چرا اکثر معامله‌گران شکست می‌خورند و بازنده میدان معامله‌گری می‌شوند؟

2021/09/06 | 1400/06/15
معامله‌گری , مفاهیم

معامله‌گری در بازار فارکس یک تلاش و اقدام هیجان‌انگیز است که می‌تواند سود خوبی برای شما به همراه داشته باشد. دلایل زیادی وجود دارد که ما را مجاب می‌کند در بازار فارکس معامله کنیم. موفقیت در معاملات فارکس نیاز به تلاش، صبر و گذر زمان دارد. درست است که مسیر موفقیت در این بازار مستقیم و سرراست است ولی این بدان معنا نیست که موفقیت در این بازار آسان است. به همین خاطر است که اکثر معامله‌گران خرده‌پا در این بازار به موفقیت نمی‌رسند.

البته این موضوع نباید شما را از موفق شدن در بازار فارکس ناامید کند. شما باید تمام تلاش خود را بکنید که به یکی از معامله‌گران موفق در این بازار تبدیل شوید. یکی از کارآمدترین روش‌ها برای دستیابی به موفقیت در فارکس، درس گرفتن از خطاها و اشتباهات معامله‌گران شکست‌خورده است. در این مقاله ما می‌خواهیم روی این موضوع بحث کنیم که چرا اکثر معامله‌گران فارکس شکست می‌خورند؟ سپس می‌خواهیم راه‌ها و روش‌هایی برای غلبه بر این مسائل پیدا کنیم و شانس شما را برای دستیابی به موفقیت افزایش دهیم.

  1. نداشتن پلن معامله‌گری

جمله «ناتوانی در برنامه‌ریزی، برنامه‌ریزی کردن برای شکست است»، در مورد معامله‌گری بسیار درست است. یکی از بزرگ‌ترین دلایل شکست، نداشتن پلن معامله‌گری است. برای برخی از معامله‌گران نداشتن پلن، ناشی از آموزش ندیدن در زمینه معامله‌گری است و برای برخی دیگر ناشی از نداشتن نظم، انضباط و عزم راسخ است.

داشتن پلن معامله‌گری، یکی از بخش‌های اصلی و حیاتی دستیابی و حفظ موفقیت در معامله‌گری است. در یک پلن معامله‌گری، معیارهای دقیقی برای معامله کردن مشخص می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به ستاپ و شرایط مناسب برای معامله‌ کردن اشاره کرد.

یک پلن معامله‌گری موثر و کارآمد، جزئیات کلیدی در مورد مدیریت معاملات از جمله حجم موقعیت، حد زیان و نقطه هدف و ملاحظات ویژه و خاص از قبیل شیوه برخورد با اخبار یا ورود مجدد به یک معامله را شامل می‌شود.

با توجه به شرایط پراسترس و سرعت بالای معامله‌گری واقعی، داشتن یک پلن معامله‌گری برای اجتناب و دوری از معامله بیش از حد و معامله‌ کردن بر اساس عواطف و احساسات حیاتی و ضروری است؛ زیرا این دو کار باعث زیان‌های غیرضروری می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین فاکتورهای ریسک در مورد معامله‌گری بر اساس عواطف و احساسات این است که به خاطر ترس از دست دادن معامله کنیم.

  1. تغییر مداوم استراتژی

یکی دیگر از دلایل شکست خوردن اکثر معامله‌گران، تغییر مداوم استراتژی است. این اشتباه زمانی به وجود می‌آید که برای یادگیری یا ایجاد یک استراتژی جدید وقت بگذارید، آن‌ را امتحان کنید تا کارایی آن ثابت شود و سپس آن را در یک بازه زمانی کوتاه به کار بگیرید ولی اگر شکست خورد، از آن ناامید شوید، استراتژی خود را تغییر دهید و این فرایند را دوباره از نو تکرار کنید.

