تحلیل گزارش CRA - COT

2020/04/05 | 1399/01/17
CRA , COT , دلار , بازار

هفته منتهی به سه شنبه 31 مارس 2020

 تحليل عمومی

در هفته منتهی به سه شنبه 31 مارس، سفته بازان بزرگ همچون چند هفته گذشته به خرید یورو ادامه دادند که باعث شد تا نسبت خرید به فروش روی EURUSD به سطح بالای 192% برسد! ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان بزرگ روی این نماد نیز با یک جهش بیش از  1.7 میلیارد دلاری به فراتر از 10 میلیارد دلار رسیده است! این در حالی است که هفته گذشته نیز ریزش یورو در برابر دلار ادامه یافت و عملاً همه این سفته بازان خریدار یورو در زیان هستند. چنانچه پیشتر نیز گفتیم این امر باعث می شود تا فضای رشد یورو در برابر دلار به شدت محدود بشود.

تسویه موقعیت های خرید روی طلا و ین ژاپن نیز دیگر اقدام برجسته سفته بازان در هفته گذشته بوده است. شاید اقدامات تسهیلی دولت ها و بانک های مرکزی و رشد سنگین شاخص های سهام از کف های اخیر خود سفته بازان بزرگ را به این نتیجه رسانده که بحران کرونا دیگر به پایان رسیده و نیازی به پوشش ریسک با نگهداری پوزیشن های خرید طلا و ین نیست. با این حال توجه کنید که علیرغم بسته شدن نزدیک به 10% از پوزیشن های باز خرید طلا، نسبت خرید به فروش روی این فلز گرانبها کماکان فراتر از 1000% است و فضا برای ریزش آن کماکان مناسب می باشد.

در حال حاضر بیش فروش ترین ارزها، ارزهای 3-گانه کالایی هستند و در این میان دلار نیوزیلند با دارا بودن نسبت خرید به فروش تنها 33% از موقعیت مناسبی برای رشد – در صورت آغاز یک احیای فراگیر جو ریسک پذیری – برخوردار می باشد.

روی پوند نیز با توجه به تسویه بیش از 20% از موقعیت های خرید در هفته گذشته، نسبت خرید به فروش به سطح 116% کاهش یافت که بخشی از حباب این ارز را خالی کرده و شرایط برای رشد آن بهتر شده است.

روی نفت نیز سفته بازان تعقیب کننده روند بیش از یک سوم بر موقعیت های فروش باز خود افزودند که البته با توجه به سورپرایز نفتی ترامپ و سعودی ها، همه آنها در زیان سنگینی هستند. به نظر می رسد نفت فعلاً کف ساخته و به سمت پر کردن گپ چند هفته پیش خود حرکت کند.

در کل در هفته گذشته 1.387 میلیارد دلار از ارزش دلاری موقعیت های خرید و 2.347 میلیارد دلار از ارزش دلاری موقعیت های فروش کاسته شده و به صورت برآیند معادل 3.735 میلیارد دلار پول از کل بازار آتی FX خارج شده است. این در حالی است که هفته گذشته نیز بیش از 6.5 میلیارد دلار از بازار ارزها خارج شده بود که نشانگر هراس سفته بازان بزرگ از افزایش نوسانات کتره ای ناشی از پیآمدهای انتشار ویروس کرونا می باشد.

 

بيشترين افزايش ها و كاهش ها

بر حسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین افزایش پوزیشن های خرید مربوط به دلار نیوزیلند با 15% و بیشترین افزایش پوزیشن های فروش نیز مربوط به نفت با 33% می باشد.

بر جسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین کاهش پوزیشن های خرید مربوط به پوند با 20.2% و بیشترین کاهش پوزیشن های فروش نیز مربوط به دلار کانادا با 14.1% می باشد.

از نظر ارزش دلاری، بیشترین افزایش در پوزیشن خالص سفته بازان روی یورو با 1.786 میلیارد دلار مشاهده شده و بیشترین کاهش نیز در پوزیشن خالص سفته بازان روی طلا با 4.657 میلیارد دلار رصد شده است.

 

جداول تحلیلی:

جدول شماره 1: درصد تغییرات خرید و فروش سفته بازان نسبت به هفته گذشته

در این جدول، در ردیف مربوط به هر ارز یا کالا عملیات هفته گذشته سفته ­بازان بزرگ در زمینه قراردادهای خرید و فروش به صورت تغییرات بر حسب درصد نسبت به هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. در ستون B/S نیز نسبت قراردادهای خرید باز به قراردادهای فروش باز آورده شده که می­تواند نمایی از نظر عمومی و کلی سفته ­بازان بزرگ نسبت به ارز یا کالای مربوطه را نمایان سازد.

 

جدول شماره 2: ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان و درصد تغییرات آن نسبت به هفته گذشته

توضیح:

در این جدول، ارزش خالص پوزیشن سفته بازان روی بازارهای مختلف بر حسب دلار و بر مبنای ارزش قراردادها و سپس تغییرات این ارزش خالص در طول هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. این جدول نیز به نوبه خود در تشخیص جهت جریان پول سفته بازانه بسیار موثر و کارآ می باشد.

 

جدول شماره 3: برآورد ورود و خروج پول به بازار آتی FX نسبت به هفته گذشته

توضیح:

در این جدول، میزان ورود (اعداد مثبت) و یا خروج (اعداد منفی) پول از سوی سفته بازان به موقعیت های خرید (سمت چپ)، موقعیت های فروش (سمت راست) و کل بازار (وسط) نمایش داده می شود. در صورتی که پول وارد شده به بازار به صورت کلی افزایش یابد، انتظار افزایش دامنه نوسانات می رود و طبیعتاً کاهش سرمایه درگیر در بازار از سوی سفته بازان می تواند منجر به کاهش دامنه نوسانات بشود.

 

مطالب مشابه

مشاهده همه
تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 5 اکتبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 28 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 21 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه شنبه 14 سپتامبر 2021