گلدمن ساکس و چشم انداز نزولی دلار

2020/06/23 | 1399/04/03

تحلیلگران گلدمن ساکس بر این باور هستند که افت اخیر ارزش دلار نشان می‌دهد که تازه در ابتدای راه کاهش ارزش دلار هستیم و این موضوع می‌تواند اقتصاد آمریکا را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد و احتمال انتخاب مجدد ترامپ را به شدت کاهش دهد. موسسه گلدمن ساکس در گزارش اخیرا خود اعلام کرد: «استراتژیست‌های ارزی ما بر این باور هستند که کاهش اخیر ارزش دلار در واقع شروع تخریب ساختاری این ارز است. بخشی از این تخریب به واسطه بهبود اقتصاد جهانی انجام شده است.»

این بیانیه پس از آن صادر شد که شاخص دلار به شدت افت کرد. این افت شاخص سه ماه قبل آغاز شده بود. شاخص دلار اخیراً به 97 واحد رسید و نسبت به 102.8 واحد در 20 مارس، بیش از 5 درصد افت کرد. البته این افت نسبتاً سریع و قابل توجه بود و نشان داد که یک افت شدیدتر برای این ارز در راه است.

تحلیلگران گلدمن ساکس برآورد کردند که دلار آمریکا احتمالا نسبت به دوران اوج خود 20 درصد افت خواهد کرد و این مسئله بدین معناست که به 84 واحد می‌رسد. در پنج سال گذشته شاخص دلار هیچ‌گاه به 84 نرسیده بود.

چرا سرمایه‌گذاران باید مراقب باشند؟ اولاً با ضعیف شدن دلار رشد اقتصاد کمتر از قبل می‌شود. دلیلش هم این است که وقتی ارز افت می‌کند یا ثبات ندارد، سرمایه‌گذاران تمایل دارند پول خود را در جای دیگری سرمایه‌گذاری کنند.

افت دلار می‌تواند انتخاب را به کام ترامپ تلخ کند

 

مسئله دیگر در رابطه با سقوط ارزش دلار آن است که تورم ایجاد می‌کند. اگر امروز یک دلار ارزان‌تر از دیروز خریداری شود، تورم ایجاد می‌شود؛ به این معنا که قیمت بنزین و مواد غذایی افزایش می‌یابد در حالی دستمزدها ثابت و نرخ بیکاری بالا است.

وقتی درصد بیکاری و تورم نسبت به انتخابات چهار سال گذشته بالا برود، مردم علیه دولت کنونی رأی می‌دهند و در نتیجه ممکن است انتخابات به ضرر ترامپ تمام شود.

 

خبر خوب برای بعضی از شرکت‌ها

برخی از شرکت‌های آمریکایی از این شرایط نفع می‌برند. سقوط دلار باعث می‌شود که کالاها و خدمات برخی از شرکت‌های آمریکایی در بازار جهانی رقابتی‌تر شود. گزارش گلدمن نشان می‌‎دهد: «این مسئله برای شرکت‌هایی که بخش زیادی از درآمدشان از خارج حاصل می‌شود، صادق تر است. » البته این موضوع برای شرکت‌هایی که محصولات و خدماتشان را به دلار می‌فروشند هم صدق می‌کند.

مطالب مشابه

مشاهده همه