کمک های محدود دولت ترامپ و ادامه بحران کرونا؟!

2020/08/13 | 1399/05/23
بحران کرونا , ترامپ , کنگره

  •  تعویق پرداخت مالیات بر درآمد کمک چندان به افرادی که نیاز به کمک دارند نمی‌کند
  •  کمک مربوط به دوران بیکاری در یک تا دو ماه آینده به پایان می‌رسد

اقدامات اجرایی که چندی پیش به امضای ترامپ رسید باعث کاهش حمایت از بهبود اقتصادی آمریکا می‌شود ولی ممکن است قانون‌گذاران را به این فکر بیندازد که دوباره به جدول مذاکرات برگردند. تغییر مسیر منابع مالی کمکی به این صورت است که قرار است 300 دلار کمک فدرال به علاوه 100 دلار کمک ایالتی در هفته به بیکاران داده شود. این در حالی است که که کمک دولتی که در ماه ژوئیه به پایان رسید 600 دلار در هفته بود. این کمک مالی 44 میلیارد دلار ارزیابی شده است که در یک یا دو ماه آینده تمام می‌شود.

اقتصاددان‌های مجموعه گلدمن ساکس بر این باور هستند که کمک بیکاری 400 دلاری فقط یک ماه ادامه خواهد داشت.

ترامپ یک تصمیم مهم دیگر هم گرفته که این تصمیم می‌تواند اثرات بیشتری داشته باشد. ترامپ تصمیم گرفته است که مالیات بر درآمد را برای کارکنانی که تا 8000 دلار در ماه درآمد دارند، از ماه سپتامبر تا پایان سال به تعویق بیندازد. این 600 دلار دیگر هم به کارکنان کمک خواهد کرد. استفان مور اقتصاددان طرفدار ترامپ می‌گوید این کار باعث کاهش درآمد مالیاتی می‌شود ولی به اقتصاد کمک می‌کند. سایر اقتصاددان‌ها بر این باور هستند که اقدامات ترامپ، تحریک اقتصادی چندانی ایجاد نخواهد کرد.

تعویق مالیات بر درآمد تا پایان سال ادامه پیدا می‌کند ولی مصرف کنندگان برای خرج کردن درآمد خود بدون تغییر در قانون مالیاتی مردد باشند. امکان توقف کامل این طرح در چند ماه آینده وجود دارد. منابع مالی برای بیکاران خیلی محدودتر از ماه‌های گذشته است. به تعویق انداختن مالیات هیچ کمکی به کسانی که شغل و کسب و کار خود را از دست داده‌اند نمی‌کند. از طرفی این کمک شامل حال کسب و کارهای کوچکی که از قبل کسری بودجه داشتند نمی‌شود.

ممکن است از اوایل سپتامبر فرمان‌های اجرایی جدیدی صادر شود. در صورتی که این سیاست‌ها به صورت کامل اجرا شود مشخص می‌شود که دولت کنگره را مجبور می‌کند که از مشکلات بعدی جلوگیری کند. ارنی تدشی، اقتصاددان یک صندوق سرمایه گذاری گفت که اقدامات ترامپ قطعاً از اقدام نکردن بهتر است ولی مسلماً قابل قبول نیست؛ زیرا کنگره قصد داشت در مذاکرات مالی خود به راهکاری قانونی و اصولی دست پیدا کند.

تأثیر تعویق مالیات وابسته به این مسئله است کارفرمایان چک‌های کارکنان را وصول کنند. همچنین کنگره هم باید قوانینی را برای بخشش مالیات‌ها به مردم تصویب کند.

در صورتی که کارفرمایان آینده را مشخص نبینند و از این بترسند که کنگره نتواند اقدامی انجام دهد، ممکن است به این فکر بیفتند که پول را از کارکنان خود پس بگیرند تا بتواند تعهدات خود را در برابر اداره مالیات انجام دهند.

ایده کاهش مالیات بر درآمد و انتظار داشتن از شرکت‌ها برای سازگاری با فرمان اجرایی ترامپ منطقی نیست، آن هم زمانی که شرکت‌ها از کارکنان خود می‌خواهند این مبلغ را در صورت دائمی نشدن کاهش مالیات، بعداً برگردانند. افرادی که حقوق دارند با این مسئله مشکلی ندارند. افرادی که هیچ حقوقی ندارند به مشکل خواهند خورد.

ترامپ اعلام کرد که دلیل تصویب کمک 400 دلاری این است که کمک 600 دلاری خیلی بالا بود و باعث می‌شد که مردم به کار خود برنگردند. برخی از تحلیلگران تخمین زده‌اند که کمک‌های جدید 30 میلیارد دلار در ماه هزینه برای دولت و کنگره دارد. در نتیجه مبلغی که تصویب شده در کمتر از دو ماه به پایان می‌رسد و در نتیجه کنگره مجبور است به قضیه ورود کند تا مشکلات حل شود.

مطالب مشابه

مشاهده همه