چشم‌انداز یورو پس از نشست بانک مرکزی اروپا

2021/07/24 | 1400/05/02
بانک مرکزی اروپا , تورم , نرخ بهره , یورو

اعلامیه سیاست پولی بانک مرکزی اروپا، مهم‌ترین رویداد‌ هفته اخیر بود؛ ولی منجر به "بریک اوت" (Breakout) یا شکستی در قیمت جفت ارز EURUSD نشد. البته مقامات بانک‌های مرکزی امیدوار هستند که نوسانات قیمتی در حین انتشار اعلامیه‌های مهم، محدود باشند. بانک مرکزی اروپا در ابتدای ماه جاری اولین تورم قابل توجه در دو دهه اخیر را اعلام کرد و اکنون تصمیم گرفته که سیستم هدایت رو به جلوی خودش (هدایت پیش‌نگر) را تغییر دهد.

جفت ارز EURUSD در ابتدا بیش از 1.1830 معامله شد ولی با بسته شدن سشن لندن، به زیر 1.1760 افت کرد. البته احتمال رشد EURUSD پس از تصمیم‌گیری در مورد نرخ بهره وجود داشت ولی فاصله موجود بین بانک مرکزی اروپا و سایر بانک‌های مرکزی از رشد مداوم این جفت ارز جلوگیری کرد.

در نشست اخیر بانک مرکزی، مشخص شد که هیچ عجله‌ای برای افزایش نرخ بهره وجود ندارد. بانک مرکزی اروپا بر خلاف سایر بانک‌های مرکزی، هیچ صحبتی از کاهش سیاست‌های تسهیلی نکرد و اتفاقاً هدایت رو به جلوی خود را به گونه‌ای اصلاح کرد که تحمل تورم بالاتر را داشته باشد. از ماه جولای به بعد، بانک مرکزی اروپا انتظار دارد که نرخ بهره را در سطح کنونی یا حتی پایین‌تر حفظ کند تا تورم خیلی زودتر از افق پیش‌بینی ‌شده به 2 درصد برسد و در مابقی دوره پیش‌بینی، در همین سطح بماند یا حتی بالاتر برود. کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا از انتظارات گذشته برای رشد بالای اقتصاد منطقه یورو در فصل سوم سال جاری سخن گفت. وی اظهار داشت که چشم انداز تورم، پایین است و گونه دلتای ویروس کرونا یکی از عوامل اصلی عدم قطعیت در این منطقه است.

با توجه به تغییر در هدایت رو به جلو، چشم‌انداز تورم پایین و نگرانی‌ها در مورد گونه کرونای دلتا، بانک مرکزی اروپا مشخص کرد که نظرش در مورد زمان شروع کاهش خرید دارایی‌ها با فدرال رزرو، رزرو بانک نیوزیلند، بانک کانادا و بانک انگلیس متفاوت است. یورو در روز نشست بانک مرکزی اروپا، بدترین عملکرد را داشت و انتظار می‌رود که این ارز تحت فشار باقی بماند. احتمالاً EURUSD سطح 1.1700 را تجربه خواهد کرد ولی یورو در برابر پوند و ارزهای کالایی بسیار آسیب‌پذیر است.

 بازگشایی‌ها باید فعالیت اقتصادی را بیشتر کند و این موضوع می‌تواند در کوتاه مدت به رشد این ارز کمک کند ولی انتظار نمی‌رود که این ارز در طولانی مدت رشد کند. وضعیت دلار آمریکا هم تاحدودی نامشخص است؛ در برابر یورو، فرانک سوئیس و دلار استرالیا رشد می‌کند، با ین ژاپن و دلار نیوزیلند در تعادل است و در برابر پوند و دلار کانادا افت می‌کند. آمار مدعیان بیکاری بیش از حد انتظار و فروش مسکن کمتر از حد انتظار رشد کرده ولی میانگین قیمت فروش خانه به یک رشد تاریخی رسیده است.

بازده خزانه‌داری به خاطر افزایش 53 درصدی موارد ابتلا به کرونا، به روند نزولی خود برگشته است. 83 درصد از موارد جدید ابتلا به این ویروس، مبتلا به گونه دلتا شده‌اند. احتمالاً این گونه باعث ایجاد محدودیت‌های جدید در آمریکا و سایر نقاط جهان می‌شود.

مطالب مشابه

مشاهده همه