چگونه یک گیمر باعث سقوط تریلیون دلاری بازار سهام شد؟

2020/06/29 | 1399/04/09
معامله گری , تقلب , سقوط بازارها , معاملات الگوریتمیک

ناویندر سارائو شبیه یک متفکر مجرم بین‌المللی به نظر نمی‌رسید. او با پدر و مادرش زندگی می‌کرد و به جای کت و شلوار، یک لباس ساده و کهنه می‌پوشید. او عاشق شلوارهای راحت بود و در حومه شهر لندن با دوچرخه رفت و آمد می‌کرد و در جلسات گفتگویی که در یکی از شعب مک دونالد برگزار می‌شد شرکت می‌کرد.

این معامله‌گر معاملات آتی آنلاین که ده‌ها میلیون دلار درآمد کسب کرده بود در سال 2015 دستگیر و به مشارکت در سقوط بازار در سال 2010 متهم شد. این سقوط به از بین رفتن تریلیون‌ها دلار در یک بازه زمانی کوتاه منجر شده بود. لیام واژان، روزنامه‌نگار حوزه کسب و کار و نویسنده کتاب « سقوط آنی: یک دانشمند تجارت، یک تعقیب جهانی و اسرارآمیزترین سقوط بازار در تاریخ » می‌گوید: « ناویندر شخصیتی محکم داشت و داستان زندگی او واقعاً جذاب و فریبنده بود. من همیشه از کارهای او شوکه شده‌ام. »

مطمئناً مسیر ثروتمندشدن ناویندر عجیب و غریب است. او در حومه غربی لندن زندگی می‌کرد و وقتی جوان بود، یک حافظه بی‌نظیر داشت و با اعداد جادو می‌کرد. در سال 1998 هنگام ورود به دانشگاه برونل لندن متوجه شد که یکی از همخانه‌هایش همیشه پول دارد. ناویدر از او پرسید که چگونه به این وضع رسیده است؟ او پاسخ داد: « از راه معامله‌گری! »

سارائو تلاش می‌کرد مطالب مختلف را در مورد نظریه مالی و بازارها مطالعه کند. وی دو سال پس از درسش، در یک شرکت مالی حقوق پایین استخدام شد. شرکت او بالای یک سوپرمارکت بود. او به معامله‌گران میز اجاره می‌داد و سود می‌گرفت. سارائو خیلی سریع توانست خودش را از نظر لباس و طرز صحبت از سایر کارمندان متمایز کند.

واژان می‌نویسد: « هشت ساعت در روز روی یک میز می‌نشست و وضعیت مراقبه به خودش می‌گرفت و سعی می‌کرد با کسی ارتباط برقرار نکند. » چند سال بعد از پیوستن به مجموعه، روزانه 25 هزار دلار درآمد داشت. پس از مدتی رشد او از شرکت بیشتر شد و تصمیم گرفت خودش کار کند. او در اتاقی دوران کودکی خود در منزل پدر و مادرش کار می‌کرد و توانست ده‌ها میلیون دلار درآمد کسب کند.

با وجود ثروتی که داشت هیچ گاه اسراف نکرد. بزرگ‌ترین خرید او یک فولکس‌واگن گلف دست دوم بود. واژان نوشت: « من تصور می‌کنم که او یک بازیگر بود و بازارها برای او نوعی بازی به حساب می‌آمد.»

سارائو همیشه مشغول معامله‌گری بود و از کامپیوتر و الگوریتم‌های موجود برای معاملات خود استفاده می‌کرد. این روش ترید باعث می‌شود که شرکت‌های بزرگ بتوانند با استفاده از تجهیزات برتر، معامله گران فاقد ابزارها و الگوریتم های قوی را در تایم های پایین کنار بزنند و سود خوبی کسب کنند. پس از مدتی وارد کاری شد که نوعی کلاهبرداری به حساب می‌‎آمد. چند برنامه‌نویس نرم افزار استخدام کرد تا برنامه‌ای طراحی کنند تا او بتواند چند میلیون دلار سفارش بدهد و سپس وقتی سایر معامله‌گران به معامله او واکنش نشان دادند، ناگهان سفارش خود را لغو کند.

او با این برنامه بازار را بالا و پایین می‌کرد و از این وضعیت سود می‌برد. عادت‌های معامله‌گری او توسط بورس کالای شیکاگو مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت برای او نامه اخطار ارسال شد.

سپس در ششم ماه مه 2010 سارائو از اتاق خواب خود وارد حساب شد و معامله‌گری را شروع کرد و تلاش کرد که از نوسانات بازار که در اثر بحران سال 2008 ایجاد شده بود، درآمد کسب کند. دو ساعت پیش از ساعت 7:40 عصر که می‌خواست از سیستم خارج شود، 62077  معامله کوچک به ارزش مرکب 3.4 میلیارد دلار انجام داد. واژان می‌گوید: « یک دقیقه بعد بازار با سرعت و شدتی که پیش از آن هیچ‌گاه تجربه نکرده بود افت کرد. »

این افت به بازارهای مالی دیگر ایالات متحده و جهان هم سرایت کرد. شاخص S&P ظرف چهار دقیقه 5 درصد افت کرد. قیمت سهم شرکت های بزرگی چون Proctor & Gamble، General Electric و سایر شرکت‌های فناوری 10 درصد یا بیشتر افت کردند. شاخص داو جونز ظرف چند دقیقه 9 درصد افت کرد و سیر شاخص‌های حدود نیم ساعت بعد شدیداً سقوط کردند.

سارائو دستگیر و به دولت آمریکا تحویل داده شد. هنوز مشخص نیست که اقدامات او چقدر به سقوط آنی آمریکا کمک کرده است. دولت آمریکا ادعا کرد که او مقصر این اتفاقات بوده ولی متخصصان مالی مخالف این موضوع هستند و او را رابین هود می‌دانند و معتقدند که او فقط به دنبال آسیب زدن به شرکت‌های ثروتمند است.

واژان می‌گوید انگیزه سارائو ارتباط چندانی با پول ندارد و این موضوع شبیه یک بازی برای اوست. او همیشه دوست داشت ثروتمند شود تا بتواند مخالفان خودش را پشت سر بگذارد و آن‌ها را شکست دهد. »

سارائو 41 ساله با مقامات همکاری کرد تا در مجازت او تخفیف قائل شوند. در ژانویه به یک سال حبس خانگی متهم شد. دادگستری به این خاطر او را به حبس محکوم کرد که سایر افراد بدانند که نباید کارهایی که او انجام داده را انجام دهند.

از آن زمان تاکنون افراد دیگری هم مرتکب جرایم مشابهی شده‌اند. دنیای مالی باز هم از این موارد به خود خواهد دید. در وال استریت هیچ گاه نوآوری متوقف نمی‌شود و تقلب و تبهکاری صرفاً پیچیده‌تر از قبل شده است.

مطالب مشابه

مشاهده همه