استراتژی‌های مناسب برای سبک پوزیشن تریدینگ (Position Trading)

2021/05/08 | 1400/02/18
پوزیشن تریدینگ , پوزیشن تریدر , استراتژی‌های معامله‌گری , سبک‌های معامله‌گری , Position Trading

یکی از زیبایی‌ها و جذابیت‌های بازار تبادلات ارزی (فارکس) این است که شخصیت‌ها با سبک‌های مختلف می‌توانند در آن حضور پیدا کنند و بر اساس سبک مورد نظر خود در آن معامله کنند. یکی از رایج‌ترین سبک‌های معامله‌گری در بازار فارکس، پوزیشن تریدینگ یا معامله‌گری بر اساس موقعیت است. در این مقاله قصد داریم در مورد استراتژی‌های مناسب برای این سبک از معامله‌گری صحبت کنیم.

پوزیشن تریدینگ شبیه به موج‌سواری است؛ باید یک موج مناسب در دریای بازار فارکس پیدا کنید، سوار آن موج شوید و تا جایی که این موج از بین برود با آن همراه شوید. در ادامه استراتژی‌هایی برای پیدا کردن موج‌های عالی در بازار و همراهی با آن موج‌ها تا انتها را بیان می‌کنیم.

1. حمایت و مقاومت

در بازار فارکس، حرکات قیمتی بین سطوح حمایت و مقاومت انجام می‌شود. درک مفهوم حمایت و مقاومت کمک زیادی به معامله‌گر می‌کند. از منظر یک پوزیشن تریدر، سطح حمایت سطحی است که بعید است قیمت از آن پایین‌تر برود. حتی اگر قیمت از این سطح پایین‌تر برود احتمالاً خیلی سریع به بالاتر از آن سطح برمی‌گردد. سطح مقاومت هم سطحی است که بعید است قیمت از آن فراتر برود. وقتی این دو مفهوم را درک کنیم، در سطح حمایت وارد یک موقعیت می‌شویم و در سطح مقاومت از آن موقعیت خارج می‌شویم.

2. شکست

وقتی در بازار فارکس، یک جفت ارز فقط بین یک سطح حمایت و مقاومت خاص نوسان کند، ممکن است در یکی از نقاط این بازه شکست رخ دهد. این مسئله اساس استراتژی شکست در پوزیشن تریدینگ است. وقتی یک جفت ارز به مرحله تثبیت می‌رسد باید منتظر شکست باشیم. ممکن است شکست‌ها در پایان روندها رخ دهد. گاهی شکست به معنای ورود به یک روند معکوس است.

وقتی شکست در سطح حمایت اتفاق می‌افتد، معامله‌گران به فکر فروش می‌افتند و وقتی شکست در سطح مقاومت رخ دهد، معامله‌گران به فکر خرید می‌افتند. البته باید مراقب شکست‌های ناقص هم باشید. برای موفقیت از طریق سطوح مقاومت، حمایت و شکست باید مراقب باشید.

3. میانگین متحرک

اندیکاتور میانگین متحرک یکی دیگر از ابزارهای عالی برای پوزیشن تریدینگ است. مهم نیست که از چه نوع میانگین متحرک (ساده، نمایی یا وزنی) استفاده می‌کنید. وقتی وارد معاملات بلندمدت می‌شوید، نوع میانگین متحرک دیگر چندان اهمیتی ندارد.

متداول‌ترین میانگین‌های متحرک، 50 روز و 200 روزه هستند. میانگین متحرک 50 روزه (50 MA) میانگین متحرک سریع و میانگین متحرک 200 روزه پایدارتر و آرام‌تر است و به این راحتی نوسان نمی‌کند.

در چارت وقتی میانگین متحرک 50 روزه(مشکی) از بالا، میانگین متحرک 200 روزه(قرمز) را قطع کند و روند نزولی به خود بگیرد، زمان فروش است. به این نقطه تقاطع مرگ می‌گویند. وقتی میانگین متحرک 50 روزه(مشکی) از پایین، میانگین متحرک 200 روزه(قرمز) را قطع کند و روند صعودی بگیرد، زمان خرید است. به این نقاطه تلاقی، تقاطع طلایی هم می‌گویند. همچنین اگر میانگین‌های متحرک سیگنالی مخالف روند معامله شما نشان دادند، بهتر است از معامله خارج شوید. البته این نمودار مربوط به زمان فروش یا تقاطع مرگ است.

4. پولبک

زمانی که حرکات قیمتی تازه شروع شده، نمی‌توانید از تمام روندهای بازار به نفع خودتان استفاده کنید و در این مواقع استراتژی پولبک واقعاً عالی است. پولبک‌ها به شما این امکان را می‌دهند که وارد روندهایی شوید که خودشان را ثابت کرده‌اند و سودآور بودنشان برای شما قطعی است.

استراتژی‌های مختلفی برای معامله‌گری بر اساس پولبک وجود دارد. ایده اصلی در این استراتژی‌ها، خرید در زمان افت موقتی قیمت در یک روند صعودی و فروش در زمان رشد موقتی قیمت در یک روند نزولی است.

مطالب مشابه

مشاهده همه