مسئله‌ این است که اکثر معامله‌گران مبتدی به اندازه کافی وقت نمی‌گذارند تا استراتژی معاملاتی‌شان، کارایی خودش را در شرایط معامله واقعی ثابت کند. مسلماً هر استراتژی، معایب خودش را دارد و حتی اگر نتایج بک‌تست شما امیدوارکننده باشد، نتایج معاملات واقعی همیشه کمی فرق دارد.

نکته کلیدی، صرف زمان کافی برای بررسی و نظارت بر استراتژی و درک اصلاحات و تغییراتی است که در صورت  نیاز باید روی استراتژی خود اعمال کنیم. از جمله این تغییرات می‌توان به بالا بردن حد زیان، افزایش یا کاهش هدف یا بهبود تکنیک ورود اشاره کرد.

اگر بعد از اعمال و بررسی این تغییرات، استراتژی  باز هم عملکرد خوبی نداشت، می‌توانید آن را تغییر دهید. تغییر زودهنگام استراتژی، باعث ایجاد چرخه بی‌پایانی از تغییر استراتژی می‌شود. این کار زمان شما را تلف می‌کند و به اعتماد به نفس شما آسیب می‌زند.

  1. معامله‌گریِ بیش از حد تهاجمی

معامله‌گری بیش از حد تهاجمی، اشتباهی است که اکثر معامله‌گران نوپا در دام آن گرفتار می‌شوند. برخی از آن می‌آموزند و رشد می‌کنند و برخی دیگر هم در دام این اشتباه می‌مانند. منطق این اشتباه در نگاه اول درست است: معامله کردن با حجم موقعیت بالا و معاملات سودآور باعث رسیدن به بازده بالا می‌شود و به شما کمک می‌کند که حساب خود را رشد و ارتقا دهید. چیزی که در اینجا نادیده گرفته می‌شود، تأثیر احتمالی حجم نامتناسب موقعیت روی حساب شماست.

به عنوان مثال اگر 5 درصد حساب خود را در هر معامله سرمایه‌گذاری کنید، با 20 معامله زیان‌آور متوالی حساب شما صفر خواهد شد. این در حالی است که اگر 1 درصد حساب خود را در هر معامله سرمایه‌گذاری کنید، 100 معامله متوالی زیان‌ده باعث صفر شدن حساب شما می‌شود. در نتیجه یک فضای تنفس مناسب برای شما فراهم می‌شود. در صورتی که می‌خواهید اشتباهات خود را در زمینه معامله‌گری کاهش دهید، پیشنهاد می‌شود مقاله 10 اشتباه رایج در فارکس که باید از آنها دوری کنید را مطالعه کنید.

  1. تمرکز روی نرخ برد به جای ریوارد به ریسک مثبت

معامله کردن به صورت تهاجمی معمولاً باعث می‌شود که معامله‌گران، روی استراتژی‌هایی با نرخ برد بالا تمرکز کنند.  یک جستجوی ساده در گوگل صدها استراتژی را با نرخ برد 80 و 90 درصد به ما نشان می‌دهد. البته ممکن است در یک معامله نرخ برد ما 80 درصد باشد ولی باز هم زیان کنیم. همچنین ممکن است نرخ برد ما خیلی پایین باشد ولی در آن معامله سود کنیم. بنابراین بهترین روش برای موفقیت، یادگیری تمرکز بر  نسبت ریوارد به ریسک مثبت به جای نرخ برد است.

منظور از ریوارد به ریسک، نسبت مقدار سود در معاملات سودآور به مقدار زیان در معاملات زیان‌ده است. اگر استراتژی شما به گونه‌ای باشد که مقدار سود در معاملات سودآور بیشتر از مقدار زیان در معاملات زیان‌ده باشد، شما یک استراتژی ریوارد به ریسک مثبت دارید.

بسیاری از استراتژی‌هایی که نرخ برد بالایی دارند، نسبت ریوارد به ریسک معکوس دارند و زیان آن‌ها بیشتر از سودشان می‌شود. معمولاً استراتژی‌هایی که در آن‌ها ریوارد، دو یا سه برابر ریسک باشد، احتمال موفقیت بلندمدت بیشتری دارند.

مطالب مشابه

مشاهده همه