بررسی الگوی کندل استیک اینگالفینگ (Engulfing)

2021/06/29 | 1400/04/08
الگو کندل استیک , اینگالفینگ , Engulfing

در این مقاله قصد داریم دو الگوی "کندل استیک" فارکس را معرفی ‌کنیم که یادگیری آن‌ها واجب است. با یادگیری این دو الگو می‌توانید یک استراتژی سودآور برای معاملات خود طراحی کنید. این دو الگو «الگوی کندل استیک پوششی یا اینگالفینگ صعودی» و «الگوی کندل استیک پوششی یا اینگالفینگ نزولی» نام دارند. این دو الگو قابل اعتمادترین و قدرتمندترین الگوهای کندل استیک هستند و می‌توانند نوسانات مهم و قابل توجهی ایجاد نمایند. هر چند که این الگوها بالاترین دقت را در چارت روزانه ایجاد می‌کنند ولی در تایم فریم‌های پایین‌تر هم قابل اعتماد هستند. توجه داشته باشید که در مورد سایر الگوهای کندل استیک نمی‌توان تا این حد با قطعیت صحبت کرد.

 

الگوی کندل استیک اینگالفینگ صعودی

الگوی کندل استیک پوششی صعودی بدون شک، بهترین کندل استیک بازگشتی صعودی به حساب می‌آید. این الگو دقت بالایی دارد و در پایان بسیاری از روندهای نزولی تشکیل می‌شود. تصویر زیر را ببینید:

این الگو، دو کندلی است؛ یعنی برای بررسی آن باید دو کندل را در نظر بگیریم. در واقع الگوی پوششی به این صورت است که بدنه شمع دوم، بدنه شمع اول را به صورت کامل پوشش می‌دهد. تصویر بالا هم این مسئله را به خوبی نشان می‌دهد. در الگوی پوششی صعودی یا اینگالفینگ صعودی، کندل اول کوتاه و قرمز و کندل دوم سبز و بلند است و به صورت کامل شمع اول را از نظر طولی پوشش می‌دهد.

سوال پیش می‌آید که منظور از پوشش دادن چیست؟ منظور از پوشش دادن این است که کندل دوم (سبز رنگ)، کندل اول (قرمز رنگ) را به صورت کامل پوشش می‌دهد؛ یعنی قسمت بالایی شمع دوم بالاتر از قسمت بالایی شمع اول و قسمت پایینی شمع دوم هم پایین‌تر از قسمت پایینی شمع اول است. وقتی چنین اتفاقی در نمودار افتاد، به احتمال زیاد روند نزولی به روند صعودی تبدیل می‌شود. البته معامله‌گران حرفه‌ای برای کسب اطمینان معمولاً صبر می‌کنند تا نشانه‌های ایجاد روند صعودی قطعی شود.

 

الگوی کندل استیک پوششی یا اینگالفینگ نزولی

الگوی کندل استیک پوششی نزولی هم یکی از بهترین الگوهای کندل استیک‌ بازگشتی فارکس است و می‌توان خیلی راحت به آن اعتماد کرد. در ادامه تصویری از این الگو را مشاهده می‌کنید:

الگوی پوششی نزولی هم یک الگوی دو کندلی است و برای شناسایی آن باید دو کندل را مورد بررسی قرار داد. در این الگو هم کندل دوم (کندل نزولی قرمز)، کندل اول (کندل صعودی سبز) را پوشش می‌دهد. به عبارت دیگر بالای کندل دوم، بالاتر از قسمت بالایی کندل اول و قسمت پایینی کندل دوم پایین‌تر از قسمت پایینی کندل اول قرار می‌گیرد. این الگو در پایان یک روند صعودی شکل می‌گیرد و نشان می‌دهد که باید منتظر یک روند نزولی باشیم. قانون الگوی پوششی یا اینگالفینگ این است که بازار به همان سمتی می‌رود که کندل دوم نشان می‌دهد. وقتی کندل دوم قرمز است، یعنی بازار نزولی خواهد شد. توجه داشته باشید که هر چه کندل دوم پایین‌تر باشد، احتمال نزولی شدن بازار هم بیشتر است.

مطالب مشابه

مشاهده همه