پدیده تیپر تانتروم (Taper Tantrum) چه تأثیری روی دارایی‌ها می‌گذارد؟

2021/04/22 | 1400/02/02
تیپر تانتروم , Taper Tantrum , فدرال رزرو , اوراق قرضه دولتی

پیش از آن‌که بخواهیم تأثیر پدیده تیپر تانتروم را روی دارایی‌ها بررسی کنیم، باید به این مسئله بپردازیم که اصلاً این پدیده چیست و این نام عجیب و غریب (تیپر تانتروم) از کجا آمده است.

در سال 2013 در یک برهه زمانی فدرال رزرو تصمیم گرفت برنامه خرید اوراق قرضه دولتی (تسهیل کمی) خود را به صورت تدریجی متوقف کند و خبر این موضوع هم به صورت گسترده اعلام شد. وقتی این اتفاق افتاد کسانی که اوراق قرضه دولتی در اختیار داشتند شروع به فروش این دارایی‌ها کردند و به صورت ناگهانی نرخ بازده به میزان قابل توجهی افزایش یافت. دلیل این اقدام سرمایه‌گذاران این بود که می‌ترسیدند بازار دوباره وارد رکود شود. در آن زمان طلا هم افت چشمگیر 20 درصدی را از ماه مارس تا سپتامبر تجربه کرد.

اگر بخواهیم پدیده تیپر تانتروم را در چند کلمه توضیح دهیم، می‌توانیم بگوییم که این پدیده، واکنش هیجانی همراه با خشم بازار نسبت به سیاست فدرال رزرو برای توقف تسهیل کمی است. حال به مقاله خودمان برگردیم. پدیده تیپر تانتروم چه تأثیری روی دارایی‌ها دارد؟

سایز تانتروم

در سال 2013 سایز تیپر تانتروم، 150 bps (واحد پایه) بود. در آن زمان در یک بازه زمانی 5 ماهه بازده اوراق قرضه 10 ساله از 1.5 به 3 درصد افزایش یافت. مسئله کلیدی در تانتروم سال 2013، سرعت و شدت این حرکت بود. نکته مهمی که در تانتروم وجود دارد این است که نرخ بازده اوراق قرضه با چه سرعتی و در چه بازه زمانی رشد می‌کند.

بازار کالا

در صورتی که پدیده تیپر تانتروم دوباره اتفاق بیفتد، بازار کالا قطعاً تحت تأثیر قرار می‌گیرد و با تکرار این پدیده شاهد افت چشمگیر در طلا خواهیم بود. البته انتظار می‌رود که سایر کالاها مثل نفت هم افت داشته باشد.

بازارهای نوظهور

در سال 2013، پنج شکننده (برزیل، اندونزی، هند، ترکیه و آفریقای جنوبی) از سوی موسسه مورگان استنلی ابداع شد. عدد پنج که نمایانگر پنج کشور است و منظور از کلمه شکننده این است که این کشورهای بیش از حد به سرمایه خارجی وابسته هستند. این کشورها که همان بازارهای نوظهور تلقی می‌شدند حدود 18 درصد در برابر دلار افت داشتند.  در سال 2021 رند آفریقای جنوبی (ZAR) رشد خیلی خوبی داشت و با تیپر تانتروم این ارزها ممکن است دوباره افت کنند. یوان چین و وون کره جنوبی هم در صورت تکرار تیپر تانتروم در معرض خطر افت هستند.

مطالب مشابه

مشاهده همه