طلا یا بیت‌کوین؟!

2021/05/26 | 1400/03/05
طلا , بیت‌کوین , ارزهای دیجیتال , تحلیل نسبت

پیشتر گفتیم که چشم انداز کلان طلا و ارزهای دیجیتال در برابر ارزهای سنتی – و به ویژه دلار – هر دو صعودی است. اما اکنون پرسش این است که کدامیک از این 2 دارایی مسیر هموارتری برای رشد می‌تواند داشته باشد.

برای پاسخ به این پرسش مسیرهای متفاوتی را می‌توان رفت اما ما به عنوان تکنیکالیست می‌توانیم از تحلیل چارت نسبت (Ratio Chart Analysis) استفاده کنیم. برای این منظور ما نمودار تقسیم طلا بر بیت‌کوین (Gold/BitCoin) را تدارک دیده و روی آن تحلیل می‌کنیم.

نمودار ماهانه لگاریتمی نسبت طلا به بیت‌کوین

نمودار بالا نسبت طلا به بیت‌کوین را در تایم ماهانه و در مقیاس لگاریتمی نشان می‌دهد. علت این که از مقیاس لگاریتمی استفاده کردیم، شدت بالای نوسانات این نسبت در طول 10 سال گذشته می‌باشد که استفاده از این مقیاس را برای تحلیل ما الزامی ساخته است.

اکنون به تحلیل این نمودار می‌پردازیم:

چنانچه پیداست، به نظر می‌رسد این نسبت یک رالی 5-موجی نزولی را از سال 2011 به پایان رسانده که منجر به افت سنگین بهای طلا در برابر بیت‌کوین شده به طوری که نسبت این 2 نماد از حدود 700 به 0.026 سقوط کرده است که بازتابی از اقبال عجیب سرمایه گذاران خاصی به ارزهای دیجیتال می‌باشد.

 

اما اکنون از نمودار چه پیداست؟

اگر موج شماری الیوتی را مبنا قرار بدهیم، یک حرکت 5-موجی تمام شده و یک حرکت اصلاحی سنگین صعودی انتظار می‌رود که اتفاقاً یک کندل نیرومند ماهانه نیز قابل مشاهده است. در شرایط فعلی، نسبت به یک حمایت شکسته شده رسیده که طبیعتاً انتظار می‌رود نقش مقاومتی – دستکم به صورت موقت – ایفا کند.

اما نظر به واگرایی مثبت شکل گرفته در کف کانال ترسیم شده و با توجه به موج شماری الیوتی، احتمال این که بعد از یک افت این نسبت به سمت سطوح بالاتر حرکت کند بسیار بالا است. در این خصوص، عبور نسبت از سطح 0.067 و یا شکسته شدن کانال نزولی به سمت بالا می‌تواند تریگر پایان روند نزولی طلا به بیت‌کوین باشد.

 

افزایش نسبت طلا به بیت‌کوین به چه معنی است؟

حالات مختلفی می‌تواند منجر به افزایش نسبت طلا به بیت‌کوین بشود:

  • افزایش قیمت طلا و کاهش قیمت بیت‌کوین
  • افزایش قیمت طلا و افزایش قیمت بیت‌کوین که در آن شتاب افزایش قیمت طلا بیشتر از شتاب افزایش قیمت بیت‌کوین باشد.
  • کاهش قیمت طلا و کاهش قیمت بیت‌کوین که در آن شتاب کاهش قیمت طلا کمتر از شتاب کاهش قیمت بیت‌کوین باشد.

 

در این شرایط چه باید کرد؟

بسته به این که مخاطب این تحلیل در چه طبقه بندی قرار بگیرد استراتژی‌های مختلفی را می‌توان ارائه نمود:

_خرید طلا و فروش بیت‌کوین

این استراتژی مناسب افرادی است که بر اساس تحلیل نسبت طلا به بیت‌کوین قصد سفته بازی و کسب سود از رشد احتمالی این نسبت دارند.

_کاهش وزن بیت‌کوین و افزایش وزن طلا در سبد دارایی

اگر نسبت طلا به بیت‌کوین صعودی بشود، منطقی است سرمایه گذارانی که روی تضعیف ارزش ارزهای سنتی در برابر دارایی‌های جایگزین تحلیل دارند، وزن بیت‌کوین در سبد دارایی خود را کم کرده و به جایش به وزن طلا بیافزایند.

 

نتیجه گیری

شکسته شدن سطح 0.067 و یا سقف کانال نزولی ترسیم شده می‌تواند آغازی بر رشد مناسب نسبت طلا به بیت‌کوین باشد.

 

مطالب مشابه

مشاهده همه