افزایش انتقادات کرونایی از چین و احتمال بازکشت تنش میان واشنگتن و پکن

2020/04/19 | 1399/01/31
کرونا , پکن , واشنگتن

با افزایش انتشار اسنادی در خصوص سهل انگاری – در بهترین حالت توصیفی – چینی ها در اطلاع رسانی و مدیریت بحران انتشار ویروس کرونا، دامنه و شدت انتقادات گزنده از دولت کمونیست پکن جهشی قابل ملاحظه یافته است. اگر قبلاً بحث دخالت عمدی یا غیرعمدی چینی ها در انتشار جهانی ویروس کرونا صرفاً به محافل دست راستی توطئه باور در برخی کشورها محدود می شد، اکنون بسیاری از دولتمردان بزرگ جهان به صورت آشکار در این خصوص ابراز موضع می کنند. در آخرین نمونه از این مورد، «دونالد ترامپ» رییس جمهور ایالات متحده روز گذشته – شنبه 18 آوریل 2020 – در اظهانظری بی سابقه تهدید کرد که اگر ثابت بشود که دولت چین به صورت عمدی مسئول انتشار ویروس کرونا بوده است، این کشور با پیآمدهای بسیار جدی روبرو خواهدشد.

ترامپ گفته که انتشار این ویروس می توانسته در چین – پیش از آغاز –  متوقف شود و نشده و به خاطر این مسئله کل جهان اکنون در حال رنج کشیدن است. وی افزوده که اگر این مسئله صرفاً ناشی از یک اشتباه بوده که هیچ اما اگر ثابت شود که مسئولیتی عمدی در این خصوص متوجه دولت چین است، آن گاه حتماً بایستی پیآمدهای جدی وجود داشته باشد.

این نخستین باری است که مقامی در این سطح به احتمال عمدی بودن انتشار ویروس کرونا از سوی کمونیست های حاکم بر پکن اشاره می کند. اتهام زنی ترامپ ضد چینی ها در حالی صورت می گیرد که او همچنین تهدید کرده که کمک های آمریکا به سازمان بهداشت جهانی را هم به دلیل مواضع چینی-محورانه این سازمان متوقف خواهدکرد.

در حالی که تنها چند ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا باقی است و ترامپ به باقی ماندن توافق تجاری اخیرش با چین نیازمند است و از آن سوی، عمده تجهیزات پزشکی موردنیاز کادرهای درمانی آمریکا از چین وارد می شود، موج انتقادات گزنده ترامپ می تواند باعث واکنش سخت تری از سوی چینی ها شده و دوباره بازارهای مالی را که پس از فوریه خونین در حال احیا هستند با فشار سنگین فروش روبرو سازد.

 

مطالب مشابه

مشاهده همه