چشم انداز دلار در هفته NFP

2020/06/28 | 1399/04/08
گزارش NFP , دلار , شاخص دلار , طلا

این هفته قرار است هفته مهمی برای ارزش دلار آمریکا باشد. اولین چیزی که باید مد نظر قرار دهیم، تمایل به ریسک است. این هفته شروع خوبی را شاهد بودیم که بخشی از آن به دلیل گزارش شاخص مدیران خرید منطقه یورو بود. این شاخص قوی‌تر از حد انتظار ظاهر شد و از این رو دلار آمریکا با یک فشار فروش روبرو شد. با افزایش نگرانی‌ها در مورد موج دوم کرونا و افزایش ریسک گریزی در بازارها، شاهد افزایش تمایل معامله گران به دارایی‌های امن هستیم. در حال حاضر 3.1 میلیارد دلار از صادرات اروپا به آمریکا در معرض خطر اعمال تعرفه قرار دارد. البته در این بین اتحادیه اروپا هم آرام ننشسته و طرح اعمال تعرفه برای بوئینگ به منظور آسیب زدن به آمریکا را در دست دارد. این طرح اخیراً تا سپتامبر یا اکتبر به تأخیر افتاد.

آیا این موضوعات در هفته جاری هم حکمفرما خواهد بود؟ مسئله موج دوم کرونا که حتماً در جریان خواهد بود؛ زیرا تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه هوستون تکمیل شده است. ممکن است بازارها واکنش چندانی به آمار مرگ و میر و ابتلا نشان ندهند ولی  مسئله این است که اگر قرنطینه و محدودیت‌‎ها دوباره اعمال شود، پاسخ بازار مثبت نخواهد بود.

مقامات در حال حاضر بر این باور هستند که دیگر نباید محدودیت‌ها اعمال شود ولی اگر آمار مرگ و میر افزایش یابد احتمالاً خیلی سریع نگرش‌ها تغییر خواهد کرد. علاوه بر این مسائل کلان، این هفته، هفته بسیار مهمی از نظر داده‌ها و اطلاعات آمریکا خواهد بود.

در روز پنجشنبه هفته جاری گزارش رسمی مربوط به آمار مشاغل از سوی دفتر آمار وزارت کار منتشر می‌شود. این آمار معمولاً جمعه منتشر می‌شد ولی جمعه بعدی به خاطر روز ملی استقلال آمریکا تعطیل است و بنابراین این گزارش روز پنجشنبه 3 جولای منتشر خواهدشد. NFP به مدت چند ماه موقعیت همیشگی خود به عنوان مرجع آمار مشاغل آمریکا را از دست داده بود و معامله‌گران ترجیح می دادند که گزارش ادعاهای بیکاری را دنبال کنند اما این موقعیت از ماه گذشته و با اطلاعات آخرین گزارش NFP تغییر کرد. بازارها در ماه گذشته شگفت‌زده شدند؛ زیرا به جای اینکه گزارش‌ها نشان دهد که 8 میلیون شغل در ماه مه از بین رفته، گزارش NFP نشان داد که 2.5 میلیون شغل ایجاد شده است. در واقع نرخ بیکاری آمریکا به جای 19.8 مورد انتظار، 13.3 درصد اعلام شد. در تاریخ آمریکا هیچ گاه تا این حد شاهد انحراف از انتظارات نبوده‌ایم. پیش از این تحلیلگران انتظار بهبود V شکل در اقتصاد را داشتند.  البته با احیای ویروس  کرونا در آمریکا، انتظارات برای بهبود V شکل در اقتصاد کمرنگ می‌شود. بنابراین اگر دیدید که بازارها اطلاعات خوش‌بینانه منتشر کردند، بدانید که احتمال کوتاه مدت بودن این اطلاعات وجود دارد. مسئله دیگر واکنش دلار آمریکا به اطلاعات NFP است. اگر این اطلاعات بهتر از حد انتظار بود، آیا دلار آمریکا به دلیل عدم تقاضا برای دارایی‌های امن، قوی‌تر یا ضعیف‌تر خواهد شد؟ در هر صورت پیش‌بینی آینده دلار کار آسانی نیست.

 

نتیجه گیری

تخمین اینکه واکنش دلار به گزارش NFP چگونه خواهدبود کاری دشوارتر از همیشه است. در چنین شرایطی بهتر است از دید صرفاً تکنیکالی به بازار نگریسته شود و تحلیل بنیادی وضعیت دلار در چنین اوضاعی سخت خواهدبود. آنچه مسلم است اینکه گزارش خوب NFP می تواند قطعاً به زیان طلا باشد اما واکنش دلار و سهام به این گزارش تا حد زیادی بستگی به سنتیمنت و احساسات کلی حاکم بر معامله گران در روز انتشار گزارش خواهدداشت.

مطالب مشابه

مشاهده همه