چشم انداز اقتصادی تیره و تار بریتانیا و وضعیت پوند

2020/06/14 | 1399/03/25
پوند , جانسون , برگزیت

مقدمه

در تحلیل گزارش COT در هفته های اخیر بارها از لزوم یک اصلاح نزولی برای پوند جهت گشودن پوزیشن های خرید گفته بودیم. رشد قیمت بدون اصلاح باعث شد تا هفته گذشته 2 سیگنال فروش پوند در برابر دلار و ین را ارائه بدهیم. اکنون و در این نوشته که توسط تیم ترجمه و تولید محتوای ما تولید شده، منطق بنیادی دیدگاه نزولی ما روی پوند تشریح می شود.

 

چشم انداز تیره و تار اقتصاد بریتانیا طبق تحلیل OECD

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در جدیدترین ارزیابی اقتصادی خودش هشدار داده است که انگلستان می‌تواند بدترین اقتصاد در بین کشورهای پیشگام و پیشرو جهان داشته باشد. این سازمان پیش‌بینی کرده است که اقتصاد انگلستان به خاطر ویروس کرونا در سال 2020 حدود 11.5 درصد و بیش از سایر کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا کوچک می‌شود.

در صورت افزایش قابل توجه بیماری کووید-19 در انگلستان ممکن است اقتصاد این کشور تا 14 درصد کوچک‌تر شود و عملکرد آشفته دولت بوریس جانسون باعث شده است که این احتمال خیلی بعید به نظر نرسد.

 

سوءمدیریت شدید دولت بوریس جانسون

تعداد کل مرگ و میر این کشور به خاطر ویروس کرونا از 52 هزار تن گذشته و رو به افزایش است. این کشور یکی از بدترین آمارها را در این زمینه دارد. نظرسنجی «YouGov» نشان داد که مردم انگلستان دولت جانسون را به خاطر سوء مدیریت بیماری کرونا بدترین دولت جهان می‌دانند.

با این حال هنوز جانسون و انجمن بله‌قربان‌گوی او هر روز رو در روی رسانه‎‌ها قرار می‌گیرند و اعلام می‌کنند که عملکرد آن‌ها در این زمینه بهتر از سایر کشورهای جهان است. در حال حاضر در دوران توهم و دروغ زندگی می‌کنیم. مطمئناً الآن وقت آن رسیده است که طرفداران بوریس جانسون درک کنند که او تا چه حد برای سمت نخست وزیری نامناسب و ناکارآمد است.

پروفسور نیل فرگوسن، معمار قرنطینه در انگلستان گفت که قرنطینه زودهنگام تعداد فوتی‌ها را می توانست تا نصف کاهش دهد، زیرا  پیش از اینکه اقدامات مربوط به قرنطینه انجام شود شیوع این بیماری هر سه یا چهار روز دوبرابر می‌شد. فقط به این فکر کنید که بوریس جانسون پیش از اعمال قرنطینه چه کرد و چه گفت؟ نخست وزیر گزارش ویژه ای را در اختیار داشت که مربوط به یک مانور دولتی است که در سال 2016 انجام شد. این مانور سه روزه شیوه برخورد با بیماری همه‌گیر را آموزش می‌دهد. این گزارش نشان می داد که در آمادگی انگلستان شکاف‌های عمیق و جدی وجود دارد. این تمرین قرار بود دولت را برای مقابله با چنین شرایطی آماده کند ولی بوریس جانسون هیچ کاری نتوانست انجام دهد.

بوریس جانسون در ماه فوریه به تعطیلات دوهفته‌ای رفت؛ چون تصور می‌کرد که کرونا چین را نابود می‌کند ولی در ایتالیا متوقف می‌شود و به انگلستان نمی‌رسد. وی حتی پنج جلسه از کمیته عالی‌رتبه اضطراری دولت تحت عنوان Cobra را از دست داد. رهبر دولت باید در این جلسه حاضر شود و  شیوه پاسخ دولت به بیماری همه‌گیر را تعیین کند.

بوریس جانسون در نهایت در اوایل ماه مارس در این کمیته حاضر شد تا اعلام کند کشورش کاملاً آماده است. ایتالیا در تاریخ 9 مارس و فرانسه در تاریخ 17 مارس قرنطینه را اعلام کردند. این در حالی بود که 250 هزار نفر از مردم انگلستان در جشنواره چلتنهام شرکت کردند و 54 هزار طرفدار فوتبال برای تماشای فوتبال لیورپول و اتلتیکو مادرید به ورزشگاه رفتند.

بعد از این اتفاقات بوریس جانسون خودش مبتلا به کووید-19 شد و در کنار بیماران کرونایی برای ملت دست تکان داد. اکنون انگلستان با چالش‌های بسیار جدی و مهمی روبرو است ولی جانسون هنوز می‌گوید اشتباهی نکرده است.

 

خطرات برگزیت سخت

انگلستان تا پایان این بیماری فاصله زیادی دارد. در این حال و اوضاع انگلستان با اصرار بر برگزیت به اقتصاد خود آسیب زیادی خواهد زد. مردم انگلستان دارند می‌فهمند که وقتی به دلقک رأی بدهند، باید در انتظار یک سیرک بنشینند. تولید ناخالص داخلی انگلستان با افت 20.4 درصدی در ماه آوریل همراه شد. اولین ماهی که انگلستان به صورت کامل قرنطینه شد، یک سقوط اقتصادی شدید رخ داد و این سقوط سه برابر بزرگ‎تر از افتی بود که در بحران مالی 2008 رخ داد.

 

این مسائل چه تأثیری رو پوند انگلیس می‌گذارد؟

موارد ابتلا به ویروس کرونا در حال افزایش است و اگر مسئله برگزیت یک بار دیگر به جریان بیفتد، احتمالاً شاهد یک پولبک نزولی قوی خواهیم بود.  این حرکت نزولی این هفته با اصلاح تکنیکالی مورد نیاز آغاز شد و اکنون عوامل و فاکتورهای فاندامنتالی بیشتری از این روند نزولی حمایت می کنند.

مطالب مشابه

مشاهده همه