آشنایی با الگوهای دو کندلی

2021/08/21 | 1400/05/30
الگوهای کندلی , تحلیل تکنیکال

در مقاله آشنایی با الگوهای تک کندلی تلاش کردیم که با آن دسته از الگوهایی که به صورت تک کندلی هستند، آشنا شویم. در این مقاله می‌خواهیم با الگوهای دو کندلی (Double Candlestick Patterns) آشنا شویم.

1. الگوی پوشای صعودی (اینگالفینگ صعودی)

در صورتی که تمایل دارید به صورت کامل با این الگو آشنا شوید، پیشنهاد می‌شود مقاله بررسی الگوی کندل استیک اینگالفینگ را مطالعه کنید. الگوی پوشای صعودی (پوششی صعودی) یک الگوی بازگشتی است و زمانی به وجود می‌آید که پس از یک کندل نزولی، یک کندل صعودی بزرگ‌تر تشکیل شود. اگر این الگو در یک روند نزولی اتفاق نیفتاد، آن را نادیده بگیرید؛ زیرا شرط اعتماد به این الگو وقوع آن در یک روند نزولی است. هر چه بدنه کندل نزولی کوتاه‌تر و بدنه کندل صعودی بلندتر باشد، این سیگنال قوی‌تر است. این الگو معمولاً یکی از سیگنال‌های بازگشتی مهم به حساب می‌آید.

2. الگوی پوشای نزولی(اینگالفینگ نزولی)

خصوصیات این الگو دقیقاً عکس الگوی پوشای صعودی است. این الگو پس از یک روند صعودی تشکیل می‌شود و زمانی شاهد چنین الگویی هستیم که پس از یک کندل صعودی، یک کندل نزولی بزرگ‌تر تشکیل شود. هر چه بدنه کندل صعودی کوتاه‌تر و بدنه کندل نزولی بزرگ‌تر باشد، این سیگنال قدرتمندتر خواهد بود.

3. الگوی کیکینگ (Kicking)

این الگو هم یک سیگنال بازگشتی است که در آغاز روند، میانه روند و پایان روند تشکیل می‌شود. وقتی یک ماربوزوی صعودی (در ماربوزوی صعودی، باز شدن قیمت برابر با کمترین قیمت و بسته شدن قیمت برابر با بیشترین قیمت است.) پس از یک ماربوزوی نزولی (در ماربوزوی نزولی، باز شدن قیمت برابر با بیشترین قیمت و بسته شدن قیمت برابر با کمترین قیمت است.) تشکیل شود، شاهد یک کیکینگ صعودی خواهیم بود.

الگوی کیکینگ می‌تواند در یک روند صعودی، سیگنال بازگشتی ایجاد کند. اگر یک ماربوزوی نزولی پس از یک ماربوزی صعودی تشکیل شود، الگوی کیکینگ ما نزولی خواهد بود.

4. الگوی ابر سیاه پوشاننده

در این الگو پس از  یک کندل صعودی بلند، یک کندل نزولی تشکیل می‌شود. کندل نزولی، بالاتر از محل بسته شدن کندل صعودی باز می‌شود و پایین‌تر از نقطه میانی بدنه کندل صعودی، بسته می‌شود. این الگو می‌تواند بیانگر پایان یک روند صعودی و ایجاد یک فرصت فروش باشد. این الگو، یک سیگنال بازگشتی است ولی اگر پس از یک روند صعودی ایجاد نشود، می‌توان آن را نادیده گرفت.

5. الگوی هارامی صعودی

الگوی هارامی صعودی یک الگوی بازگشتی است که بیانگر تثبیت در بازار است. این الگو بدین معنا است که بازار می‌تواند به سمت بالا برگردد و ممکن است معامله‌گران قبل از خرید یا فروش، منتظر تأیید بمانند. این الگو حاصل تشکیل یک کندل صعودی و سپس یک کندل نزولی بزرگتر است. بدنه کندل نزولی به صورت کامل کندل صعودی را پوشش می‌دهد.

6.  الگوی هارامی نزولی

در این الگو یک کندل صعودی بزرگ و سپس یک کندل نزولی تشکیل می‌شود. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، کندل نزولی به صورت کامل در دل کندل صعودی جای گرفته است. اگر این الگوی بازگشتی پس از یک روند صعودی ایجاد نشود، بهتر است آن را نادیده بگیریم.

7. الگوی کف‌های همسنگ (Matching Low)

در این الگو یک کندل نزولی بزرگ و سپس یک کندل نزولی دیگر تشکیل می‌شود. البته محل بسته شدن هر دو کندل یکسان است که این موضوع نشان می‌دهد که یک حمایت کوتاه ‌مدت در حال تشکیل است و می‌تواند موجب ایجاد بازگشت در بازار شود.

8. الگوی خط نافذ 

این الگو، یک سیگنال صعودی بازگشتی است. اگر این الگو بعد از یک روند نزولی تشکیل نشد، بهتر است آن را نادیده بگیرید. کندل صعودی، پایین‌تر از کمترین قیمت کندل نزولی قبلی باز می‌شود. البته قیمت‌ها بالاتر می‌رود و این کندل ، بالاتر از نقطه میانی بدنه کندل نزولی قبلی بسته می‌شود.

مطالب مشابه

مشاهده همه