پیش‌بینی جفت ارز EUR/USD: سه دلیل برای افزایش ارزش یورو با وجود فضای تیره و تار ناشی از کووید-19

2020/11/14 | 1399/08/24
EUR/USD , یورو , کووید-19

  • EUR/USD در روزهای پرتلاطم ناشی از کووید-19 روند نزولی در پیش گرفته است.
  • در حال حاضر بازده خزانه‌داری آمریکا در حال افت است و با آرام‌تر شدن تنش‌های سیاسی احتمالاً این جفت ارز می‌تواند در روزهای آتی روند صعودی در پیش بگیرد.

در روزهای اخیر تعداد موارد مبتلا به کووید-19 شدیداً افزایش یافته است. این افزایش، بازارها را کم و بیش تحت تأثیر خودش قرار داده است. این وضعیت می‌تواند سرمایه‌ها را به سمت دارایی‌های امن مانند دلار امریکا هدایت کند. در چنین وضعیتی جفت ارز مورد بحث به تدریج نزولی می‌شود ولی برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که ارزش یورو بیشتر می‌شود و برای گفته خودشان سه دلیل می‎‌آورند.

1- مسطح شدن موقتی منحنی ابتلا به کووید-19

برخی از بیمارستان‌های آمریکا از بیماران کرونایی پر شده ولی اروپا هنوز امیدهایی دارد. چند کشور در منطقه یورو اقدامات لازم برای پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری را در پیش گرفته‌اند و احتمالاً به زودی موارد ابتلا به کووید-19 در اروپا به شدت کاهش می‌یابد. منحنی میزان ابتلا در اتحادیه اروپا دارد به سطح ثابتی می‌رسد و منحنی به تدریج مسطح می‌شود.

در حال حاضر میزان ابتلا دارد روز به روز کمتر می‌شود و در نتیجه فشاری که روی کادر درمان است، کاهش می‌یابد. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا از کشف واکسن و عرضه آن به بازار به عنوان یک حرکت امیدوارکننده یاد و اذعان داشت که کشورهای اروپایی باید اقتصاد خود را با بسته‌های مشوق اقتصادی حفظ کنند تا بعد از کرونا بتوانند با آمادگی کامل وارد کارزار اقتصادی شوند.

2- حل و فصل اختلافات ریاست جمهوری آمریکا

جو بایدن دارد تیم خود را آماده می‌کند تا در روز 20 ژانویه با آمادگی کامل، قدرت را در دست بگیرد. دونالد ترامپ هنوز نتیجه را نپذیرفته ولی جمهوری‌خواهان دارند او را تشویق می‌کنند که نتیجه را بپذیرد و اطلاعات لازم را در اختیار تیم بایدن بگذارد.

آرا در برخی ایالت‌ها دوباره شمرده شد و مشخص شد که نتیجه انتخابات صحیح بوده است و بعید است که بازشماری‌های بعدی نتیجه را تغییر دهد. وی باید با شکست خودش کنار بیاید. پذیرش شکست از سوی او باعث می‌شود بازارها به آرامش برسد.

3- بازده خزانه‌داری افت می‌کند

بازده ده ساله خزانه‌داری از روند صعودی جا مانده و در حال افت است و احتمالاً بر ارزش دلار هم تأثیر می‌گذارد. این کاهش پس از انتشار خبر کشف واکسن توسط شرکت فایزر اتفاق افتاد.

رو کردن معامله‌کردن به بازار سهام باعث شد که جفت ارز EUR/USD از 1.19 به 1.18 برسد. البته ممکن است دوباره این جفت ارز به 1.19 برسد. در کل احتمال رشد این جفت ارز وجود دارد؛ زیرا آمریکا هنوز اقدامی برای کنترل ویروس انجام نداده است. رشد تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در فصل سوم سال جاری میلادی 12.7 درصد بوده است. این اتفاق پس از آن افتاد که تولید ناخالص داخلی این منطقه به شدت افت کرد.

مطالب مشابه

مشاهده همه