با خطوط روند (Trend Lines) آشنا شوید.

2021/07/17 | 1400/04/26
تحلیل تکنیکال , خط روند , Trend Lines

خط روند (Trend Line) از دیدگاه بسیاری از متخصصان و تحلیلگران، رایج‎‌ترین شکل تحلیل تکنیکال در بازار فارکس است. البته میزان استفاده از این نوع خط در تحلیل کم است. اگر این خط به درستی رسم شود، می‌تواند مثل تمامی روش‌های دیگر، دقیق و مفید باشد ولی متأسفانه اکثر معامله‌گران بازار فارکس، خط روند را درست رسم نمی‌کنند.

بزرگان بازار بر این باور هستند که روند، دوست ماست و در صورتی که با آن همراه شویم جلوی زیان ما را می‌گیرد و به ما کمک می‌کند که به سود بیشتری برسیم. معامله‌گران با کمک خط روند می‌توانند مسیر کنونی بازار را مشخص کنند. اگر می‌خواهید یک معامله خوب و سودآور داشته باشید، باید بتوانید از روند بازار اطلاع پیدا کنید و خط روند، این کمک مهم را به شما خواهد کرد. بنابراین وظیفه اصلی خط روند، مشخص کردن روند بازار است.

خط روند به دو دسته اصلی "خط روند صعودی" و "خط روند نزولی" تقسیم می‌شود. در ادامه تصویر این دو خط روند را مشاهده می‌کنید. البته مدل سومی هم وجود دارد که به آن خط روند خنثی می‌گوییم که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد.

وقتی روند صعودی است، خط روند صعودی در امتداد کف‌های قیمتی رسم می‌شود و این نواحی را به هم متصل می‌کند. به بیان ساده‌تر خط روند صعودی در پایین نمودار قیمت رسم می‌شود.

وقتی روند نزولی می‌شود، خط روند نزولی در امتداد سقف‌های قیمتی رسم می‌شود و این نواحی را به هم وصل می‌کند. از این رو خط روند نزولی در بالای نمودار قیمت رسم می‌شود.

انواع روند

سه نوع روند وجود دارد:

  1. روند صعودی (Uptrend)
  2. روند نزولی (Downtrend)
  3. روند خنثی یا رنج (Sideways trend)

چگونه می‌توان خط روند را رسم کرد؟

برای رسم خط روند، تنها به دو نقطه اصلی نمودار ( دو سقف قیمت یا دو کف قیمت) احتیاج دارید و سپس باید این دو نقطه را به هم متصل کنید. به همین سادگی! به نمودار زیر توجه کنید:

برای رسم خط روند صعودی به دو کف قیمت و برای رسم خط روند نزولی به دو سقف قیمت نیاز است. برای رسم خط روند خنثی یا رنج باید دو خط رسم شود. یک خط سقف‌ها و یک خط دیگر کف‌ها را به هم وصل می‌کند.

خط روند صعودی دارد به ما نشان می‌دهد که زمان خرید است و خط روند نزولی هم می‌گوید که زمان فروش فرا رسیده است. روند خنثی زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت به صورت مداوم کاهش یا افزایش نیابد و در یک محدوده نوسان کند و به همین خاطر روند خنثی نشان می‎‌دهد که زمان برای خرید یا فروش، مناسب نیست.

چند نکته برای استفاده از خط روند در معاملات

  • باید حداقل دو سقف یا دو کف قیمت در چارت به وجود بیاید تا بتوانیم یک خط روند معتبر رسم کنیم. برای تأیید این خط روند باید صبر کنید که سقف یا کف سوم هم ایجاد شود.
  • هر چه شیب یک خط روند بیشتر باشد، کمتر می‌شود به آن اعتماد کرد. اگر شیب خط روند زیاد باشد، اعتبار آن کمتر می‌شود و احتمال شکست آن بیشتر است. متخصصان و تحلیلگران شیب 45 درجه را برای خط روند مناسب و قابل اعتماد می‌دانند.
  • خط روند هم مثل سطوح مقاومت یا حمایت افقی است. هر چه برخورد چارت با آن بیشتر باشد، اعتبار بیشتری دارد.
  • خط روند، یک مفهوم قطعی نیست. ممکن است خط روندی که یک معامله‌گر رسم کرده است برای یک معامله‌گر دیگر، مفهوم متفاوتی داشته باشد و طور دیگری دیده شود.

 

مطالب مشابه

مشاهده همه