پیش‌بینی مجموعه ولز فارگو در مورد نرخ بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری

2021/06/28 | 1400/04/07
نرخ بازده اوراق قرضه , تورم , فدرال رزرو , FOMC

مجموعه ولز فارگو پیش‌بینی کرد: «شکست تورم در ماه‌های آتی، بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری را به بالای 2 درصد می‌رساند.»

بازده اوراق قرضه خزانه‌داری در آستانه شکست قرار دارد. هر چند که بازده‌ اوراق قرضه بعد از تصمیم اخیر فدرال رزرو در خصوص نرخ بهره، موقتاً افت کرد ولی مایکل شوماخر، رئیس استراتژی کلان مجموعه ولز فارگو پیش‌بینی کرد که نرخ بازده 10 ساله تا پایان سال جاری میلادی به 2.20 درصد خواهد رسید. وی اظهار داشت: «نرخ بازده 10 ساله در روزهای باقیمانده سال جاری افزایش می‌یابد. البته این افزایش تدریجی و ثابت نخواهد بود ولی تحلیل ما این است که یک روند صعودی قوی در مورد نرخ بازده 10 ساله وجود دارد که تا شش یا هفت ماه آینده شکل می‌گیرد.» شوماخر بازگشت تورم را به پیش‌بینی خود (با تأکید بر 12 ماه آینده) نسبت می‌دهد.

وی افزود: «شاخص اصلی هزینه‌های مصرف شخصی (Core PCE) که فدرال رزرو آن را برای سال آینده روی 3 درصد پیش‌بینی می‌کند، یک عدد حیرت انگیز است. ما مدت‌های زیادی است که شاهد چنین تورمی در اقتصاد آمریکا نبوده‌ایم. بسیاری از افراد در بازارهای مالی تمرکز خود را روی این مسئله گذاشته‌اند که این تورم چقدر ادامه خواهد یافت؟ آیا این تورم موقتی و گذارا است یا ماندگار خواهد بود؟ واقعاً نمی‌دانم ولی آنچه مشخص است، این موضوع نگران‌کننده است.»

شوماخر در یادداشت پژوهشی خود پس از تصمیم فدرال رزرو، اعلام کرد که فدرال رزرو در تلاش است که به صورت تدریجی خود را با افزایش تورم وفق دهد. بزرگ‌ترین ریسک پیش روی اقتصاد و بازار اوراق قرضه، واکنش احتمالی فدرال رزرو به بهبود و بازگشت قدرتمند اقتصادی می‌باشد. اگر فدرال رزرو از اوضاع بترسد، احتمالاً افزایش نرخ بهره به سال 2023 نمی‌رسد و در سال آینده اتفاق میفتد. تا به حال پیش‌بینی‌های شوماخر در مورد چشم انداز بازار اوراق قرضه درست بوده است.

پس از ورود به سال 2021، شوماخر پیش‌بینی کرد که نرخ بازده 10 ساله تا اواسط امسال از 1.15 به 1.35 درصد می‌رسد. در حال حاضر این نرخ از 1.50 درصد هم عبور کرده است. او این پیش‌بینی را زمانی انجام داد که بازده زیر 1 درصد بود و هنوز واکسن کووید-19 به صورت عمومی و گسترده عرضه نشده بود.

روز پنجشنبه اخیر نرخ بازده 10 ساله در 1.51 درصد بسته شد و نسبت به هفته گذشته 4 درصد رشد کرد. البته این عدد نسبت به سه ماه گذشته 8 درصد افت داشت. با توجه به روند هاوکیش فدرال رزرو، وی شک دارد که دلار به روند صعودی خودش ادامه دهد. شوماخر اظهار داشت: «در فصل نخست امسال، آمریکا و انگلستان از نظر واکسیناسیون خیلی سریع‌تر از سایر کشورهای غربی عمل کردند. در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان در حال انجام واکسیناسیون هستند و این موضوع، نوید افزایش فعالیت‌های اقتصادی در آینده را می‌دهد. البته با ادامه پیدا کردن این وضعیت، از سرعت افزایش ارزش دلار کاسته می‌شود.»

 

مطالب مشابه

مشاهده همه