تحلیل گزارش CRA – COT

2020/06/01 | 1399/03/12
CRA , COT , شاخص دلار , طلا

هفته منتهی به سه شنبه 26 می 2020

 

تحليل عمومی

در هفته منتهی به سه شنبه 19 می، سفته بازان بزرگ در اقدامی عجیب دست به خرید ین زده و همزمان طلا را فروختند! افزایش پوزیشن های فروش پوند و خرید یورو و تسویه دوسویه روی شاخص دلار نیز از دیگر نکات برجسته گزارش COT هفته پیش به شمار می رود.

روی طلا و بر عکس هفته قبل، پوزیشن های خرید کاهش یافته و از سوی دیگر بیش از 15% به حجم پوزیشن های فروش افزوده شد تا نسبت خرید به فروش با کاهشی قابل توجه به سطح 574% برسد که تقریباً نیمی از مقداری است که چند هفته پیش بود. این مسئله روی دیدگاه ما روی طلا تاثیر مثبت دارد و به باور ما تا زمانی که کلوز هفتگی زیر سطح 1700 نداشته باشیم، احتمال رشد طلا تا سطح 1820 نیز وجود خواهدداشت.

روی ین پوزیشن های خرید جهش 11.2 درصدی داشته و در سوی مقابل بیش از 5% از پوزیشن های فروش بسته شدند تا ارزش دلاری پوزیشن خالص خرید JPY/USD با جهشی 830 میلیون دلاری به بیش از 4 میلیارد دلار رسیده و نسبت خرید به فروش نیز به سطح 250% افزایش یابد. این مسئله می تواند منجر به سقوط ین – یعنی رشد USD/JPY – بشود و حتی ین را در برابر دیگر ارزها – به ویژه ارزهای کالایی – در موضع ضعف قرار بدهد.

روی پوند پوزیشن های فروش افزایشی 12.1 درصدی داشتند تا نسبت خرید به فروش در سطح نازل 64% باقی بماند. کماکان به نظر می رسد بهترین محدوده ها برای خرید پوند زیر سطح کلیدی 1.2 قرار داشته باشد. این هفته مذاکرات برگزیت می تواند نقش مهمی در تعیین وضعیت پوند ایفا کند.

روی یورو تقریباً به یک نسبت شاهد افزایش همزمان پوزیشن های خرید و فروش بودیم که با توجه به سنگین تر بودن پوزیشن های خرید از قبل، ارزش دلاری پوزیشن خالص خرید سفته بازان بزرگ روی یورو افزایشی 365 میلیون دلاری داشت. کماکان انتظار داریم تا EUR/USD مدتی به صورت رنج و ساید رو به پایین باشد تا تدریجاً شرایط برای خرید و رشد پایدار آن فراهم بشود. رالی اخیر صعودی یورو در محدوده بین 1.12 تا 1.13 با مقاومت سنگینی روبرو خواهدشد.

کماکان ارزهای کالایی بیش فروش ترین ارزهای بازار هستند و نسبت های خرید به فروش آنها حکایت از فروش افراطی سفته بازان دارد. این نسبت ها برای CAD معادل 39% برای AUD معادل 39% و برای NZD معادل 45% هستند و به نظر می رسد با این وضعیت کماکان این ارزها شانس بسیار زیادی برای ادامه رشد پایدار در برابر ین، یورو و دلار داشته باشند.

در کل در هفته گذشته 1.55 میلیارد دلار به ارزش موقعیت های خرید و معادل 787 میلیون دلار به ارزش موقعیت های باز فروش افزوده شده تا در کل شاهد ورود سرمایه معادل 2.338 میلیارد دلاری به بازار FX باشیم. چنانچه در گزارش هفته های پیش نوشتیم، با ورود سرمایه جدید انتظار افزایش تدریجی دامنه نوسانات برای ارزها را خواهیم داشت.

 

بيشترين افزايش ها و كاهش ها

بر حسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین افزایش پوزیشن های خرید مربوط به دلار نیوزیلند با 13.7% و بیشترین افزایش پوزیشن های فروش نیز مربوط به طلا با 15.2% می باشد.

بر جسب درصد و در مقایسه با هفته قبل، بیشترین کاهش پوزیشن های خرید مربوط به شاخص دلار با 14.2% و بیشترین کاهش پوزیشن های فروش نیز مربوط به شاخص دلار با 13.5% می باشد.

از نظر ارزش دلاری، بیشترین افزایش در پوزیشن خالص سفته بازان روی ین با 830 میلیون دلار مشاهده شده و بیشترین کاهش نیز در پوزیشن خالص سفته بازان روی طلا با 2.374 میلیارد دلار رصد شده است.

 

جداول تحلیلی:

جدول شماره 1: درصد تغییرات خرید و فروش سفته بازان نسبت به هفته گذشته

در این جدول، در ردیف مربوط به هر ارز یا کالا عملیات هفته گذشته سفته ­بازان بزرگ در زمینه قراردادهای خرید و فروش به صورت تغییرات بر حسب درصد نسبت به هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. در ستون B/S نیز نسبت قراردادهای خرید باز به قراردادهای فروش باز آورده شده که می­تواند نمایی از نظر عمومی و کلی سفته ­بازان بزرگ نسبت به ارز یا کالای مربوطه را نمایان سازد.

 

جدول شماره 2: ارزش دلاری پوزیشن خالص سفته بازان و درصد تغییرات آن نسبت به هفته گذشته

توضیح:

در این جدول، ارزش خالص پوزیشن سفته بازان روی بازارهای مختلف بر حسب دلار و بر مبنای ارزش قراردادها و سپس تغییرات این ارزش خالص در طول هفته گذشته به تصویر کشیده شده است. این جدول نیز به نوبه خود در تشخیص جهت جریان پول سفته بازانه بسیار موثر و کارآ می باشد.

 

جدول شماره 3: برآورد ورود و خروج پول به بازار آتی FX نسبت به هفته گذشته

توضیح:

در این جدول، میزان ورود (اعداد مثبت) و یا خروج (اعداد منفی) پول از سوی سفته بازان به موقعیت های خرید در برابر دلار (سمت چپ)، موقعیت های فروش در برابر دلار (سمت راست) و کل بازار به صورت تجمیعی (وسط) نمایش داده می شود. در صورتی که پول وارد شده به بازار به صورت کلی افزایش یابد، انتظار افزایش دامنه نوسانات می رود و طبیعتاً کاهش سرمایه درگیر در بازار از سوی سفته بازان می تواند منجر به کاهش دامنه نوسانات بشود.

مطالب مشابه

مشاهده همه
تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 5 اکتبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 28 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه‌شنبه 21 سپتامبر 2021

تحلیل گزارش CRA – COT

هفته منتهی به سه شنبه 14 سپتامبر 2021