آشنایی با جفت ارزهای اصلی فارکس

2021/06/23 | 1400/04/02
فارکس , جفت ارزهای اصلی , بازار تبادلات ارزی , دلار , Major Pairs

بازار فارکس، بازاری گسترده است و جفت‌ ارزهای مختلف و متنوعی در آن وجود دارد ولی برخی از این جفت ارزها، پرچمدار بازار تبادلات ارزی هستند و بیشتر معاملات روی آن‌ها متمرکز شده است. آشنایی با این جفت ارزها به معامله‌گران کمک می‌کند که این بازار را بهتر بشناسند و بتوانند معاملات بهتر و سودآورتری داشته باشند.

در بازار فارکس سه نوع جفت ارز وجود دارد:

  1. جفت ارزهای اصلی یا ماژور (Major Pairs)
  2. جفت ارزهای فرعی یا اصطلاحاً کراس (Cross Pairs)
  3. جفت ارزهای اگزوتیک (Exotic Pairs)

در این مقاله قصد داریم به جفت ارزهای اصلی بپردازیم. مطالعات نشان می‌دهد که 75 درصد معاملات بازار تبادلات ارزی به این جفت ارزها تعلق دارد و به همین خاطر هم معامله‌گران باید با آن‌ها آشنا باشند.

منظور از جفت ارزهای اصلی چیست؟

جفت ارزهای اصلی، 7 جفت ارز هستند که ارز پایه یا ارز متقابل آن‌ها، USD یا دلار است. برخی از متخصصان بر این باور هستند که جفت ارزهای اصلی را باید به دو دسته تقسیم کرد؛ زیرا یک دسته از جفت ارزهای اصلی حجم معاملاتشان از دسته دیگر بیشتر است. در جدول زیر به جفت ارزهای اصلی اشاره شده است:

توجه داشته باشید که 4 جفت ارز اول نسبت به 3 جفت ارز بعدی حجم معاملات بیشتری را به خودشان اختصاص می‌دهند. به 3 جفت ارز اصلی پایانی (AUDUSD، NZDUSD و USDCAD) جفت ارزهای کالایی هم گفته می‌شود؛ زیرا ارزش آن‌ها تا حدود زیادی به ارزش کالاهایی مثل منابع طبیعی بستگی دارد. به عنوان مثال ارزش اوزی (AUDUSD) به ارزش طلا وابسته است زیرا استرالیا در زمینه تولید طلا، رتبه دوم جهانی را دارد.

معامله کردن جفت ارزهای اصلی چه مزایایی دارد؟

پیش از این گفتیم که جفت ارزهای اصلی، حجم معامله بالایی دارند. سوال این است که چرا معامله کردن این جفت ارزها تا این حد برای معامله‌گران جذاب است؟ اولین دلیل شاید همین حجم بالای معامله باشد؛ زیرا در این بازار هر جفت ارزی که حجم معامله بالاتری داشته باشد، برای معامله‌گران جذاب‌تر است. در ادامه به چند دلیل دیگر هم اشاره کرده‌ایم:

  1. نقدینگی بالا

حجم معامله جفت ارزهای اصلی بالا است و به همین دلیل هم وارد شدن به یک موقعیت یا خارج شدن از آن به آسانی انجام می‌شود. دلیل این موضوع آن است که همیشه تعدادی معامله‌گر هستند که می‌خواهند جفت ارزهای اصلی را بخرند یا بفروشند. وجود نقدینگی بالا در این جفت ارزها باعث جذابیت آن‌ها شده است.

  1. اسپرد (Spread) بسیار پایین

جفت ارزهای اصلی عرضه و تقاضای بسیار زیادی دارند و به همین خاطر حجم معاملات در آن‌ها بالا است. از این رو شکاف قیمت خرید و فروش (اسپرد) در این جفت ارزها بسیار پایین است. وجود اسپرد پایین باعث پرداخت کمیسیون کمتر به بروکرها می‌شود. گاهی مواقع اسپرد جفت ارزهای اصلی به 0.3 پیپ می‌رسد و به همین خاطر حاشیه سود معامله‌گر از جفت ارزهای اصلی، بیشتر از جفت ارزهای فرعی و اگزوتیک است.

  1. ثبات بالا

نوسانات در جفت ارزهای اصلی چندان زیاد نیست. این جفت ارزها ثبات بالایی دارند و به همین خاطر زیان معامله‌گر را به کمترین حد ممکن می‌رسانند.

عوامل موثر بر ارزش جفت ارزهای اصلی

عامل اصلی و بنیادی که روی ارزش جفت ارزهای اصلی فارکس تأثیر می‌گذارد، عامل عرضه و تقاضا است. عواملی مثل نرخ بهره، سیاست‌های مالی و پولی و نرخ‌های اقتصادی روی ارزش جفت ارزهای اصلی تأثیرگذار هستند. معمولاً بانک‌های مرکزی کشورهای صاحب ارزهای پایه و متقابل در جفت ارزهای اصلی، بیشترین تأثیر را در تعیین ارزش این جفت ارزها دارند. به عنوان مثال اگر کشوری نرخ بهره خود را افزایش داد، نشان‌دهنده آن است که اوضاع اقتصادی این کشور خوب است و باید منتظر افزایش ارزش ارز آن کشور باشیم.

وقتی معامله‌گران چنین موضوعی را دیدند می‌توانند روی خرید ارز آن کشور سرمایه‌گذاری کنند. یکی از مواردی که در معامله جفت ارزهای اصلی به شما کمک می‌کند، تقویم اقتصادی فارکس است. این تقویم از رویدادهایی که روی ارزش جفت ارزها تأثیر می‌گذارد، خبر می‌دهد.

سخن پایانی

در صورتی که تمایل دارید در معامله جفت ارزهای اصلی موفق باشید باید تحلیل فاندامنتال و تکنیکال را یاد بگیرید. همچنین سعی کنید اخبار سیاسی و اقتصادی را به صورت هدفمند دنبال کنید تا بتوانید تغییر و تحولات بازار را به خوبی پیش‌بینی کنید. استفاده از تقویم اقتصادی فارکس می‌تواند یار و یاور شما در معامله جفت ارزهای اصلی باشد.

مطالب مشابه

مشاهده همه