بیت کوین – قسمت 3

2018/02/07 | 1396/11/18
بیت کوین , cryptocurrency , ارزهای رمزپایه

 چگونه بیت کوین ها متولد می شوند؟

  امروزه بحث روز محافل اقتصادی دنیا بحث ارز های رمزنگاری شده و نحوه مواجه با آن هاست. در دو مقاله قبلی به بررسی بیت کوین و این که چرا باید از بیت کوین استفاده کنیم پرداختیم. در این مقاله به چگونگی استخراج بیت کوین خواهیم پرداخت. زمانی که شما از کیف پول خود مقداری بیت کوین را به شخص دیگری ارسال می کنید در شبکه بیت کوین به ازای هر ده دقیقه (تقریبی هست این مقدار) تمام تراکنش های تایید شده جمع آوری می شود و در یک بلاک (دفتر حساب) قرار می گیرند سپس این بلاک ها پس از تایید نهایی به بلاک های قبلی به طور زنجیر وار به هم متصل می شوند. به همین علت آن را زنجیره بلوک ها یا بلاک چین نام گذاری می کنند. در حقیقت بلاک چین یک دفتر کل توزیع شده است که اطلاعات تمام تراکنش ها از ابتدای پیدایش بیت کوین را در خود ثبت کرده است. حجم این دفتر کل (دفتر حساب) هم اکنون نزدیک به 155 گیگا بابت می باشد که در شکل زیر نحوه افزایش این حجم از ابتدای سال 2009 تا 2018 مشاهده می شود. در حقیقت در شبکه بیت کوین نقش استخراج کننده یا به اصطلاح ماینر تایید تراکنش ها و پس از آن ایجاد بلاک جدید خالی می باشد که در حدود هر ده دقیقه بلاک جدید با تراکنش های جدید پر می شود.

چه کسانی می توانند استخراج بیت کوین انجام دهند؟

جواب این سوال این در گذشته این بود که تقریبا همه! یعنی همه اشخاصی که یک کامپیوتر ساده هم داشتند در گذشته می توانستند نقش ماینر یا استخراج کننده را داشته باشند. اما امروزه با زیاد شدن سختی شبکه بیت کوین، یک کامپیوتر ساده در مقایسه با پردازشگر هایی که به طور اختصاصی کار استخراج بیت کوین را انجام می دهند کاری از پیش نمی برد. ساتوشی ناکاماتو مخترع بیت کوین در در مقاله خود در سال 2008 روش اثبات کار یا همان proof of work را معرفی کرد. در این روش هر شخص که دارای کامپیوتر با توان پردازشی محاسباتی بود می توانست به کمک شبکه بیت کوین بیاید. در حقیقت توان پردازشی دستگاه شما در یک رقابت برای یافتن یک جواب مساله ریاضی قرار می گیرد. در سیستم اثبات کار هر چه قدر دستگاه شما توان محاسباتی قوی تری داشته باشد شما شانس موفقیت بیشتری برای یافتن جواب مساله ریاضی که رمز نگاری شده است می شوید و در صورت یافتن جواب شبکه بیت کوین به شما اجازه ایجاد بلاک جدید را می دهد و دیگر استخراج کننده ها از این حق محروم می شوند.

چه کسی دستمزد شما را پرداخت می کند؟

همانطور که در قسمت قبلی ذکر شد صرف هزینه برای داشتن یک سیستم پردازشی قدرتمند و همچنین هزینه برق و استهلاک دستگاه از جمله مواردی هستند که شخص استخراج کننده آن ها را پرداخت می کند حال سوال اینجاست که شبکه بیت کوین برای این هزینه چه پاداشی را در نظر گرفته است. در مقاله ساتوشی ناکاماتو هر کس که بتواند یک بلاک را استخراج کند می تواند در ان بلاک یک تراکنش به نام خود داشته باشد در آن تراکنش طبق توافق اولیه می تواند مقداری بیت کوین به آدرس ولت خود منتقل کند. در حقیقت بیت کوین ها در این تراکنش تاکنون در اختیار شخص دیگری نبودند و بیت کوین ها تازه متولد می شوند و این پاداش شبکه بیت کوین به استخراج کننده می باشد. مقدار این پاداش همیشه ثابت نیست و در طی هر 4 سال نصف می گردد (هر210 هزار بلاک) در شکل زیر میزان پاداش شبکه بیت کوین به استخراج کننده ها مشاهده می شود. در حقیقت با کم شدن عرضه بیت کوین در هر 4 سال پیش بینی می شود بر اساس سیستم عرضه و تقاضا قیمت هر بیت کوین افزایش یاید چرا که تعداد بیت کوین کمتری در بازار عرضه خواهد شد. یکی از انتقاد هایی که به شبکه بیت کوین و الگوریتمی که منجر به اثبات کار می شود هزینه برق مصرفی است شبکه بیت کوین در حال حاضر در حدود 50 تراوات (در حد کشور سنگاپور) انرژی مصرف می شود و پیش بینی می شود این مقدار در سال 2018 به حدود 120 ترا وات برسد که عدد قابل توجهی است شکل زیر روند مصرف انرژی بیت کوین را در یک سال گذشته مورد بررسی قرار داده است. همانطور که مشاهده می شود در سال 2017 میزان مصرف برق شبکه بیت کوین در حدود 5 برابر افزایش یافته است.   همچنین در شکل زیر میزان مصرف برق شبکه بیت کوین با کشورهای هم رده مورد مقایسه قرار گرفته است.
نویسنده: میثم منصوری
 

مطالب مشابه

مشاهده همه