چگونه از الگوی مستطیل در معاملات خود استفاده کنیم؟

2021/10/16 | 1400/07/24
تحلیل تکنیکال , الگوی کلاسیک

الگوی مستطیل، یک الگوی تحلیل تکنیکال ساده است و زمانی تشکیل می‌شود که سطوح موازی حمایت و مقاومت، قیمت را در کف و سقف محاصره کنند. این الگو غالباً در زمان تثبیت در بازارهای دارای روند مشاهده می‌شود. الگوی مستطیل زمانی به وجود می‌آید که قیمت در بین سطوح حمایت و مقاومت نوسان کند و در نهایت بسته به روند قبلی در کف و سقف شکسته شود. در کل دو نوع الگوی مستطیل وجود دارد: صعودی و نزولی.

الگوی مستطیل صعودی

الگوی مستطیل صعودی در یک روند صعودی اتفاق می‌افتد. در خلال یک روند صعودی ممکن است قیمت به صورت موقتی وارد دوره تثبیت شود. این دوره تثبیت قبل از ادامه روند قبلی، به شکل یک مستطیل درمی‌آید.

الگوی مستطیل نزولی

می‌شود، شکل می‌گیرد. وقتی دوره تثبیت تمام شود، قیمت دوباره در جهت نزولی شروع به حرکت می‌کند.

چگونه در بازار فارکس، با استفاده از الگوی مستطیل معامله کنیم؟

دو روش اصلی برای معامله کردن از طریق الگوی مستطیل وجود دارد. روش اول، استراتژی شکست و روش دوم، رنج تریدینگ (معامله در مناطق رنج) است.

استراتژی شکست مستطیل

ایده اصلی این روش، معامله کردن در نقطه شکست در الگوی مستطیل است. در ادامه به صورت گام به گام این استراتژی را توضیح داده‌ایم:

  • گام اول: مشخص کردن الگوی مستطیل: سعی کنید مستطیل را روی چارت پیدا کنید. بهترین نقطه برای پیدا کردن مستطیل، وقتی است که بازار، روند مشخصی دارد و بعد از یک حرکت صعودی یا نزولی وارد دوره تثبیت می‌شود.
  • گام دوم: رسم سطوح حمایت و مقاومت : خطوط حمایت و مقاومت را رسم کنید. اطمینان حاصل کنید که سطوح حمایت و مقاومت را درست رسم کرده‌اید. با این کار از شکست‌های کاذب یا ناقص پرهیز خواهید کرد.
  • گام سوم: پیدا کردن نقاط ورود مناسب: در این مرحله است که باید قبل از معامله کردن، منتظر شکست بمانید.

این رویکرد به شما کمک می‌کند که از شکست‌های اشتباه و کاذب در امان بمانید. البته این روش مستلزم صبر و انضباط است. روش تهاجمی برای معامله کردن طبق این استراتژی این است که سفارش خرید را بلافاصله پس از شکسته شدن قیمت قرار دهید. عیب این استراتژی آن است که وقتی از آن استفاده می‌کنید، پرهیز کردن از نقطه شکست کاذب یا ناقص دشوار است.

یکی دیگر از روش‌های معامله با این استراتژی، قرار دادن یک سفارش شرطی در بالا یا پایین سطح مقاومت یا حمایت (بسته به روند) است. به عنوان مثال در روند نزولی،sell stop باید چند پیپ پایین‌تر از سطح حمایت باشد.

  • گام چهارم: تعیین حد سود و حد زیان: سطح ایده‌آل حد سود در الگوی مستطیل، در فاصله‌ای برابر با شکاف بین سطوح حمایت و مقاومت است. به عنوان مثال اگر بین سطوح حمایت و مقاومت 40 پیپ فاصله باشد، حد سود شما 40 پیپ بالاتر یا پایین‌تر از نقطه ورودتان خواهد بود.

بسته به سبک معاملاتی شما، روش‌های دیگری هم برای پیدا کردن حد سود وجود دارد. یکی از آن‌ها استفاده از تریلینگ استاپ یا جابجایی حد زیان است. روش دیگر، خروج از معامله در زمانی است که نشانه‌هایی مخالف با نشانه‌هایی که تاکنون بر اساس آن‌ها معامله می‌کردید، مشاهده شود.

موقعیت حد زیان شما باید در محدوده مرزهای حمایت و مقاومت باشد. توجه داشته باشید که این نقطه نباید با نقطه شکست فاصله زیادی داشته باشد. در این معاملات ریسک کردن روی 2 درصد از حساب مشکلی ندارد.

استراتژی معامله‌گری در مناطق رنج در الگوی مستطیل

ایده اصلی این استراتژی، معامله کردن در سقف و کف منطقه رنج است. البته این ایده زمانی کار می‌کند که قیمت در سطح حمایت و حد سود در سطح مقاومت باشد. وقتی قیمت در سطح مقاومت قرار گرفت، بفروشید و حد سود خود را در سطح حمایت قرار دهید. البته این روش ریسک بالایی دارد؛ چون گاهی مواقع بین سطوح حمایت و مقاومت تنها چند پیپ فاصله است و به علاوه ممکن است معامله شما در خلاف جهت روند قبلی باشد.

الگوهای مستطیل و سایر الگوهای دارای دوره تثبیت

بعضی مواقع الگوی مستطیل با سایر الگوهای دارای تثبیت قیمت مثل سقف سه قلو یا کف سه قلو اشتباه گرفته می‌شود. این الگوها هم مثل الگوی مستطیل در محاصره سطوح حمایت و مقاومت هستند. در الگوی مستطیل، وقتی دوره تثبیت تمام شد، قیمت به روند قبل از دوره تثبیت ادامه می‌دهد. این در حالی است که در الگوهای سقف سه قلو یا کف سه قلو، قیمت پس از پایان دوره تثبیت برمی‌گردد و مخالف جهت روند قبل از دوره تثبیت حرکت می‌کند.

هیچ راه قطعی و مطمئنی وجود ندارد که بدانیم کدام الگو در معاملات واقعی ظاهر می‌شود. تنها زمانی که الگو به صورت کامل شکل گرفت می‌توانیم بفهمید که این الگو، مستطیل، سقف سه قلو یا کف سه قلو بوده است. در این مواقع هم وارد شدن به یک معامله کاملاً اشتباه است؛ چون ممکن است خیلی دیر شده باشد.

البته چند روش برای استفاده حداکثری از موقعیت‌هایی که نمی‌دانید در نهایت کدام الگو روی نمودار پدیدار می‌شود، وجود دارد: سفارش‌های خرید و فروش را به ترتیب در بالا  و پایین سطوح مقاومت و حمایت قرار دهید. با این کار می‌تواند حداکثر استفاده را از نقطه شکست ببرید. قبل از ورود به معامله، منتظر برگشت قیمت به سطح حمایت یا مقاومت بمانید. تا آن موقع الگو خودش را نشان داده است. تنها عیب این روش آن است گاهی مواقع اصلاً برگشت قیمت صورت نمی‌گیرد.

نتیجه‌گیری

مزیت الگوی مستطیل در فارکس آن است که پیدا کردن آن برای معامله‌گران (حتی افراد مبتدی) آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که در نقاط شکست یا در محدوده تثبیت معامله کنید.

 

مطالب مشابه

مشاهده همه