کاهش رشد فعالیت کارخانجات در چین

2021/08/17 | 1400/05/26
چین , کرونا , کووید_19

نکات کلیدی

  • شاخص مدیران خرید Caixin/Markit از 51.3 در ماه ژوئن به 50.3 در ماه جولای رسید. این عدد، پایین‌ترین مقدار از آوریل 2020 تاکنون به حساب می‌آید.
  • اقتصاد چین تا حدود زیادی از مشکلات ناشی از همه‌گیری رها شده ولی اخیراً با چالش‌های جدیدی مثل قیمت بالای مواد خام روبرو شده است.
  • سیاست‌گذاران در تلاش هستند که جلوی افزایش قیمت کالاها را بگیرند؛ زیرا این افزایش باعث کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان می‌شود.

اخیراً یک نظرسنجی در مورد چالش‌های پیش روی قطب تولید جهان انجام شد. این نظرسنجی نشان می‌دهد که رشد فعالیت کارخانجات چین در ماه جولای افت زیادی داشته است. دلیل این افت، کاهش تقاضا برای نخستین بار در بیش از یک سال گذشته بیان می‌شود. یکی از دلایل اصلی کاهش تقاضا، بالا بودن قیمت محصولات عنوان می‌شود. شاخص مدیران خرید Caixin/Markit از 51.3 در ماه ژوئن به 50.3 در ماه جولای رسید. این شاخص به کمترین مقدار خود از آوریل 2020 تاکنون رسیده است. تحلیلگرانی که رویترز از آن‌ها نظرسنجی کرده بود، انتظار داشتند که این شاخص به 51.1 برسد.

اقتصاد چین تا حدود زیادی از مشکلات ناشی از همه‌گیری رها شده ولی اخیراً با چالش‌های جدیدی مثل قیمت بالای مواد خام روبرو شده است. قیمت بالای مواد خام باعث کاهش حاشیه سود شرکت‌های صنعتی در چین می‌شود. سیاست‌گذاران در تلاش هستند که جلوی افزایش قیمت کالاها را بگیرند.

نتایج ضعیف نظرسنجی خصوصی که غالباً تولیدکنندگان کوچک و صادرات محور را پوشش می‌دهد، با نظرسنجی رسمی که چندی پیش منتشر شد، هماهنگی کامل دارد و نشان می‌دهد فعالیت‌های تولیدی در 17 ماه گذشته با کمترین سرعت رشد کرده است.

وانگ ژه، اقتصاددان ارشد Caixin Insight Group اظهار داشت: «اقتصاد چین هنوز با فشار نزولی سنگینی دست و پنجه نرم می‌کند. بالا بودن قیمت محصولات، تقاضا را برای کالاهای مصرفی و واسطه‌ای کاهش می‌دهد.»

یک زیرشاخص از سفارش‌های جدید برای اولین بار از ماه می2020 به شدت در حال کاهش است. همچنین یک زیرشاخص دیگر برای تولید  از مارس سال گذشته تاکنون به کمترین سرعت رشد خودش رسیده است.

افزایش قیمت ورودی ادامه دارد البته سرعت آن نسبت به ماه گذشته کمتر شده ولی افزایش قیمت ورودی خیلی سریع‌تر از قیمت خروجی است. این اتفاق حاشیه سود تولیدکنندگان را تحت فشار قرار می‌دهد. شرکت‌هایی که از آنها نظرسنجی به عمل آمد اعلام کردند که قیمت مواد خام خصوصاً فلزات صنعتی، کماکان بالاست. وانگ گفت: «تقاضای بازار به قیمت محصولات حساسیت دارد و این موضوع قدرت قیمت‌گذاری شرکت‌ها را محدود می‌کند.»

سفارش‌های صادراتی کمی سریع‌تر از ماه قبل رشد کرد ولی سرعت پایینی دارد؛ زیرا همه‌گیری تقاضای کشورهای خارجی را کاهش داده است. کارخانجات برای چهارمین ماه متوالی کارگران بیشتری را (البته با سرعت کمتر) استخدام کردند و شاخص اعتماد در سال پیش رو به کمترین مقدار در 15 ماه گذشته رسید.

مطالب مشابه

مشاهده همه