اهمیت هوش عاطفی در مسائل مالی و سرمایه‌گذاری

2020/12/05 | 1399/09/15
EQ , IQ , هوش عاطفی

وقتی در مورد پول و مسائل مالی صحبت می‌کنیم، اغلب تمرکز خود را روی جنبه‌های فنی قابلیت‌ها و توانمندی‌های مالی خودمان می‌گذاریم ولی مسائل هیجانی، احساسی و عاطفی هم به همان میزان در سرمایه‌گذاری‌ها و تصمیم‌های مالی ما تأثیرگذار هستند. اگر کسی نتواند مسائل عاطفی و احساسی خودش را کنترل کند، بعید است در زمینه مالی و سرمایه‌گذاری موفق شود.

 

در صورتی که یک خانواده می‌خواهد از نظر مالی به یک خانواده توانا و موفق تبدیل شود، باید دو شرط اصلی و اساسی را رعایت کند. این دو شرط عبارت است از:

  1. اعضای خانواده باید خودشان را از نظر روانی، عاطفی و هیجانی بهتر و بیشتر بشناسند، نیازهای یکدیگر را بهتر درک کنند و همواره با یکدیگر ارتباط موثر و مفیدی داشته باشند. به بیان بهتر اعضای خانواده باید از هوش هیجانی و عاطفی خود، به نفع خانواده استفاده کنند.

  2. اعضای خانواده باید هوش هیجانی (EQ) خود را با بهره هوشی (IQ) خود ترکیب کنند تا بتوانند به دستاوردهای عالی و نتایجی که آرزویش را دارند دست پیدا کنند. متعادل کردن این دو مفهوم با یکدیگر، رمزی است که می‌تواند یک آینده روشن را برای یک خانواده بسازد.

    وقتی اعضای خانواده بتوانند دو مفهوم EQ و IQ را به بهترین شکل با هم ترکیب کنند، در روزهای بحرانی مانند دوران بحرانی کرونا تصمیم‌های بهتر و منطقی‌تری می‌گیرند و به جای تفکر در مورد چالش‌ها و مشکلات اقتصادی سعی می‌کنند منابع خود را به گونه‌ای مدیریت کنند که حتی دوران کرونا هم برای آن‌ها سودآور و مفید شود.

در صورتی که شما هم می‌خواهید کنترل عواطف و احساسات خود را در دست بگیرید و از هوش هیجانی خود نفع ببرید، راهکارهای زیر می‌تواند کمک زیادی به شما کند:

1. سعی کنید عواطف و احساسات خود را بشناسید

در صورتی که قصد دارید در زمینه مالی موفق شوید، باید کنترل عواطف و احساسات خود را در دست بگیرید ولی برای کنترل عواطف خود باید ابتدا آن‌‎ها را خیلی خوب بشناسید. وقتی این عواطف را بشناسید و روی آن‌ها فکر و مطالعه کنید، می‌توانید بفهمید که این عواطف چگونه روی تصمیم‌های مالی و اقتصادی شما تأثیر می‌گذارند.

وقتی کسی احساسات خود در زمینه مسائل پولی و مالی را درک کند، می‌تواند این احساسات را به خوبی مدیریت کند و اجازه ندهد که یک احساس منفی ساده که از تجربیات دوران کودکی او سرچشمه می‌گیرد، او را تحت تأثیر خودش قرار دهد. استفاده درست از هوش هیجانی به ما این امکان را می‌دهد که با واقعیت‌ها همان‌گونه که هستند روبرو شویم و نخواهیم آن‌ها را تغییر دهیم. با استفاده از هوش هیجانی، می‌توانید جلوی ترس‌ها و هیجان‌های بی‌مورد را بگیرید و این امکان را فراهم کنید که با دانش و سواد مالی وارد میدان شوید و به صورت استراتژیک تصمیم‌گیری کنید.

2. در هنگام برنامه‌ریزی مالی، هوش هیجانی و بهره هوشی را ترکیب کنید

افراد و خانواده‌ها باید در هنگام برنامه‌ریزی مالی هر دو جنبه IQ و EQ را با هم ترکیب کنند. ترکیب این دو جنبه باعث می‌شود که افراد بتوانند هر دو جنبه زندگی خود یعنی کار و تفریح را به خوبی با یکدیگر تلفیق کنند و به یک نتیجه خوب برسند. اگر فقط روی هیجان و احساس یا فقط روی منطق کار کنیم، مطمئناً آن‌گونه که باید و شاید به موفقیت نمی‌رسیم.

3. برای بهبود هوش هیجانی خود آموزش ببینید

آموزش یکی از بهترین روش‌ها برای مدیریت هوش هیجانی است. در صورتی که می‌خواهید در زمینه مالی به موفقیت برسید باید کنترل عواطف و استفاده درست از آن‌ها را یاد بگیرید. کنترل عواطف و بهبود هوش هیجانی، یک مهارت است و با آموزش، یادگیری و مطالعه می‌توان آن را بهبود بخشید.

در صورتی که می‌خواهید خانواده‌ای با هوش مالی عالی تشکیل دهید باید آموزش کنترل عواطف و آموزش‌های مربوط به هوش عاطفی و هیجانی را در اولویت قرار دهید. اگر فرزندان از همان کودکی مدیریت عواطف را یاد بگیرند، می‌توانند آینده بهتر و درخشان‌تری داشته باشند.

4. از مشاورها کمک بگیرید

یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت هوش هیجانی و کنترل عواطف کمک گرفتن از یک مشاور دانا و توانا است. این مشاور می‌تواند شیوه کنترل عواطف را به شما یاد دهد و به شما آموزش دهد که چگونه احساسات خود را به شکلی هدایت کنید که به موفقیت و پیشرفت شما کمک کند. مشاور همیشه وضعیت مالی و اقتصادی شما را از بیرون مشاهده می‌کند و به همین خاطر یک دید استراتژیک نسبت به موقعیت دارد و می‌‎تواند بهترین نظر ممکن را بدهد.

5. روی داده‌ها، اطلاعات موثق و اسناد واقعی تمرکز کنید

اگر می‌خواهید در حوزه مالی موفق شوید، هیچ‌گاه به احساسات و سخنان دیگران اعتماد نکنید. تمرکز خود را روی داده‌ها، ارقام، اسناد و داده‌های معتبر و موثق بگذارید. اجازه ندهید تفکرها و صحبت‌های عوام روی نظر شما تأثیر بگذارد. فردی که هوش هیجانی بالایی دارد، در زمینه مسائل مالی فقط به اعداد و ارقام موثق تکیه می‌کند.

تفکر و هوش هیجانی؛ یک پایه مهم در موفقیت مالی

بسیاری از موفقیت‌های مالی افراد به خاطر صبر و کنترل احساسات است. پس اگر می‌خواهید در این زمینه موفق شوید و یک خانواده ثروتمند و دانا از نظر مالی بسازید باید ابتدا هوش هیجانی و عاطفی خانواده خود را بهبود ببخشید و روی آن تمرکز کنید. یادگیری و آموزش در این مسیر نقش مهمی دارد پس روی آن سرمایه‌گذاری کنید و مطمئن باشید که نتیجه آن را شما و خانوده‌تان خواهید دید.

 

مطالب مشابه

مشاهده همه