آیا تبدیل شدن به یک معامله‌گر بازار های مالی ارزشمند است؟

2020/12/02 | 1399/09/12
معامله گری , بازار های مالی , آموزش مالی

آیا واقعاً بازار تبادلات ارزی (فارکس) ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

این سوال، پرسشی است که بسیاری از مبتدیان و کسانی که می‌خواهد وارد این بازار شوند مطرح می‌کنند. واقعاً چه پاسخی باید به این سوال داد؟

در ادامه این مقاله به این پرسش به صورت اساسی پاسخ خواهیم داد.

در حال حاضر فارکس، بزرگ‌ترین بازار در جهان است که حجم زیادی از نقدینگی در آن وجود دارد. بسیاری از افراد پیش از ورود به این بازار سوالات زیادی در ذهن خود دارند. آن‌ها تمایل دارند بدانند که آیا سرمایه خود را در این بازار از دست می‌دهند یا اینکه به یک معامله‌گر موفق تبدیل می‌شوند. بسیاری از افراد در پاسخ به این سوال، پاسخ مثبت و برخی دیگر پاسخ منفی می‌دهند؛ زیرا فارکس بازاری است که در آن سود و زیان مخلوط است. حتی معامله‌گران حرفه‌ای هم نمی‌توانند به صورت قطعی از سود و زیان خودشان صحبت کنند زیرا ممکن است مدتی اوضاع بر وفق مرادتان باشد و یا مدتی نیز در زیان باشید.

آیا تبدیل شدن به یک معامله‌گر در بازار فارکس ارزشمند است؟هم بله هم خیر! همه چیز به شما بستگی دارد.

اگر این سوال را از کسی بپرسید که در معاملات فارکس، دارایی خود را از دست داده یا زیان کرده است، حتماً به شما خواهد گفت که وارد این بازار نشوید. اگر از یک معامله‌گر موفق بخواهید که به سوال شما پاسخ دهد، حتماً به شما می‌گوید که این بازار بسیار سودآور و ارزشمند است.

پیش از پاسخ دادن به این سوال، باید بفهمید که واقعاً چه انگیزه‌ای برای ورود به این بازار دارید؟ آیا واقعاً تحمل ریسک را دارید؟ حاضر هستید که برای یادگیری اصول و قواعد بازار تبادلات ارزی، هزینه کنید و وقت بگذارید؟ آیا می‌توانید صبر داشته باشید تا به سود برسید؟

اگر فکر می‌کنید که این بازار جایی برای سریع ثروتمند شدن است، سخت در اشتباه هستید. این بازار جایی برای حرص، طمع، حسادات و معاملات بیش از حد نیست. فارکس اصلاً قمار نیست، پس انتظار نداشته باشید که یک روزه میلیونر شوید. در این بازار هر روز باید مطالعه و معاملات خود را تحلیل کنید تا بدانید که کدام حرکت اشتباه و کدام حرکت درست بوده است. بازار تبادلات ارزی، محلی برای آموختن و عبرت گرفتن است و در این بازار، جایی برای اعتماد به نفس بالا وجود ندارد.

اگر به انضباط شخصی و آموزش علاقه دارید و همیشه عاشق یادگیری و آموختن هستید، بازار تبادلات ارزی می‌تواند برای شما مناسب باشد و به شما کمک کند که ثروتمند شوید. باید به دید یک سرمایه‌گذاری بلندمدت به این بازار نگاه کنید.

مزایای بازار تبادلات ارزی

برای اینکه ببینیم آیا بازار فارکس واقعاً ارزشش را دارد که به یک معامله‌گر در این بازار تبدیل شویم، باید مزایای ورود به این بازار را بررسی کنیم:

1- دسترسی به بازار تبدلات ارزی آسان است.

اگر کسی استراتژی مطابق و سازگار با شرایط داشته باشد و بتواند با یک طرز فکر درست در این بازار حرکت کند، قطعاً بازار فارکس ارزش ورود و سرمایه‌گذاری را دارد. اولین مزیت این بازار، دسترسی آسان به آن است. افراد می‌توانند با کمترین سرمایه(حداقل 100 دلار) در این بازار حضور پیدا کنند.

2- تنوع بالایی در این بازار به چشم می‌خورد

 در این بازار معامل‌گران با انواع و اقسام حساب، پلتفرم و جفت روبرو هستند که هر موردی را که مایل باشند، می‌توانند انتخاب کنند. اگر کسی بخواهد در این بازار سود کند، راه‌های زیادی برای او وجود دارد.

3- این بازار یک موقعیت شغلی عالی است. 

یکی از مهم‌ترین مزایای معامله‌گری در بازار فارکس این است که اگر به دانش و تخصص لازم در این بازار برسید می‌توانید درآمد خوبی از طریق آن کسب کنید. اگر به درستی در این بازار گام برداریم، این بازار انعطاف‌پذیری بالایی دارد. برخی معامله‌گری در این بازار را شغل پاره‌وقت و برخی شغل تمام‌وقت خودشان می‌دانند. در این بازار می‌توانید رئیس خودتان باشید.

4- معامله در این بازار سواد مالی معامله‌گر را افزایش می‌دهد.

