تحلیل گزارش CRA - COT

2020/05/10 | 1399/02/21
CRA , بازار ارز , طلا

هفته منتهی به سه شنبه 5 می 2020

تحليل عمومی

در هفته منتهی به سه شنبه 5 می، سفته بازان بزرگ به جز AUD و CHF بقیه ارزها و نیز طلا و نفت را در برابر دلار فروختند که نشانگر تقویت دیدگاه صعودی آنها روی دلار می باشد.

این امر به ویژه روی نفت برجسته تر جلوه می کند به طوری که با تسویه 2% از پوزیشن های خرید و جهش نزدیک به 30 درصدی پوزیشن های فروش، ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان روی این کالای راهبردی معادل 1.8 میلیارد دلار کاهش یافت و نسبت خرید به فروش نیز به سطح 376% نزول کرد. این مسئله در حالی روی داد که هفته گذشته نفت به رالی صعودی خود ادامه داد و به نظر می رسد که با توجه به بازگشایی تدریجی اقتصادهای جهان و شروع کاهش تولید از سوی اوپک و متحدینش صعود نفت ادامه دار باشد.

روی طلا نیز سفته بازان بزرگ اقدام به کاهش 4.1 درصدی پوزیشن های خرید و افزایش 3.7 درصدی پوزیشن های فروش کردند تا بیش از 2.1 میلیارد دلار از ارزش دلاری پوزیشن خالص آنها روی فلز گرانبها کاسته بشود. با این حال کماکان طلا بیش-خرید است و نسبت خرید به فروش روی آن در سطح بالای 1078% قرار دارد. از دید تکنیکالی مدتی است طلا در یک محدوده تراکمی در نوسان است و اگر هم صعودی در کار باشد به نظر می رسد که آخرین موج صعودی پیش از یک ریزش سنگین خواهدبود.

روی پوند کماکان روند افزایش پوزیشن های فروش و کاهش پوزیشن های خرید ادامه دارد و هفته گذشته نیز بیش از 400 میلیون دیگر از ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان بزرگ روی آن کاسته شد و نسبت خرید به فروش نیز به سطح 70% رسیده است. این مسئله نکته مثبتی برای پوند به شمار می رود و به نظر می رسد در سطوح پایین تر می توان امیدوار به رشد این ارز بود.

یک مورد جالب در بین ارزها فرانک سوییس است که هفته گذشته شاهد سقوط 25 درصدی پوزیشن های فروش در آن بودیم تا نسبت خرید به فروش روی CHF به سطح بالای 251% برسد. به نظر می رسد که USDCHF با این وضعیت شانس بالایی برای رشد در میان مدت داشته باشد.

در کل در هفته گذشته 155 میلیون دلار از ارزش موقعیت های خرید کاسته شد اما از سوی مقابل معادل 1 میلیارد دلار به ارزش موقعیت های باز فروش اضافه شد تا در کل شاهد ورود سرمایه معادل 853 میلیون دلار به بازار FX باشیم. چنانچه در گزارش هفته های پیش نوشتیم، با ورود سرمایه جدید شاهد افزایش دامنه نوسانات بودیم و کماکان انتظار داریم روند افزایش نوسانات تداوم یابد.

 

بيشترين افزايش ها و كاهش ها

بر حسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین افزایش پوزیشن های خرید مربوط به دلار نیوزیلند با 22.2% و بیشترین افزایش پوزیشن های فروش نیز مربوط به نفت با 29.6% می باشد.

بر جسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین کاهش پوزیشن های خرید مربوط به پوند با 10.7% و بیشترین کاهش پوزیشن های فروش نیز مربوط به شاخص دلار با 25% می باشد.

از نظر ارزش دلاری، بیشترین افزایش در پوزیشن خالص سفته بازان روی فرانک سوییس با 285 میلیون دلار مشاهده شده و بیشترین کاهش نیز در پوزیشن خالص سفته بازان روی طلا با 2.167 میلیارد دلار رصد شده است.

 

جداول تحلیلی:

جدول شماره 1: درصد تغییرات خرید و فروش سفته بازان نسبت به هفته گذشته

در این جدول، در ردیف مربوط به هر ارز یا کالا عملیات هفته گذشته سفته ­بازان بزرگ در زمینه قراردادهای خرید و فروش به صورت تغییرات بر حسب درصد نسبت به هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. در ستون B/S نیز نسبت قراردادهای خرید باز به قراردادهای فروش باز آورده شده که می­تواند نمایی از نظر عمومی و کلی سفته ­بازان بزرگ نسبت به ارز یا کالای مربوطه را نمایان سازد.

 

جدول شماره 2: ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان و درصد تغییرات آن نسبت به هفته گذشته

توضیح:

در این جدول، ارزش خالص پوزیشن سفته بازان روی بازارهای مختلف بر حسب دلار و بر مبنای ارزش قراردادها و سپس تغییرات این ارزش خالص در طول هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. این جدول نیز به نوبه خود در تشخیص جهت جریان پول سفته بازانه بسیار موثر و کارآ می باشد.

 

جدول شماره 3: برآورد ورود و خروج پول به بازار آتی FX نسبت به هفته گذشته

توضیح:

در این جدول، میزان ورود (اعداد مثبت) و یا خروج (اعداد منفی) پول از سوی سفته بازان به موقعیت های خرید (سمت چپ)، موقعیت های فروش (سمت راست) و کل بازار (وسط) نمایش داده می شود. در صورتی که پول وارد شده به بازار به صورت کلی افزایش یابد، انتظار افزایش دامنه نوسانات می رود و طبیعتاً کاهش سرمایه درگیر در بازار از سوی سفته بازان می تواند منجر به کاهش دامنه نوسانات بشود.

مطالب مشابه

مشاهده همه
تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 5 اکتبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 28 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 21 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه شنبه 14 سپتامبر 2021