گلدمن ساکس: با زمستان سردتر، قیمت نفت افزایش می‎‌یابد!

2021/09/29 | 1400/07/07
نفت , گاز , گلدمن ساکس

مجموعه گلدمن ساکس اعلام کرد که با افزایش قیمت جهانی گاز، زمستان سردتر در اروپا و آسیا می‌تواند تقاضا برای نفت را افزایش دهد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در فصل چهارم سال 2021 احتمالاً هر بشکه قیمت نفت برنت با 5 دلار افزایش، به 80 دلار خواهد رسید.

افزایش جهانی قیمت فروش عمده‌ برق و گاز، نگرانی‌ها را از بالا رفتن مبلغ قبوض و کمبود انرژی بیشتر کرده است. وضعیت به گونه‌ای است که انگلستان، برخی از منابع انرژی را قطع کرده است. این بانکِ واقع در وال استریت اخیراً در یادداشتی اعلام کرد که زمستان سردتر می‌تواند تقاضای نفت را روزانه 900 هزار دلار افزایش دهد. گلدمن ساکس افزود: «محدودیت در تأمین جهانی گاز در زمستان پیش رو، یک کاتالیزور صعودی قوی و شفاف برای بازار نفت ایجاد کرده است. این کاتالیزور مهم‌تر از ریسک نزولی موج کووید برای بازار جهانی نفت است.»

این بانک سرمایه‌گذاری اعلام کرد که اگر قرار باشد قیمت نفت از بشکه‌ای 80 دلار بیشتر شود، قیمت‌ مراکز Dutch TTF و JKM باید به ترتیب به 23.5 و 25.5 دلار (به ازای هر میلیون بی تی یو یا mmBtu که حدوداً معادل 293 کیلووات ساعت می‌شود) برسد.

قیمت‌های این مراکز در حال حاضر به ترتیب 23 و 25 دلار اعلام می‌شود. معاملات آتی نفت برنت اخیراً 74.29 دلار (در هر بشکه) و معاملات آتی نفت خام WTI حدود 70.70 دلار (در هر بشکه) خرید و فروش شد.

اخیراً مرکز پژوهش جهانی بانک آمریکا اعلام کرد که اگر زمستان، سردتر از حد معمول باشد احتمالاً قیمت نفت تا شش ماه بعد (اواسط 2022) به 100 دلار در بشکه خواهد رسید. مجموعه بارکلیز هم پیش‌بینی می‌کند که اروپا، دچار کمبود منابع انرژی شود و آسیا هم نیاز شدیدی به LNG پیدا کند. این پیش‌بینی نشان می‌دهد که قیمت گاز در طول ماه‌های زمستان، بالاتر خواهد رفت.

مطالب مشابه

مشاهده همه