چشم انداز نزولی تورم از دید بانک مرکزی اروپا

2020/07/08 | 1399/04/18
تورم , ECB , لاگارد

بلومبرگ – کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا گفت که منطقه یورو در دو سال آتی با فشار نزولی روی قیمت‌ها روبرو می‌شود ولی احتمالاً پس از آن اوضاع تغییر خواهد کرد.

رئیس بانک مرکزی اروپا در وبیناری که اخیراً برگزار شد، اظهار داشت که این بیماری همه‌گیر باعث دیجیتالی شدن کسب و کارها، کوتاه شدن زنجیره تأمین و کاهش آلودگی صنایع می‌شود. بانک مرکزی اروپا باید سیاست پولی خودش را آزادتر نگه دارد. ابزارهای مالی لازم باید هر چه سریع‌تر ساخته شود تا از این راه بتوان تحول اقتصادی جدید را مدیریت و حمایت کرد.

لاگارد بر این باور است: «حرکت به سمت مدل‌‎های اقتصادی جدید می‌تواند در دول سال اول مشکلاتی را به همراه داشته باشد و ضرباتی را به تولید و اشتغال وارد کند ولی امید است که بهره‌وری را بهبود ببخشد. بنابراین حتماً تورم تحت تأثیر قرار می‌گیرد. مسلماً ابتدا شاهد کاهش تورم خواهیم بود.»

بانک مرکزی اروپا برآورد کرده است که زنجیره‌های تأمین حدود 35 درصد کوتاه‌تر و استفاده از ربات‌ها بین 70 تا 75 درصد بیشتر شود. پرداخت‌های آنلاین خرده‌فروشی از آغاز سال جاری میلادی بیشتر شده و اتحادیه اروپا باید یک بازار دیجیتال تشکیل دهد.

وی هشدار داد که این بیماری نابرابری را افزایش می‌‎دهد و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی کرونا به حدی قدرتمند است که بانک مرکزی هرگز از عهده محاسبه این پیامدها برنمی‌آید.

لاگارد در مورد شیوه مبارزه بانک مرکزی اروپا با تغییرات اقلیمی به فعالیت‌ها و مبارزات خودش در نقش ریاست صندوق بین المللی پول (نقش قبلی خود) اشاره کرد و گفت: «مصصم هستم که با مسئولان بانک مرکزی صحبت کنم  تا این اطمینان حاصل شود که در تمامی مناطق، ریسک آب و هوا و تنوع زیستی کنترل شده است. ما باید این موضوع را همیشه مد نظر داشته باشیم و مدام مسئله آب و هوا و تغییرات اقلیمی را بررسی کنیم. »

وی در مورد قیمت‌گذار کربن گفت که هنوز نمی‌داند که 70 الی 80 دلار به ازای هر تن کربن، قیمت منصفانه‌ای است یا اینکه باید در این قیمت تجدیدنظر شود. افزایش تدریجی این قیمت همراه با مالیات مرزی بر کالاهای وارداتی از کشورهایی که محدودیت‌های قیمت‌گذاری کربن را نپذیرفته‌اند می‌تواند یک راهکار عالی باشد.

اکسل وبر، رئیس موسسه مالی UBS Group AG و سیاست‌گذار پیشین بانک مرکزی اروپا گفت یک سیستم بازار مبتنی بر قیمت کربن لازم است که بتواند با هدف نگه داشتن گرمایش جهانی زیر 2 درجه سانتی گراد سازگار شود. آقای وبر بر این باور است که روش‌های پراکنده کنونی برای مقابله با گرمایش جهانی چندان تأثیرگذار نیست.

مطالب مشابه

مشاهده همه