بررسی معامله‌گری سوینگ (Swing) یا نوسان‌گیری

2021/02/13 | 1399/11/25
نوسان گیری , سوینگ تریدینگ , سوینگ (Swing) , سبک های معاملاتی

در ادامه مطلب گذشته مروری بر سبک های مختلف معامله گری به سوینگ تریدینگ یا نوسان‌گیری می پردازیم که یکی از اصلی‌ترین سبک های معامله‌گری است. در این سبک وقتی تحلیل‌ها به ما بگوید که یک بازار رشد خواهد کرد، ما اقدام به خرید از این بازار خواهیم کرد. همچنین وقتی پیش‌بینی کنیم که قیمت‌ها افت می‌کند، ما هم دارایی خود را خواهیم فروخت. به این خاطر به این سبک نوسان‌گیری گفته می‌شود که معامله‌گران از نوسان بازارها به نفع خود استفاده می‌کنند و مدام در حال خرید و فروش دارایی‌ها برای رسیدن به سود هستند.

معامله‌گری سوینگ یا سوینگ تریدینگ یک روش کاملاً تحلیلی و مبتنی بر فکر و اندیشه است و برای کسب سود از این روش باید بتوانیم نمودارها را آنالیز و حرکات قیمتی را بررسی کنیم تا ببینیم چه واکنشی به تغییرات کنونی بازار، درست است.

کسی که می‌خواهد در سوینگ تریدینگ موفق باشد باید بتواند مدت زمان نوسان‌ها را پیش‌بینی و درک کند و از این مدت زمان بیشترین سود یا کمترین زیان را از آن خود کند. سوینگ تریدینگ تقریباً یک سبک بلندمدت است؛ زیرا معامله‌گر در این روش می‌خواهد طی چند روز یا چند هفته به سود برسد. در این روش، اصلی‌ترین ابزار معامله‌گر تحلیل تکنیکال است. البته معامله‌گران برای تأیید پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌های خود از تحلیل فاندامنتال هم استفاده می‌کنند.

یک سوینگ تریدر یا معامله‌گر نوسانی می‌خواهد کاری کند که نوسانات بیشترین سود را به او برسانند و به همین خاطر هم این سبک یکی از پرکاربردترین و پرطرفداترین سبک های بازار است.

نکاتی که برای معامله‌گری نوسانی یا سوینگ تریدینگ باید رعایت کرد:

  • وقتی روندها خیلی قوی می‌شوند، می‌توان از نوسان‌ها یا سوینگ‌های اصلاحی برای ورود در جهت یک روند استفاده کرد. از این کار به عنوان پولبک هم یاد می‌شود.
  • وقتی روند صعودی آغاز می‌شود، معامله‌گران در پی این هستند که وارد پربازده‌ترین معامله‌ شوند و به همین خاطر در اولین پولبک خرید می‌کنند ولی وقتی روند نزولی شروع می‌شود، معامله‌‎گران تمایل دارند که در اولین رشد دارایی خود را به فروش برسانند.
  • معامله‌گران نوسانی یا سوینگ تریدرها برای کم کردن میزان ریسک خودشان می‌توانند از حد زیان و حد سود استفاده کنند.
  • معامله‌گر نوسانی باید فوق‌العاده انعطاف‌پذیر باشد تا وقتی استراتژی او کار نکرد، بتواند خیلی سریع و راحت مسیر خودش را تغییر دهد.

مزایای سوینگ تریدینگ

  • کسانی که زمان محدودی در اختیار دارند و می‌خواهند از معامله‌گری به عنوان منبع درآمد دوم استفاده کنند، می‌توانند روی سوینگ تریدینگ حساب باز کنند؛ زیرا نیاز نیست که فرد زمان زیادی روی معاملات خودش بگذارد. البته برای درک نوسانات و تحلیل درست آن‌ها نیاز است فرد آموزش ببیند.
  • فرصت‌های زیادی برای معامله‌گران وجود دارد و معامله‌گران سوینگ می‌توانند هم از فروش و هم از خرید دارایی‌ها سود کنند.

معایب  سوینگ تریدینگ

  • برخی از معامله‌گران نوسانی به صورت یک شبه وارد معامله می‌شوند و خیلی سریع هم از آن معامله خارج می‌شوند. این کار ریسک بالایی دارد ولی با تعیین حد سود و زیان می‌توان این ریسک را کاهش داد.
  • باید افراد بتوانند روی تحلیل بازارها مسلط شوند. تحلیل بازارها کار آسانی نیست و به تجربه و آموزش زیادی نیاز دارد. وقتی می‌گوییم تحلیل تکنیکال اساس این سبک است، باید بدانیم که بازار از تعداد زیادی شاخص تشکیل شده که این شاخص‌ها روی هم تأثیر می‌گذارد.

مطالب مشابه

مشاهده همه