تحلیل گزارش CRA - COT

2020/04/19 | 1399/01/31
CRA , COT , تحلیل , بازار طلا , ارز

هفته منتهی به سه شنبه 14 آوریل 2020

تحليل عمومی

در هفته منتهی به سه شنبه 14 آوریل، بیشترین حجم پول از سوی سفته بازان وارد طلا، یورو و نفت شد، یعنی 3 نمادی که همه شان در هفته قبل دچار افت قیمت شدند!

روی یورو پوزیشن های خرید 2.4% افزایش و پوزیشن های فروش 3.8% کاهش داشتند که باعث شد تا ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان روی ارز واحد اروپایی با یک رشد 960 میلیون دلاری به سطح بسیار بالای نزدیک به 12 میلیارد دلار برسد. نسبت خرید به فروش هم در حال حاضر 210% است و با این وضعیت انتظار نداریم یورو بتواند یک رالی پایدار در برابر دلار تجربه کند.

روی طلا علیرغم افزایش سنگین (10.3 درصدی) پوزیشن های فروش، به دلیل رشد 2.4 درصدی پوزیشن های خرید که از قبل هم سنگین و انباشته بود شاهد رشد 614 میلیون دلاری ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان بودیم. در حال حاضر نسبت خرید به فروش روی طلا معادل 840% است و کماکان طلا را در برابر یک تکانه منفی خبری – مانند خبر نتایج مثبت داروی Remdesivir – به شدت آسیب پذیر می دانیم. کندل هفته گذشته نیز حکایت از ورود تدریجی فشار فروش به بازار می کند.

کماکان 3 ارز کالایی با نسبت خرید به فروش حدوداً 40 درصدی بیش فروش ترین ارزهای بازار FX هستند. جالب اینکه هفته گذشته سفته بازان بزرگ از بخش اعظمی از پوزیشن های خرید خود روی AUD و NZD خروج کردند و لذا این مسئله بیشتر حباب منفی این 2 ارز را نمایان می کند. روی پوند هم شاهد خروج سرمایه به صورت دوسویه بودیم و روی فرانک سوییس حجم پوزیشن های فروش جهش سنگین 24.5 درصدی را تجربه کرده است.

روی ین ژاپن، هم پوزیشن های خرید و هم فروش افزایش اندکی داشتند. به نظر می رسد دامنه نوسانات روی ین شدیداً کاهش پیدا کرده و عوامل متضاد فاندامنتالی – از یکسو بسته های تسهیلی گسترده و لغو المپیک و از دیگر سو ریسک گریزی – همدیگر را روی این ارز خنثی کرده اند.

در کل در هفته گذشته 411 میلیون دلار به ارزش موقعیت های خرید افزوده شده اما با توجه به کاسته شدن 492 میلیون دلار از ارزش موقعیت های باز فروش، در کل شاهد خروج سرمایه معادل 82 میلیون دلار از بازار FX بوده ایم. این برای چندمین هفته متوالی است که این خروج سرمایه روی می دهد و بازتاب آن را در حوزه کاهش دامنه نوسانات بازار مشاهده می کنیم. با این حال کاهش هفته گذشته بسیار جزئی بوده و به نظر می رسد که با نرمال شدن نسبی شرایط بازارها، اندک اندک دوباره شاهد ورود سرمایه به بازار قراردادهای آتی و اختیار FX خواهیم بود.

 

بيشترين افزايش ها و كاهش ها

بر حسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین افزایش پوزیشن های خرید مربوط به نفت با 6.8% و بیشترین افزایش پوزیشن های فروش نیز مربوط به فرانک با 24.5% می باشد.

بر جسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین کاهش پوزیشن های خرید مربوط به دلار استرالیا با 16.8% و بیشترین کاهش پوزیشن های فروش نیز مربوط به دلار استرالیا با 6.9% می باشد.

از نظر ارزش دلاری، بیشترین افزایش در پوزیشن خالص سفته بازان روی یورو با 960 میلیون دلار مشاهده شده و بیشترین کاهش نیز در پوزیشن خالص سفته بازان روی فرانک با 123 میلیون دلار رصد شده است.

 

جداول تحلیلی:

جدول شماره 1: درصد تغییرات خرید و فروش سفته بازان نسبت به هفته گذشته

در این جدول، در ردیف مربوط به هر ارز یا کالا عملیات هفته گذشته سفته ­بازان بزرگ در زمینه قراردادهای خرید و فروش به صورت تغییرات بر حسب درصد نسبت به هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. در ستون B/S نیز نسبت قراردادهای خرید باز به قراردادهای فروش باز آورده شده که می­تواند نمایی از نظر عمومی و کلی سفته ­بازان بزرگ نسبت به ارز یا کالای مربوطه را نمایان سازد.

 

جدول شماره 2: ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان و درصد تغییرات آن نسبت به هفته گذشته

توضیح:

در این جدول، ارزش خالص پوزیشن سفته بازان روی بازارهای مختلف بر حسب دلار و بر مبنای ارزش قراردادها و سپس تغییرات این ارزش خالص در طول هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. این جدول نیز به نوبه خود در تشخیص جهت جریان پول سفته بازانه بسیار موثر و کارآ می باشد.

 

جدول شماره 3: برآورد ورود و خروج پول به بازار آتی FX نسبت به هفته گذشته

توضیح:

در این جدول، میزان ورود (اعداد مثبت) و یا خروج (اعداد منفی) پول از سوی سفته بازان به موقعیت های خرید (سمت چپ)، موقعیت های فروش (سمت راست) و کل بازار (وسط) نمایش داده می شود. در صورتی که پول وارد شده به بازار به صورت کلی افزایش یابد، انتظار افزایش دامنه نوسانات می رود و طبیعتاً کاهش سرمایه درگیر در بازار از سوی سفته بازان می تواند منجر به کاهش دامنه نوسانات بشود.

 

مطالب مشابه

مشاهده همه
تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 5 اکتبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 28 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 21 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه شنبه 14 سپتامبر 2021