بازار فارکس یک مدرسه واقعی است. در این بازار درس‌ها و نکات آموزنده زیادی در حوزه مالی وجود دارد. یادگیری و رسیدن به تخصص در این بازار ، نگرش قدرتمندی را در اختیار شما می‌گذارد و هوش عاطفی شما را به شدت ارتقا می‌دهد و به همین خاطر بسیار ارزشمند است.

آیا ارزش دارد که برای رسیدن به سرمایه بیشتر، به یک معامله‌گر فارکس تبدیل شویم؟

وقتی در یک زمینه، صحبت از سرمایه و مسائل مالی در میان باشد، افراد تمایل زیادی برای ورود به آن حوزه دارند. پول یک نیاز اساسی است و هر جا خبر از پول باشد، انسان‌ها هم آن‌جا خواهند بود. اگر قصد دارید برای رسیدن به پول وارد این بازار شوید، بدانید که این بازار به صورت حتمی به شما سود نمی‌رساند و افراد وقتی می‌توانند به سود برسند که قواعد بازی، نحوه سرمایه گذاری و معامله را بدانند.

متأسفانه نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این بازار در ماه چقدر سود به شما می‌رساند زیرا هیچ قطعیتی در این بازار وجود ندارد ممکن است یک ماه سود بسیار خوبی داشته باشد و ماه دیگر زیان کنید. این شما هستید که با انتخاب‌ها و معاملات خود زمینه سود و زیان را برای خودتان فراهم می‌کنید.

 این بازار، پر از فراز و نشیب است و به همین خاطر متخصصان بر این باور هستند که مقداری از سرمایه خود را به این بازار بیاورید که حتی اگر از دست دادید، آسیبی به شما نرسد. در واقع به اندازه ی توان ریسک پذیری خود، پول به بازار فارکس بیاورید.

آیا ارزش دارد که به عنوان یک معامله‌گر تمام‌وقت وارد این بازار شویم؟

سوال دیگری که پیش می‌آید این است که آیا می‌توانیم تمام مشاغل خود را رها کنیم و فقط از بازار فارکس پول دربیاوریم؟ اگر یک معامله‌گر توانا، دانا، حرفه‌ای و دارای مهارت کافی باشید، پاسخ مثبت است؛ می‌توانید به عنوان یک معامله‌گر تمام‌وقت از بازار تبادلات ارزش درآمد کسب کنید.

در صورتی که یک فرد مبتدی هستید، بهتر است ابتدا در کنار شغل تمام وقت خود وارد بازار فارکس شوید و وقتی به اصول و قواعد این بازار مسلط شدید و مهارت‌های لازم را یاد گرفتید، می‌توانید به عنوان یک معامله‌گر تمام‌وقت در این بازار فعالیت کنید.

تبدیل شدن به یک معامله‌گر تمام‌وقت نیاز به تلاش، کوشش، تمرین، مطالعه و یادگیری فراوان دارد و به همین خاطر کاری دشوار و طاقت‌فرسا است. حتی داناترین معامله‌گران فارکس هم در معامله زیان می‌کنند زیرا دانش مالی تنها بخشی از قضیه است و باید روی هوش عاطفی خود نیز کار کنیم.  از طرفی تنها کسانی باید به یک معامله‌گر تمام‌وقت تبدیل شوند که از معامله‌ کردن لذت ببرند. اگر قرار است معامله‌گری به یک شغل تمام‌وقت برای شما تبدیل شود، باید به آن علاقه داشته باشید در غیر این صورت با چند زیان متوالی و پشت سر هم، دلسرد می‌شوید.

آیا تبدیل شدن به یک معامله‌گر فارکس ارزش مواجهه با ریسک‌های این بازار را دارد؟

بازار تبادلات ارزی، یک بازار پر از ریسک و خطر است. اصلاً قرار نیست که در این بازار با اطمینان کامل به سود برسید زیرا هیچ قطعیتی در این بازار وجود ندارد. گاهی افراد مبتدی با یک سرمایه بسیار کم وارد این بازار می‌شوند ولی همان سرمایه کم را هم از دست می‌دهند و با ناامیدی این بازار را ترک می‌کنند. معاملات فارکس ریسک بالایی دارد و به همین خاطر افراد باید مهارت مدیریت ریسک را یاد بگیرند.  گاهی افراد با حرص و طمع، سرمایه زیادی به بازار می‌آورند و این سرمایه بزرگ را از دست می‌دهند و این موضوع برای آن‌ها به یک فاجعه تبدیل می‌شود.

تنها کسانی در این بازار موفق و برنده می‌شوند که بتوانند ریسک‌ها را در آغوش بگیرند و بپذیرند که سود و زیان دو روی سکه این بازار هستند. باید یاد بگیرید که احساسات خود را کنترل کنید و با ریسک‌‎ها به صورت کاملاً منطقی رفتار کنید.

با توجه به مطالبی که گفته شد، می‌توان فهمید که اگر فردی شرایط لازم برای ورود به این بازار را داشته باشد، واقعاً می‌تواند در این بازار موفق عمل کند. این بازار پر از فراز و نشیب است و تنها کسانی می‌توانند در آن موفق شوند که ریسک‌پذیر، آماده یادگیری، دارای هوش هیجانی بالا و صبور باشند.

مطالب مشابه

مشاهده همه