بررسی سبک پوزیشن تریدینگ (Position Trading)

2021/04/19 | 1400/01/30
سبک معاملاتی , استراتژی معاملاتی , پوزیشن تریدینگ

آیا فکر می‌کنید معامله‌گری روزانه بیش از حد سریع پیش می‌رود و به دنبال یک سبک طولانی‌مدت برای معامله‌گری هستید؟ آیا تمایل دارید از روشی استفاده کنید که مجبور نباشید تمام روز پشت سیستم خود بنشینید و به فراز و نشیب‌های بازار چشم بدوزید؟ آیا از جمله معامله‌گرانی هستید که زمان کافی برای معامله‌گری مداوم ندارد و باید به مسائل دیگری از جمله شغل ثابت و خانواده‌اش رسیدگی کند؟ سبک معامله‌گری بر اساس موقعیت یا پوزیشن تریدینگ می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

پوزیشن تریدینگ یکی از بهترین روش‌هایی است که به شما کمک می‌کند از عمق بازار باخبر و آگاه باشید و در عین حال استرس‌ روش‌هایی مثل اسکالپینگ را هم نداشته باشید. البته هیچ سبکی عاری از ریسک نیست و تنها ریسک برخی سبک‌های معامله‌گری کمتر از سایر سبک‌ها است.

در سبک پوزیشن تریدینگ، معامله‌گر از حرکات قیمتی چند هفته‌ای یا چندماهه بهره می‌برد. بنابراین این سبک، یک سبک بلندمدت است. معامله‌گر باید یک موقعیت را باز کند و مدتی طولانی آن را نگه دارد تا ارزشش بیشتر شود. از دید تحلیلگران پوزیشن تریدینگ یکی از بالاترین تایم فریم‌ها را دارد.

در درجه اول باید سبک زندگی و روحیات خود را ببینید و بررسی کنید. آیا توانایی صبر و حوصله برای رشد موقعیت خود را دارید؟ اگر تحمل ندارید، بهتر است دنبال سبک دیگری باشید ولی اگر زمان کافی برای معامله‌گری مداوم ندارید و می‌توانید برای رشد سرمایه خود صبر کنید، بدانید که پوزیشن تریدینگ برای شما عالی است.

به عنوان مثال فرض کنید شما پارسال احساس می‌کردید قیمت کالایی (مثلاً طلا) در عرض یک سال رشد خوبی را تجربه می‌کند و اقدام به خرید آن کالا می‌کردید. پس از چند ماه آن کالا رشد خوبی می‌کند و آن رشدی که تصور می‌کردید در یک سال حاصل می‎شود، در عرض چند ماه حاصل شده است. اکنون با خودتان قرار می‌گذارید که اگر قیمت آن کالا از یک حدی کمتر شد، حتماً آن را می‌فروشید تا سود خوبی از این معامله نصیبتان شود و سود خود را از دست ندهید.

 شما می‎توانید هر چند روز یک بار وضعیت معامله یا موقعیت خود را بررسی کنید و حد زیان (مقداری که قبلاً مشخص کرده بودید) را به فراخور موقعیت بازار تغییر دهید. در نهایت بازار وارد وضعیتی می‌شود که تصمیم می‌گیرید آن کالا (طلا) را به صورت کامل بفروشید و وارد معامله دیگری شوید یا اصلاً دیگر معامله نکنید. این کار پوزیشن تریدینگ نامیده می‌شود.

تفاوت پوزیشن تریدینگ و سرمایه‌گذاری در چیست؟

پوزیشن تریدینگ در نگاه اول شباهت زیادی به سرمایه‌گذاری دارد؛ چون در هر دو شخص یک دارایی را برای مدت زمانی طولانی حفظ می‌کند ولی این دو مسئله از جهاتی با هم متفاوت هستند. یک سرمایه‌گذار ممکن است یک دارایی مشخص را چندین سال حفظ کند و نگرانی چندانی از افت و خیز قیمت آن ندارد. این در حالی است که پوزیشن تریدر روی حرکات قیمتی حساس است و با استفاده از حد زیان، جلوی زیان احتمالی را می‌گیرد. از طرفی این معامله‌گران روی نمودارها متمرکزاند و با برنامه‌ریزی و در بازه‌های زمانی منظم (مثلاً هفتگی یا چند روز یکبار) نمودارها را بررسی می‌کنند.

ابزارهای مورد نیاز پوزیشن تریدرها

  1. تحلیل فاندامنتال: با تحلیل فاندامنتال، معامله‌گر می‌تواند پیش‌بینی و درک کند که چه اتفاقی در انتظار دارایی او است و زمان مناسب برای خرید یا فروش دارایی را خیلی زود بفهمد.
  2. تحلیل تکنیکال: معامله‌گر برای استفاده از این روش تحلیل، روی الگوها و نمودارها تمرکز می‌کند و با استفاده از رفتارها و حرکات قیمتی می‌‌فهمد که زمان مناسب برای خرید یا فروش یک دارایی مشخص فرارسیده است. برای حرفه‌ای شدن در زمینه تحلیل تکنیکال باید بتوانید نمودارها را به خوبی تحلیل کنید.
  3. سطوح حمایت و مقاومت: کسی که بتواند نمودارها و چارت‌ها را به خوبی تحلیل کند، در درک سطوح حمایت و مقاومت خیلی خوب عمل می‌کند.
  4. شکست روند: شکست‎ها نشان می‌دهند که بازار در ادامه چه روندی را در پیش می‌گیرد. وقتی قیمت یک دارایی از سطح حمایت یا مقاومت خارج می‌شود، شکست رخ می‌دهد و پوزیشن تریدرها باید روی این مسائل حساس باشد.
  5. اصلاح قیمت‌ها: معامله‌گرانی که از روش پوزیشن تریدینگ استفاده می‌کنند، باید مراقب اصلاح روندها باشند. منظور از اصلاح روند مواقعی است که بازار خلاف جهت روند حرکت می‌کند. پوزیشن تریدرهای حرفه‌ای از اصلاح قیمت‌ها سود خوبی کسب می‌کنند.

مطالب مشابه

مشاهده همه