چرا نشست مارس ۲۰۲۱ فدرال رزرو خیلی مهم است؟

2021/03/17 | 1399/12/27
فدرال رزرو , FOMC , جروم پاول , جنون مارس

نکات کلیدی:

  • اقتصاد در حال رشد است و با توجه به این وضعیت، سیاست‌های فدرال رزرو تا چند روز آینده در کانون توجه قرار می‌گیرد.
  • فدرال رزرو به زودی از پیش‌بینی نرخ بهره و پیش‌بینی‌های اقتصادی پرده برمی‌دارد. به احتمال زیاد مقامات فدرال رزرو نرخ بهره را تا سال 2023 بالا می‌برند.
  • نشست آینده فدرال رزرو از نگاه برخی از تحلیلگران می‌تواند جنون مارس برای بازارها باشد.

به احتمال زیاد نشست پیش روی فدرال رزرو تغییرات زیادی در بازار ایجاد خواهد کرد. اقتصاد آمریکا و جهان روند صعودی را در پیش گرفته و همین رشد و رونق می‌تواند بیانگر آسان شدن سیاست‌های فدرال رزرو باشد. احتمالاً جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در نشست پیش رو از خرید دارایی‌ و نرخ بهره در آینده سخن خواهد گفت. در صورتی که سخنان جروم پاول باعث افزایش نرخ بازده اوراق قرضه شود، احتمالاً روی بازار سهام هم تأثیر می‌گذارد.

بازارها خودشان را با تک تک کلمات جروم پاول، سازگار خواهند کرد. موضوع این است که صحبت‌ها او هر چه که باشد می‌تواند بازارها را به حرکت درآورد.

یکی دیگر از نکات مهم در مورد نشست فدرال رزرو، تعیین تکلیف نرخ بهره است. به احتمال زیاد مسئولان فدرال رزرو از احتمال افزایش نرخ بهره تا سال 2023 سخن می‌گویند و حتی این احتمال وجود دارد که نرخ بهره در سال آینده میلادی افزایش یابد. همچنین احتمالاً فدرال رزرو در ماه سپتامبر یا دسامبر سال جاری میلادی میزان خرید دارایی‌ها را کاهش می‌دهد. در حال حاضر فدرال رزرو به صورت ماهانه 80 میلیارد دلار اوراق قرضه خزانه‌داری و 40 میلیارد دلار وام مسکن خریداری می‌کند.

فدرال رزرو از الآن به صورت مرتب سیاست‌های خود را آسان می‌کند. در آینده شاهد تغییرات بیشتر و گسترده‌تری در رفتارهای فدرال رزرو و سیاست‌های آن خواهیم بود. برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که طرح افزایش نرخ بهره در سال جاری، کلاً منتفی است ولی در فصل دوم  و سوم سال آینده احتمال دارد که چنین اتفاقی بیفتد. افزایش نرخ بهره با داده‌ها و اطلاعات اقتصادی کنونی غیرممکن است.

در چند هفته اخیر نرخ بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری از 1.07 درصد به 1.64 درصد رسید و این بازده توانست روی سایر نرخ‌ها از جمله نرخ وام مسکن تأثیر بگذارد. نرخ بازده اوراق قرضه یکی از عوامل اصلی افت قیمت طلا و دارایی‌های امن تلقی می‌شود.

مطالب مشابه

مشاهده همه