آشنایی با متداول ترین ترس ها در دنیای معامله‌گری

2021/02/08 | 1399/11/20
آموزش مالی , ترس های معاملاتی , ترس از معامله

گاهی اوقات وقتی یک معامله‌گر 5 بار متوالی در معاملات خود شکست می‌خورد نگران می‌شود و حس ترس در او پدیدار می‌شود زیرا او می‌ترسد که بار ششم هم شکست بخورد. حسی که در این مواقع به معامله‌گر هجوم می‌آورد، حس ترس است. اکثر کارگزاری‌ها و بازاریاب‌ها تصور می‌کنند که معامله‌گری آسان است. روی خرید کلیک می‌کنید، قیمت بالا می‌رود، روی فروش کلیک می‌کنید و به سود می‌رسید.

یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین احساسات در هنگام معامله‌گری، حس ترس است. در این مقاله قصد داریم به 5 نوع مختلف از ترس در هنگام معامله‌گری اشاره کنیم ولی در ابتدا باید ببینیم که ترس چیست؟

ترس یک حس ناراحت‌کننده است که از خطر، شر، درد و ... نشئت می‌گیرد و چنانچه یک تهدید واقعی یا خیالی باشد، حس ترس را در وجود شخص برمی‌انگیزد. مهم‌ترین مسئله‌ای که یک معامله‌گر در مورد ترس خود باید بداند این است که آیا این ترس واقعیت دارد یا فقط در حد فکر و خیال است. تهدیدها غالباً خیالی است و باعث تصمیم‌های عجولانه و نامناسب می‌شود.

 پنج نوع ترس مختلف وجود دارد که در هنگام معامله ظهور و بروز می‌کند و وقتی به عنوان یک معامله‌گر رشد و پیشرفت کنید، می‌توانید این ترس‌ها را در وجود خود مدیریت و از آن‌ها بهترین استفاده را کنید. در ادامه به این 5 نوع ترس اشاره می‌کنیم:

1- ترس از عدم آگاهی

وقتی نمی‌دانید که ممکن است چقدر پول از دست بدهید، در واقع به جای معامله‌گری دارید قمار می‌کنید. در چنین مواقعی وقتی بازار خلاف جهت شما حرکت می‌کند، در معرض یک نیروی ناشناخته  قرار می‌گیرید و حالت فلجی به شما دست می‌دهد. همچنین وقتی بازار به نفع شما حرکت می‌کند، نمی‌دانید که باید چه کاری انجام دهید و چگونه از این رشد بهترین استفاده را ببرید. این موضوع ناشی از ندیدن آموزش‌های لازم و کافی است. این ترس بیشتر گریبان‌گیر افراد مبتدی می‌شود؛ زیرا تصور می‌کنند که معامله‌گری یک شغل رویایی است که معامله‌گر فقط با کلیک و ماوس سر و کار دارد.

2- ترس از اشتباه

سیستم آموزشی ما افراد را به گونه‌ای رشد و پرورش می‌دهد که اصلاً نمی‌توانند اشتباه کنند و کسانی که اشتباه کنند، به شدت از طرف خانواده و جامعه خود طرد می‌شوند. حتی در مدرسه اگر کسی نمرات ضعیف بگیرد، ممکن است به شدت تنبیه شود و کسانی که مسیر را درست بروند و نمرات خود بگیرند، همیشه ستایش می‌شوند. در حالی که در دنیای معامله‌گری حتی بزرگان هم ممکن است اشتباه کنند و اشتباه کردن به معنای بد بودن شخصیت فرد نیست. بسیاری از معامله‌گران بزرگ بر این باور هستند که در دنیای معامله‌گری دو حالت وجود دارد: یا موفق می‌شویم یا چیز جدیدی یاد می‌گیریم که در معاملات بعدی به سود ما تمام می‌شود. بنابراین اشتباه و شکست مقدمه‌ای برای پیروزی‌های بعدی است و اصلاً دلیلی برای تأسف و خجالت ندارد.

3- ترس از دست دادن

فرض کنید که پشت یک مغازه کفش‌فروشی ایستاده‌اید و دارید به یک کفش زیبای چرمی نگاه می‌کنید. ناگهان روزی که از آن مغازه رد می‌شوید، متوجه می‌شوید که در آن مغازه طرح حراج زده شده و مطمئن هستید که کفش مورد علاقه شما در طرح حراجی به فروش می‌رسد. پس با عجله وارد مغازه می‌شوید و آن را می‌خرید. چرا؟ چون می‌ترسید که آن را از دست بدهید.

گاهی در جهان معامله‌گری هم چنین اتفاقاتی می‌افتد. این ترس وقتی ظاهر می‌شود که شما فکر می‌کردید یک دارایی در چند هفته آینده به صورت مداوم افت می‌کند. با این تصور آن دارایی را خریداری نمی‌کنید و ناگهان قیمت آن صعودی می‌شود. وقتی ارزش این دارایی به اوج خود می‌رسد، شما تازه یادتان می‌افتد که باید آن را بخرید. این در حالی است که بازار نقطه اوج را تجربه کرده و به زودی نزولی می‌شود. ببینید که ترس از دست دادن چگونه به زیان شما تمام می‌شود.

4- ترس از زیان

مسلماً مردم دوست ندارند که زیان کنند و چیزی را از دست بدهند. گاهی اولویت فرد در معامله‌گری این است که زیان نکند؛ حالا اگر سود هم نکرد، اشکالی ندارد. تحقیقات روانشناسی نشان می‌دهد قدرت زیان از نظر روانی دو برابر سود است. این در حالی است که ترس از دست دادن و زیان گاهی موجب تصمیماتی می‌شود که زیان  بیشتری با خودش به همراه می‌آورد.

5- ترس از دست دادن سود

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که افراد وارد دنیای معامله‌گری می‌شوند این است که به سود برسند و سرمایه خود را رشد دهند. به همین خاطر است که وقتی در یک معامله سود می‌کنند، خیلی خوشحال می‌شود ولی در پس این خوشحالی نوعی ترس از دست دادن این سود وجود دارد. به همین خاطر است که برخی خیلی سریع پس از اندکی سود در یک معامله سرمایه خود را از بازار خارج می‌کنند که مبادا همین سود کم خیلی سریع از دست برود.

فرض کنید وارد یک معامله می‌شوید که در آن به ازای هر 5 دلار که وارد معامله کنید، ممکن است 10 دلار برنده شوید. با آمدن در این معامله 4 بار پشت سر هم می‌بازید و 3 بار می‌برید. شما در این معامله 20 دلار زیان (4 تا 5 دلار از دست رفت) و 30 دلار سود (3 بار 10 دلار بردید) پس مجموعاً 10 دلار نصیب شما شده است. در چنین مواقع افراد از ترس از دست دادن این سود، از معامله خارج می‌شوند.

مطالب مشابه

مشاهده همه