اشتباهات متداول معامله‌گران در هنگام بررسی کندل‌ها

2021/08/28 | 1400/06/06
الگوهای کندلی , نمودار شمعی , کندل

معامله‌گران مبتدی در هنگام بررسی کندل‌ها و الگوهای کندلی، اشتباهاتی را مرتکب می‌شوند که در ادامه به برخی از این اشتباهات اشاره شده است:

1. سعی می‌کنند به معنی و مفهوم هر کندلی که در چارت ظاهر می‌شود، پی ببرند.

در بسیاری از مواقع بازارها پر از هیاهو و جنجال هستند و وقتی داریم در مورد نوسانات و رفتار قیمت در آینده فکر می‌کنیم، قرار نیست که همه کندل‌ها را در نظر بگیریم. به جای بررسی تمام کندل‌ها، روی کندل‌هایی تمرکز کنید که در آن‌ها قیمت در نزدیکی سطوح حمایت و مقاومت مهم قرار دارد. بنابراین ابتدا این سطوح را پیدا کنید و سپس در این نقاط دنبال الگوهای کندلی باشید.

2. بیش از حد روی چارت متمرکز می شوند.

اگر با زوم 500 درصد و با دقت کامل به چارت‌های شمعی نگاه کرده و تصور می‌کنید که می‌توانید چیز خاصی ببینید، بدانید که چیز خاصی در نمودار وجود ندارد. لازم نیست که مداوم روی کندل‌ها تمرکز کنید و روی آن‌ها وسواس داشته باشید.

وقتی قصد خرید دارید، تمرکز خود را روی یافتن شواهدی از فشار خرید قدرتمند بگذارید و وقتی قصد فروش دارید، روی پیدا کردن شواهدی برای فشار فروش قدرتمند تمرکز کنید.

3. بدون تفکر به دنبال الگوهای بی نقص هستند.

الگوهای کندلی که بر اساس مثال‌های موجود در کتاب‌های آموزشی باید پس از سه کندل شکل بگیرد، ممکن است در واقعیت پس از پنج کندل تشکیل شود. اگر سه کندل به چهار کندل تبدیل شد، از اعتبار آن الگو کاسته نمی‎شود و معنای الگو هنوز همان است. چیزی که بیش از حفظ فرم استاندارد اهمیت دارد، درک پرایس اکشنی است که پشت الگوی کندل‌ها نهفته است.

4. بیش از حد بر جزئیات تمرکز می‌کنید.

اگر همیشه روی تایم فریم‌های کوتاه‌تر مثل چارت‌های 5 دقیقه‌ای تمرکز کنید و هیچ تلاشی برای بررسی چارت‌های بزرگ‌تر و کلی‌تر نکنید، معاملات شما به نتایج غافلگیرکننده‌ و غیرمنتظره ختم می‌شود؛ چون از روند کلی بازار خبر ندارید. تمرکز خود را بیش از حد محدود نکنید.

5. به دنبال تأیید الگو نیستند.

بعضی از الگوهای کندلی به گونه‌ای هستند که خودشان را تأیید می‌کنند ولی بسیاری از آن‌ها چنین خاصیتی ندارند. قبل از اینکه بخواهید بر اساس الگو اقدام کنید، ابتدا خوب صبر کنید تا کندل به صورت کامل بسته شود. برای اینکه مطمئن شوید قیمت در جهت مورد انتظار شما حرکت می‌کند، دنبال تأیید صحیح باشید.

مطالب مشابه

مشاهده همه