با تله‌های گاوی (صعودی) و خرسی (نزولی) آشنا شوید.

2021/07/19 | 1400/04/28
مفاهیم فارکس , معامله‌گری

گاهی اوقات یک معامله‌گر وارد یک معامله می‌شود و احساس می‌کند که همه چیز دارد طبق انتظار او پیش می‌رود ولی یک لحظه چشم از چارت برمی‌دارد و می‌بیند ای دل غافل! آن معامله با یک زیان غیرمنتظره بسته شده است. در این مواقع گاهی قیمت به صورت ناگهانی تغییر مسیر می‌دهد یا به حد زیان شما می‌رسد. اگر تاکنون به چنین موقعیت‌هایی برخورد کرده‌اید پس احتمالاً تله‌های گاوی (صعودی) و خرسی (نزولی) را تجربه کرده‌اید. در این مقاله هم با مفهوم تله‌های صعودی و نزولی آشنا می‌شوید و هم یاد می‌گیرید که چگونه در این تله‌ها گرفتار نشوید.

تله‌های صعودی و نزولی چیست؟

  • تعریف تله صعودی: تله گاوی یا تله صعودی در واقع نقطه مقابل تله خرسی است و زمانی رخ می‌دهد که ما سیگنال نادرستی برای تحلیل تکنیکال معامله خود دریافت کنیم. این سیگنال معمولاً در زمان روند نزولی به ما می‌رسد. وقتی روند نزولی است، مدتی قیمت ثابت می‌ماند یا کمی رشد می‌کند، معامله‌گران تصور می‌کنند که وارد روند صعودی شده‌‌اند و یک سری معامله‌گران هم وارد موقعیت خرید می‌شوند ولی ناگهان دوباره قیمت نزولی می‌شود و معامله‌گران می‌فهمند که در یک تله صعودی افتاده‌اند و جایی دست به خرید زده‌اند که نباید خرید می‌کردند. تصویر زیر بیانگر تله گاوی است:

  • تعریف تله نزولی: تله نزولی یا تله خرسی زمانی به وجود می‌آید که در یک روند صعودی قرار داریم و مدتی قیمت ثابت می‌ماند یا کمی افت می‌کند. بسیاری از تحلیلگران و معامله‌گران تصور می‌کنند که روند نزولی آغاز شده و قطعاً زمان فروش فرارسیده است. در نتیجه شروع به فروش می‌کنند ولی ناگهان می‌بینند که روند صعودی دوباره ادامه پیدا کرد. اینجاست که می‌بینند در تله نزولی گرفتار شده‌اند و زمانی دارایی خود را فروخته‌اند که نباید دست به فروش می‌زدند.

چگونه در معاملات خود در تله‌های خرسی و گاوی گرفتار نشویم؟

  1. یکی از راهکارهای عالی برای فرار از تله‌های صعودی یا نزولی، بررسی اخبار است. وقتی می‌بینید قیمت‌‌ها و حجم معاملات به صورت ناگهانی دارد تغییر می‌کند، حتماً اخبار را بررسی کنید تا دلیل این اتفاقات را متوجه شوید.
  2. معامله‌گران حرفه‌ای از ابزارهای تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند تا در این تله‌ها گرفتار نشوند. اصلاح فیبوناچی، شاخص قدرت نسبی و اندیکاتورهای مبتنی بر حجم چند مورد از ابزارهای مفید در این زمینه هستند.
  3. تعیین درست و آگاهانه حد زیان، از زیان ما در معاملات جلوگیری می‌کند. معامله‌گران هوشمند برای انجام معاملات دنبال تأییدیه‌های قدرتمند هستند و به راحتی وارد معامله نمی‌شوند. آن‌ها بعد از ورود به معامله سعی می‌کنند حد زیان خود را در بهترین نقطه تعیین کنند تا زیان را به حداقل ممکن برسانند. البته در تعیین حد زیان به قدری سختگیر نباشید که پس از گیر افتادن در تله از معامله خارج شوید.
  4. اگر احساس می‌کنید که برای ورود به موقعیت دیر شده است، وارد موقعیت نشوید. منتظر سطح ورود بعدی بمانید. ورود دیرهنگام به موقعیت ممکن است کار دستتان بدهد و در تله بیفتید.

مطالب مشابه

مشاهده همه