کاملاً با او صادق باشید . لزومی ندارد مربيتان به بازار وارد باشد اما داشتن اطلاعات مفيد است. مربی به شما کمک ميکند که: ١- به سيستمتان وفادار بمانيد ٢- به اشتباهاتتان پی ببرید. ٣- برای رفع مشکلاتتان برنامه ریزی کنيد. ۴- حتی زمانی که خيلی موفق هستيد، متواضع بمانيد. ۵- وقتی از حدی بيشتر ضرر ميکنيد، تا مدتی ترید نکنيد.

١٠ - هرگز بيش از اندازه ترید نکنيد

یکی از رایج ترین مشکلات تریدرها داشتن چند ترید خوب و بعد افتادن به دام تریدبيش از اندازه است.زمانی که موفق هستيد بسيار محتمل است که ریسک بيش از اندازه بکنيد و تمام سودی که کرده اید را از دست بدهيد . روزهایی که احساس ميکنيد قرار است سود زیادی کنيد و بازار را شکست دهيد، دقيقاً روزی است که باید متواضع بمانيد و مثل روزهای دیگر با کنترل خودتان ترید کنيد. اگر ترید بيش از اندازه ميکنيد با مربيتان مشورت کنيد.

خلاصه شما ميتوانيد به سود برسید . حتی ميتوانيد با این سود خودتان و خانواده تان را اداره کنيد. و نيازی هم نيست که با پول زیاد شروع کنید ميتوانيد با چند صد دلار شروع کنيد و به تدریج آنرا افزایش دهید . مهمترین سوال در بازار ارز این نيست که با چه مقدار پول شروع ميکنيد، بلکه چقدر خوب از آن مراقبت می کنید . اگر به کمک من احتياج داشتيد ميتوانيد با من تماس بگيرید. من هميشه به ایميلها پاسخ ميدهم. [email protected]   نويسنده: راب بوکر مترجم: حامد صمدی کليه حقوق اين اثر متعلق به راب بوکر می باشد.

مطالب مشابه

مشاهده همه