چگونه شکست‌ها را پیش‌بینی کنیم؟

2020/07/13 | 1399/04/23
ترید , شکست , حمایت , مقاومت

آیا واقعاً می‌توانیم شکست‌ها را پیش‌بینی کنیم؟ بله تا حدودی این کار امکان‌پذیر است. البته ما هیچ وقت نمی‌توانیم به صورت قطعی بگوییم که چه اتفاقی می‌افتد ولی یک سری سرنخ‌های خاصی وجود دارد که به ما کمک می‌کند شکست‌های احتمالی و بالقوه را پیش‌بینی کنیم.

برخی از تحلیلگران و معامله‌گران به این روش، برگشت ضعیف می‌گویند و این روش می‌تواند توانایی خواندن نمودار برای شما را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. این الگو می‌تواند الگویی برای بسیاری از معاملات باشد.

 

چگونه معامله قیمت در یک سطح صورت می‌گیرد؟

همیشه باید از خودتان بپرسید که معامله قیمت چگونه در یک سطح صورت می‌گیرد. چگونه معاملات قیمت در یک سطح حمایت یا مقاومت خاص می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد پشت صحنه به شما بدهد؟ این سوال به ما کمک می‌کند که بفهمیم خریداران یا فروشندگان به چه قدرتی دست پیدا کرده‌اند یا قرار است بازار به سمت و سویی حرکت کند.

در تصویر زیر می‌توانیم این اصل را به صورت عملی مشاهده کنیم. می‌توانیم یک سطح مقاومت افقی را با چند نقطه تماس شناسایی کنیم. جذاب‌ترین بخش ماجرا در مورد این سطح مقاومت، چگونگی معامله قیمت در این سطح است. هر بار قیمت به این سطح برمی‌گردد، برگشت قیمت کوتاه‌تر و ضعیف‌تر می‌شود. پیکان‌های سبز این الگو را نشان می‌‎دهد و می توانید ببینید که وقتی قیمت در این سطح معامله می‌شود، شروع به افزایش می‌کند.

این بدان معنا است که فروشندگان نتوانستند قیمت‌ها را به راحتی پایین بیاورند و ثانیاً خریداران هر بار زودتر وارد میدان شدند تا قیمت‌ها را  بالا بکشند. معامله یک شکست پیش از شکستن واقعی قیمت توصیه نمی‌شود ولی اگر فهمیدید که این الگوی برگشت ضعیف تر دارد رخ می‌دهد بدانید که احتمال شکست بالا است.  وقتی دیدید که برگشت ضعیف تر دارد رخ می‌دهد، مراقب رفتار قیمت باشید و برای اقدام آماده شوید.

فرض بر این است که شما می‌توانید یک روند آهسته را تشخیص دهید و سپس یک سطح افقی حمایت یا مقاومت در انتهای روند بکشید. سپس هر بار که قیمت به سطح مقاومت برمی‌گردد، قیمت دیگر نمی‌توانست کاهش سنگینی یابد. این موضوع نشان می‌دهد که روند نزولی قبلی احتمالاً تمام شده و اکنون اکثر خریداران وارد بازار می‌شوند.

درست قبل از شکست، قیمت برگشت ضعیف تر را نشان می‌دهد و قیمت به سختی از سطح دور می‌شود. در این لحظه فروشندگان به صورت کامل از بازار خارج شده‌اند. شکست بعدی بسیار قوی است و کندل شکست به بالای سطح مقاومت نزدیک شد.

یکی از نکات مهم این است که همیشه صبر کنیم تا شکست به صورت کامل رخ دهد و نمودار به سطح شکست نزدیک شود. افراد مبتدی خیلی سریع وارد بازار می‌شوند چون می‌ترسند فرصت از دست برود. برای جلوگیری از شکست کاذب همیشه صبر کنید تا شکست به صورت کامل رخ دهد.

سناریوی زیر نشان می‌دهد که چرا صبر کردن برای بسته و کامل شدن شکست اینقدر مهم است. گاهی می‌‎توانید برگشت ضعیف تر را در سطح حمایت یا مقاومت پیدا کنید ولی شکست رخ نمی‌دهد. برگشت ضعیف تر در تصویر زیر خیلی امیدوارکننده است وقتی قیمت هرگز به طور کامل نمی‌شکند. صبر برای بسته شدن کندل یک نکته ریز است ولی می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. در برابر وسوسه اقدام سریع در بازار مقاومت کنید.

الگوی برگشت ضعیف تر الگویی است که در تمام نمودارها می‌توانید از آن استفاده کنید. در تصویر زیر برگشت ضعیف تر حین محدوده پایین قیمت رخ داده است. روند نزولی قبلی پایان یافت و بازار با یک الگوی کف دوقلو وارد یک دوران تثبیت شد. سپس پیش از شکست واقعی قیمت به یک برگشت ضعیف تر رسید و قیمت دیگر حتی به نقطه پایین بازار نزدیک هم نشد. این یک نشانه قوی است که فروشندگان از بازار خارج شده‌اند و خریداران دارند کم کم کنترل بازار را به دست می‌گیرند.

قرار نیست معامله‌گری اینقدرها هم پیچیده باشد و تمام معامله‌گران الگوی برگشت ضعیف تر را بلد باشند ولی وقتی به تحرکات موجود در وضعیت قیمت‌ها نگاه کنید می‌توانید به موضع‌گیری خریداران و فروشندگان در بازار پی ببرید.

هرگز فراموش نکنید که پشت هر کندل و پشت هر حرکت نمودار، خریداران و فروشندگان در حال تعامل هستند. سپس سعی کنید بفهمید که قدرت دست کدام طرف است؛ این قدرت چقدر است و چه تأثیری روی شما می‌گذارد.

مطالب مشابه

مشاهده همه