6 نکته مهم از نشست اخیر فدرال رزرو

2021/09/25 | 1400/07/03
فدرال رزرو , تورم , FOMC

  1. برنامه کاهش خرید دارایی‌ها احتمالاً در نشست نوامبر FOMC مشخص می‌شود.
  2. کاهش خرید دارایی‌ها احتمالاً تا اواسط 2022 به پایان می‌رسد.
  3. 9 تن از اعضای FOMC با افزایش نرخ بهره در سال 2022 موافق هستند؛ این در حالی است که پیش از این 7 عضو با این طرح موافق بودند.
  4. پیش‌بینی می‌شود که شاخص هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) در بازه زمانی 2021 تا 2023 بالاتر رود.
  5. در سال 2021، تولید ناخالص داخلی کم بود ولی در سال 2022 و 2023 بیشتر می‌شود.
  6. انتظار می‌رود که از سال 2021 تا 2023 نرخ بیکاری بالاتر رود.

بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که به زودی فدرال رزرو، برنامه کاهش خرید دارایی‌ها را اعلام می‎کند و سرمایه‌گذاران در حال آماده کردن خود برای آن روز هستند. البته انتظار می‌رود که پیش از متعادل شدن اوضاع اقتصادی، تورم همچنان بالا بماند.

9 تن از اعضای FOMC با افزایش نرخ بهره در سال 2022 موافق هستند. این در حالی است که پیش از این تنها 7 نفر با این طرح موافق بودند. شاخص هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) که یکی از معیارهای اصلی تورم است، برای سال‌های 2021، 2022 و 2023 خیلی بالاتر پیش‌بینی شده است. جروم پاول در طی این کنفرانس اعلام کرد که اگر تا نشست بعدی فدرال رزرو در ماه نوامبر، اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، مسئله کاهش خرید دارایی‌ها اعلام خواهد شد. پس از این صحبت جروم پاول، دلار در ابتدا رشد زیادی نکرد، ولی احتمالاً در روزهای آتی شاهد رشد دلار (خصوصاً در برابر ین ژاپن) خواهیم بود. سهام تنها دلیل عدم رشد جهانی دلار بود؛ زیرا دلار یک دارایی امن محسوب می‌شود.

از طرفی نگرانی‌ها در مورد افزایش بدهی‌های اِوِرگراند (Evergrande)، مجموعه چینی توسعه‌دهنده املاک و عدم پرداخت آن‌ها کاهش یافت؛ زیرا این مجموعه اعلام کرد می‌تواند پرداخت سود را در قالب اوراق قرضه انجام دهد. شایعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد دولت چین در نظر دارد شرکت اِوِرگراند را به سه واحد مجزا تقسیم کند. البته هیچ کدام از این شایعات هنوز تأیید نشده است.

پرداخت کوپن اوراق قرضه 83.5 میلیون دلاری اورگراند یک موضوع غیرقابل پیش‌بینی است.

پرداخت اوراق قرضه به دلار، بیش از دو برابر پرداخت اوراق قرضه به یوان است و حتی با مهلت اضافی پرداخت 30 روزه، اگر پرداخت انجام نشود پیامدهای احتمالی نقض اوراق قرضه خارجی می‌تواند باعث افت سریع دارایی‌های پرریسک شود.

بانک ژاپن هم طبق انتظار، هیچ تغییری در نرخ بهره ندارد. چشم‌انداز آن‌ها برای صادرات و تولید خیلی تیره بود، ولی هنوز باور دارند که رشد قدرتمند اقتصاد جهان، ژاپن را در مسیر بهبود نگه می‌دارد.

در حال حاضر ارزهای اروپایی تحت فشار هستند و ارزهای کالایی عملکرد خوبی از خود نشان داده‌اند. این موضوع کمی عجیب است؛ چون مشکلات کووید و بازارهای مالی در استرالیا و نیوزیلند بیشتر از آلمان و انگلستان است. انتظار می‌رود که بانک انگلیس هم تغییری در سیاست‌های خود ندهد. با توجه به شیوع گونه دلتا و افت سهام، فعلاً انگلستان تمایل به افزایش نرخ بهره ندارد. برنامه مرخصی انگلستان نیز رو به اتمام است و می‌تواند تأثیر منفی روی اقتصاد انگلستان بگذارد.

مطالب مشابه

مشاهده همه