آیا حرص و طمع را در معاملات خود مدیریت می کنید؟

2021/02/06 | 1399/11/18
آموزش مالی , معامله گری , مدیریت معاملات , مدیریت حرص و طمع

در صورتی که تمایل دارید به یک معامله حرفه‌ای و موفق تبدیل شوید، بدانید که حرص و طمع یکی از بزرگ‌ترین موانعی است که پیش روی شما قرار دارد و باید بر آن غلبه کنید. سعی کنید موفقیت‌های آرام و پایدار را در اولویت قرار دهید و به فکر موفقیت‌های بزرگ‌ و یک‌شبه نباشید.

طمع یکی از عواطف و احساساتی است که نقش مهم و اساسی در معامله‌گری و سرمایه‌گذاری ایفا می‌کند. معامله‌گران مبتدی و حساب‌های آن‌ها به خاطر حرص و طمع با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. در بازار جمله معروفی وجود دارد که می‌توان از خرس‌ها (وضعیت نزولی بازار) و گاوها (وضعیت صعودی بازار) درآمد کسب کرد. معمولاً در بازار خوک‌ها (معامله‌گران طمع‌کار) ذبح می‌شوند. بازارها هیچ‌گاه روی خوشی به افراد طمع‌کار نشان نمی‌دهد.

البته باید طمع را به عنوان یک احساس پذیرفت و با آن کنار آمد. همین حس طمع اگر مدیریت شود می‌تواند سود زیادی برای شما به همراه داشته باشد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که باید حس خود را کنترل و مدیریت کنید. دو احساس است که اگر مدیریت نشود، مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. این دو احساس، ترس و طمع هستند. ترس هم اگر مدیریت نشود، معامله‌گر را فلج می‌کند و جلوی ورود او به معاملات مختلف را می‌گیرد. از طرفی حرص و طمع شما را وادار می‌کند که بیش از حد لازم ریسک کنید و سرمایه خود را در معرض خطر قرار دهید. معمولاً طمع در معامله‌گران خودش را به صورت معامله کردن بیش از حد، استفاده بیش از حد از لوریج (اهرم) و تعقیب مومنتوم به صورت کورکورانه نشان می‌دهد.

غلبه بر حرص و طمع به تلاش و تمرین زیادی احتیاج دارد و اصلاً کار آسانی نیست ولی شدنی است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که نفس خودتان را کنترل کنید. مدیریت طمع که پس از چند روز یا چند معامله به راحتی انجام شود،  به نظم و تمرین زیادی احتیاج دارد.

 اقدامات زیر می‌تواند تاحدودی در این رابطه موثر باشد:

1- برنامه معاملاتی داشته باشید

برای مدیریت احساس طمع یا هر احساس دیگری، برنامه معاملاتی برای خودتان داشته باشید و به هیچ عنوان از چارچوب آن معامله خارج نشوید. سعی کنید یک برنامه واقع‌بینانه، هدفمند و زمان‌بندی‌شده باشد و به آن پایبند بمانید.این نکته را بدانید که اگر از چارچوب معامله خارج شدید، دچار مشکل خواهید شد.

2- در هر معامله استراتژی مدیریت ریسک داشته باشید

استراتژی مدیریت ریسک یکی از بهترین اقدامات برای مدیریت طمع است و مطمئن باشید که خیلی خوب جواب می‌دهد. معمولاً افراد طمع‌کار با امید زیادی وارد معامله می‌شوند و از لوریج بالایی استفاده می‌کنند و امیدوار هستند که به سود بالایی برسند. باید تلاش کنید که یک برنامه مدیریت ریسک خوب برای خودتان داشته باشید و از آن خارج نشوید. در هر معامله حد سود و زیان تعیین کنید. این موضوع را تمرین کنید و بدون تعیین حد سود و زیان وارد معامله نشوید.

3- بیش از حد معامله نکنید

بیش از حد معامله کردن نتیجه طمع است. فقط بر اساس برنامه‌ای که پیش از این تعیین کرده‌اید معامله کنید و بدون برنامه وارد هیچ معامله‌ای نشوید. مطمئن باشید که با بالا رفتن تعداد معاملات، احتمال خطا هم بیشتر می‌شود. طمع زیاد یکی از بزرگ‌ترین دشمنان شما است. پس سعی کنید با نظم، انضباط، برنامه‌ریزی و مدیریت ریسک، آن را تحت کنترل خود درآورید.

مطالب مشابه

مشاهده همه