چگونه سیاست‌های تسهیلی فدرال رزرو می‌تواند شاخص دلار آمریکا را مثبت کند؟

2020/12/16 | 1399/09/26
فدرال رزرو , یورو , دلار

معامله‌گران ارز باید خودشان را برای یک 24 ساعت بسیار شلوغ آماده کنند زیرا لیستی از گزارش‌های اقتصادی مهم برای بازار به زودی منتشر می‌شود واین لیست  شامل سیاست پولی فدرال رزرو، گزارش خرده‌فروشی آمریکا، حوزه اروپا و شاخص مدیران خرید انگلستان می‌شود. همچنین انگلستان و کانادا می‌خواهند گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده را منتشر کنند. هر کدام از این گزارش‌های به تنهایی این قدرت و توانایی را دارد که بازار فارکس (بازار تبادلات ارزی) را متحول کند. در حال حاضر این لیست بلندبالا از گزارش‌ها، توانایی ایجاد یک نوسان بزرگ را دارد. در هفته‌های اخیر، دلار آمریکا در برابر بسیاری از ارزهای مهم جهان روند نزولی داشته و در مقایسه با یورو به کمترین مقدار خود در 2.5 سال گذشته رسیده است.  نبود بسته مشوق اقتصادی و بیماری کرونا، باعث بی‌میلی سرمایه‌گذاران به دلار آمریکا شد. با توجه به وضعیت موجود انتظار می‌رود که فدرال رزرو سیاست‌های تسهیلی خودش را در پیش بگیرد.

بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که فدرال رزرو هیچ تغییری در نرخ بهره ایجاد نمی‌کند. البته این احتمال وجود دارد که این بانک سررسید خرید دارایی‌ها را افزایش دهد و از این طریق به سرمایه‌گذاران انگیزه بدهد. فعالیت بخش تولید و خدمات از آخرین جلسه سیاست‌گذاری در اوایل نوامبر کاهش یافته و باعث شده است که رشد وضعیت اشتغال بخش غیرکشاورزی به شدت تضعیف شود.

رشد خرده فروشی به خاطر افزایش بیکاری، کمتر شده و نرخ پایین بهره از مسکن و تورم حمایت می‌کند.  تأثیر عرضه واکسن کرونا بر اساس نرخ بیکاری سنجیده می‌شود. اگر فدرال رزرو سیاست‌های تسهیلی را همراه با خوش‌بینی در مورد بهبود اقتصادی در پیش بگیرد، احتمالاً فروش دلار آمریکا در کوتاه‌مدت به شدت بالا می‌رود. چند ساعت قبل از نشست FOMC، گزارش خرده فروشی آمریکا منتشر می‌شود و به خاطر گزارش‌های قوی در مورد خرید آنلاین و افزایش دستمزدها خطر؛ برای دلار صعودی است.

با شروع نشست آمریکای شمالی، گزارش‌های شاخص مدیران خرید انگلستان و منطقه یورو منتشر می‌شود. محدودیت‌های قرنطینه باعث شد که اقتصاد بسیاری از کشورهای اروپایی، روند نزولی به خودش بگیرد و شاخص مدیران خرید هم قطعاً این مسئله را نشان خواهد داد. پوند و یورو در بالاترین سطح نسبت به 2.5 سال گذشته قرار گرفته‌اند و احتمال تصحیح آن‌ها وجود دارد. جفت ارز USD/CAD به پایین‌ترین سطح از ماه آوریل تاکنون رسیده است. رئیس بانک مرکزی کانادا چندی پیش، بهبود اقتصاد از آسیب‌های بیماری کرونا را بسیار دشوار توصیف کرد.

مطالب مشابه

مشاهده همه