3 دلیل برای افت سنگین دلار پس از نشست FOMC

2021/08/05 | 1400/05/14
دلار , فدرال رزرو , FOMC

پس از اعلامیه نشست FOMC، دلار در مقایسه با اکثر ارزهای اصلی، پایین‌تر معامله شد. EURUSD به بالاترین سطح خود در دو هفته اخیر رسید و USDJPY به زیر 110 افت کرد. جالب است که در این اوضاع و احوال جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اصلاً به خاطر سویه دلتای ویروس کرونا چندان نگران نبود.

پاول در کنفرانس مطبوعاتی گفت: « آنچه که ما در موج‌های متوالی کووید در سال گذشته و امسال مشاهده کردیم این است که پیامد‌های اقتصادی هر موج کمتر از موج قبل است. خواهیم دید که آیا این نتیجه‌گیری برای سویه دلتا هم وجود دارد یا خیر! البته مطمئناً انتظار مشاهده نتایج موج‌های قبلی در مورد سویه دلتا غیرمنطقی نیست.»

این انتظارات و گفته‌ها بدین معنا است که سیاست‌گذاران روند ویروس را با دقت بررسی می‌کنند ولی هیچ دلیل فوری برای هشدار یا تغییر انتظارات برای کاهش خرید دارایی‌ها وجود ندارد. فدرال رزرو در کنار بازگشت به قرنطینه کامل، بحث‌های خود را در مورد کاهش خرید دارایی‌ها تا پایان سال جاری ادامه می‌دهد.

بیانیه FOMC حاوی چند تغییر بود ولی هیچ‌ یک از آن‌ها چندان قوی نبود که بتواند بازار را تکان دهد. فدرال رزرو صحبتی از اینکه واکسیناسیون، سرعت شیوع کووید-19 را در آمریکا کاهش داده است، نکرد و همچنین مسیر اقتصاد را وابسته به نوسانات ویروس دانست. این چشم‌انداز باید به نفع دلار تمام می‌شد ولی وقتی پاول برای مخاطبان روشن کرد که منظور از زمان‌بندی، ممکن است چند ماه قبل از اعلامیه رسمی باشد، فروش دلار هم شروع شد. سرمایه‌گذاران دلار را به خاطر دلایل زیر فروختند:

1. فدرال رزرو تلاش کرد افزایش تورم را کم‌ اهمیت جلوه دهد.

پاول اقرار کرد که تورم، بالاتر از حد انتظار است ولی خواستار صبر و شکیبایی بود؛ چون هنوز بر این باور است که فشار قیمت‌ها کاهش می‌یابد و اکثر افزایش‌های اخیر توسط کسب و کارها ادامه پیدا نمی‌کند.

2. فدرال رزرو هنوز در مورد زمان کاهش خرید دارایی‌ها تصمیم نگرفته است.

وقتی پاول اعلام کرد که فدرال رزرو تمرکز و اولویت اول خود را روی نحوه کاهش خرید اوراق قرضه گذاشته، گفت که هیچ تصمیمی در مورد زمان‌بندی کاهش خرید دارایی‌ها نگرفته است. وی افزود که نرخ‌ بهره قبل از کاهش خرید دارایی‌ها افزایش نمی‌یابد و آن‌ها هنوز در اندیشه افزایش نرخ بهره نیستند.

3. فدرال رزرو اعلام کرد هیچ پیشرفت قابل ملاحظه‌ای حاصل نشده است.

پاول با اشاره به میلیون‌ها نفر که هنوز بیکار هستند، تأکید کرد که اقتصاد هنوز از پیشرفت قابل توجه در زمینه قیمت‌های پایدار و اشتغال حداکثری فاصله دارد.

نکته اصلی نشست FOMC این است که فدرال رزرو هنوز به شکل محتاطانه‌ای خوشبین است و هیچ عجله‌ای برای کاهش خرید دارایی‌ها ندارد. آن‌ها اطمینان خیلی کمی به سرمایه‌گذاران داده‌اند که احتمالاً یک سیگنال برای کاهش خرید دارایی‌ها در ماه آگوست پدیدار می‌شود. با شک و تردیدها در مورد سویه دلتا در آمریکا و خارج از آن، آن‌ها منتظر نشسته‌اند که ببینند اوضاع چگونه پیش می‌رود تا بتوانند در مورد تأخیر در این سیگنال در ماه آینده تصمیم بگیرند.

با توجه به اینکه مشاغل و ایالت‌ها دارند به توصیه‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در مورد ماسک در ایالت‌های دارای نرخ بیماری بالا عمل می‌کنند، تصمیم فدرال رزرو یک تصمیم عاقلانه است. اخیراً نوادا زدن ماسک را در لاس وگاس و سایر مناطق با انتقال زیاد برقرار کرد. کانزاس سیتی، ماسک را الزامی کرد و اپل اعلام کرد که از تمام کارکنان و خریداران درخواست می‌کند که ماسک خودشان را (بدون در نظر گرفتن دریافت یا عدم دریافت واکسن) بزنند.

الزام ماسک فعالیت‌های اقتصادی را محدود نمی‌کند ولی اگر خریداران بیشتری از سویه دلتا بترسند، ممکن است سرعت بهبود اقتصاد کند شود. نگرانی از سویه دلتا می‌تواند زیان‌های بیشتری به همراه داشته باشد و این می‌تواند به معنای رشد ین ژاپن و فرانک سوئیس باشد.

 

مطالب مشابه

مشاهده همه