یورو و بانک مرکزی اروپا: سیاست کبوتری تعجب برانگیز

2020/10/30 | 1399/08/09
یورو , بانک مرکزی اروپا

بازارها خود را برای سیاست‌های تسهیلی بانک مرکزی اروپا در ماه دسامبر آماده کرده بودند اما باز هم از قدرت و دامنه عمل سیاست تسهیلی این بانک شگفت‌زده شد. پیش از این لاگارد از سیاست‌های تسهیلی در ماه دسامبر پارسال سخن گفته بود و سپس اعلام کرد که این بانک دارد تمامی ابزارها را بررسی می‌کند. یکی از ابزارهای احتمالی کاهش نرخ‌ها است.

این مسائل و اقدامات بانک مرکزی اروپا باعث شده است که یورو نسبت به سایر ارزهای G10 عملکرد ضعیف‌تری داشته باشد.

در حال حاضر بسیاری از قیمت‌ها توسط بازار هضم شده و به همین خاطر فضای نزولی یورو محدود است.

 

مسلماً سیاست کبوتری بانک مرکزی اروپا در کوتاه‌مدت روی یورو تأثیر منفی می‌گذارد؛ زیرا همه انتظار یک پاسخ قاطع در ماه دسامبر را دارند. بازار انتظار دارد که در ماه دسامبر نرخ‌ها کاهش یابد و در حال حاضر انتظار می‌رود که نرخ بهره تا سال آینده 10bp کاهش یابد. افزایش و گسترش خرید دارایی‌ها ( حدود 500 میلیارد دلار و حتی بیشتر ) و عملیات تأمین مالی مجدد بلند مدت (در صورت عدم کاهش نرخ) ممکن است تأثیری روی نرخ‌ها نداشته باشد.

روزنه امید از صرف ریسک کاهش‌یافته

ممکن است اقدامات بانک مرکزی اروپا، روزنه امیدی برای یورو باشد. بانک مرکزی اروپا برای نشان دادن تمایل خود به اقدام، باید:

  1. مقیاس نزولی را برای اقتصاد منطقه یورو که از بیماری کووید-19 آسیب دیده است را کاهش دهد. البته واکنش‌های مالی هم باید با این کاهش مقیاس هماهنگ شود.
  2. روند نزولی دارایی‌های پرریسک منطقه یورو را کاهش دهد (بازارهای سهام منطقه یورو روند صعودی دارد) تا صرف ریسک احتمالی یورو کنترل و در نتیجه یورو حمایت شود.

عدم تمایل به روند نزولی EUR/USD در میان مدت

وضعیت کنونی باعث شده است که تحلیلگران تمایل چندانی به روند نزولی EUR/USD نداشته باشند. مسلماً تعهد بانک مرکزی اروپا به اقدامات تسهیلی می‌تواند در کوتاه‌مدت روی یورو تأثیر منفی بگذارد ولی این امکان را به این بانک می‌دهد که همه را با تصمیمات بعدی خود شگفت‌زده کند.

به علاوه، نیروهای پیش‌بینی‌شده که باعث ضعف دلار آمریکا شده، دست‌نخورده باقی می‌ماند. دلار آمریکا گرفتار نرخ‌های منفی شده و بهبود اقتصاد جهان و منطقه یورو پس از این زمستان چالش‌برانگیز خواهد بود. این وضعیت چالش‌برانگیز بیش از دلار به نفع یورو خواهد بود. یورو تا پایان سال چشم‌انداز چالش برانگیزی دارد و مسیر پیش رو برای جفت ارز EUR/USD برای سال آینده کماکان صعودی است و به سمت سطح 1.25 پیش می‌رود.

مطالب مشابه

مشاهده همه