آیا معامله‌گری بدون استفاده از اندیکاتور‌ امکان‌پذیر است؟

2021/03/27 | 1400/01/07
آموزش مالی , اندیکاتور , معامله‌گری

تحلیل تکنیکال یکی از اصلی‌ترین ابزارها برای معامله‌گری در بازار فارکس است. شاید تصور کنید که معامله‌‎گران فارکس بیشتر به این فکر می‌کنند که از کدام اندیکاتور استفاده کنند تا به نتیجه مورد نظر خود برسند ولی در اصل بسیاری از معامله‌گران دنبال راهی برای معامله‌گری بدون استفاده از اندیکاتور‌ها هستند.

معامله‌گری بدون استفاده از اندیکاتور‌ها کمی بحث برانگیز است ولی بسیاری از معامله‌گران بازار فارکس دارند این روند را برای خود انتخاب می‌کنند. معامله‌گران معروف زیادی هستند که می‌گویند برای سود کردن در فارکس نیازی به استفاده از اندیکاتور‌ها نیست.

مشکل اصلی، استفاده از اندیکاتور در بازار فارکس نیست. مسئله اصلی تعداد اندیکاتور‌هایی است که به صورت همزمان از آن‌ها استفاده می‌کنیم. استفاده از اندیکاتور‌های متعدد می‌تواند باعث سردرگمی معامله‌گران شود و سیگنال‌های اشتباه به آن‌ها بدهد.  گاهی مواقع اندیکاتور‌ها مسیر درست را خیلی دیر نشان می‌دهند و در نتیجه شما وقتی وارد یک معامله‌ می‌شوید که بخشی از سود را از دست داده‌اید.

معامله‌گران مبتدی ممکن است احساس کنند که بدون استفاده از اندیکاتور‌ها نمی‌توانند یک معامله موفق داشته باشند و به همین خاطر مجموعه‌ای از اندیکاتورها که با هم تداخل دارند را به کار می‌گیرند و این کار به زیان آن‌ها تمام می‌شود.

 در معامله‌گری بدون اندیکاتور، باید تمرکز خود را روی تحولات کنونی بازار بگذاریم و قیمت‌های کنونی را در نظر بگیریم. به این روش، معامله‌گری بر اساس پرایس اکشن هم گفته می‌شود که در معامله‌گری روزانه واقعاً موثر است.

منتقدان این روش استدلال می‌کنند که معامله‌گری بدون اندیکاتور مثل گوش دادن به حرف دل و شبیه شرط بندی است. در پاسخ به این افراد باید گفت که این روش خیلی عمیق‌تر از استفاده از شهود است. این روش را معمولاً معامله‌گران پخته و آب‌دیده به کار می‌بندند. البته در این روش هم نیاز به استفاده از اندیکاتور‌ها هست و قرار نیست که ارتباط خود با اندیکاتور‌ها را به صورت کامل قطع کنیم.

استفاده از اندیکاتور‌ها یک کار منطقی و حساب‌شده است و پخته‌ترین معامله‌گران هم خودشان را از اندیکاتور‌ها بی‌نیاز نمی‌دانند. این معامله‌گران تمرکز خود را روی الگوهای کندلی با ساختار و عملکرد متفاوت می‌گذارند. این روش دید خوبی به افراد در مورد بازار می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد که مسیر درست را انتخاب کنند.

یکی از روش‌های مهمی که معامله‌گران باتجربه استفاده می‌کنند، درک احساسات حاکم بر بازار است. اگر بتوانید بفهمید که سایر معامله‌گران به کدام سمت می‌روند و چه احساسی دارند، قطعاً موفق‌تر عمل می‌کنید. تشخیص این موضوع نیاز به تجریه و حضور مداوم در بازار دارد. البته بررسی اخبار هم می‌تواند به درک شما از احساسات حاکم بر بازار تأثیر داشته باشد.

مطالب مشابه

مشاهده همه